Pár slov o vodě
Voda má svoje různé podoby. Může to být řeka, bystřina, potok, jezero, vodopád, vyvěrající pramen, moře a oceány s vlnami i klidnou hladinou.
Její základní povahou, tvarem, je vlna. Pohyb, který není tvrdý, pevný a přímočarý, jako vidíme například při růstu stromu. Voda meandruje, je měkká, vlídná, obejme nás, vodou rezonujeme všichni navzájem, protože je ze 75 % obsažena v našich fyzických tělech. Voda, pokud je „zdravá“, je průhledná, je chladivá, vyplňuje různá koryta a prohlubně, která si svojí silou vyhloubila, dostane se prakticky všude. Její flexibilitu vyjadřují její tři podobenství – kapalné skupenství (kapka), tuhé – led (krystalky) a plynné – (vodní pára). Barevnost řek je různá, podle toho, jakou oblastí protéká a jaké minerály splavuje do svého koryta. Najdeme odstíny tyrkysové v alpských bystřinách, modrošedé, šedozelené řeky, „řecky“ modré moře, jiskřivě tyrkysový odstín Pacifiku, atd. Voda, převedená do řeči designu, přináší schopnost komunikace, citlivost, ztišení. Odsud se odpíchneme pro pochopení povahy barvy, tvaru, materiálu prvku vody.
Souvislost s ročním obdobím zimy
Osa rotace Země se po jaře a létě odklání severní polokoulí od Slunce, tím postupně dostáváme nejmenší množství světla a tepla během roku. Vše živé i neživé reaguje na daný stav a nastává období vegetačního klidu, které nás ovlivňuje na psychické i fyzické úrovni. Všechny pochody pracují v tempu klidnějšího (jinového) režimu.
Období počátku zimy, prvku vody, se kryje v našem pásmu s obdobím „dušiček“. Týden na to se k němu váže známá pranostika, kdy přijíždí svatý Martin na bílém koni, (11. listopadu). Toto období trvá zhruba do „Hromnic“ (2.února), známá pranostika „Na Hromnice o hodinu více“ napovídá o další podobnosti dat, protože 4. 2. začíná vždy nový solární kalendář, jeho datum je neměnné.
Tato i každá jiná roční doba je daná typem energie „chi“ během jednoho solárního roku. Nastavuje nám ji příroda v důsledku působení sil jin a jang, které kulminují nebo oslabují v souvislosti s přílivem energie Slunce. Uveďme příklad, takový strom, všechna jeho energie je v čase zimy stažená do kořenů (tedy směrem dolů) a dovnitř (tedy na svůj střed). Ve Feng shui tuto sílu, směr jejího pohybu, nazýváme jinovou. Jakmile však zasvítí první silnější paprsky a teplem se prohřeje vzduch, vidíme, jak energie „chi“, energie světla a tepla od slunce v podobě jangového, opačného působení sil, tj. nahoru a ven, startuje nové jaro, období prvku dřeva, které na období zimy, prvku vody plynule navazuje.
V zimě, období prvku vody, vytváříme stejné vzorce chování, jako onen zmíněný strom. V důsledku nedostatečnosti světla a tepla pobýváme spíše uvnitř příbytků. Jsme více v sobě, jsme přemýšlivější, děláme si v sobě pořádek. Máme větší schopnost naslouchat, být vnímavější. Napadne-li sníh a pokud je to ten první zimní, a navíc máme to štěstí vyjít do přírody, cítíme zvláštní ticho, klid, studené sněžné vlhko kolem nás, naše myšlenky se pomalu zklidňují, přemýšlíme, vciťujeme se do svých nálad, pocitů, myšlenek, vnímáme i jistou tíhu z vlhka a chladu a temnějších málo slunečných dnů.
A právě tyto viditelné změny v přírodě, které jsou jiné a typické pro každé z pěti ročních období, jsou nositeli určitých vlastností, které používáme v designu interiéru nebo i staveb, abychom navodili právě konkrétní stav, ztišení, klid, koncentraci.
Jaké to jsou znaky, které příroda nabízí v zimě a které zakomponujeme jako prvek vody do návrhů interiéru?
Barvy
Jaké barvy najdeme v zimní přírodě? Jsou to barvy jako je bílá, nebo její odstíny, (tzv. white off), světle šedá, tmavě šedá, antracitová, odstíny tmavě modré až po světlou, černá, černohnědá, hnědá, khaki, nebo jejich mix. Vesměs jsou to chladné nebo neutrální tmavší odstíny barvy, které podobným způsobem ovlivňují naši nervovou soustavu.
Obecně shrneme, že „barvy zimy“ spíše ochlazují, stahují naši pozornost stejným způsobem, jako je stav v přírodě, tzn. směrem dovnitř a k sobě. Tyto barvy využíváme tam, kde potřebujeme nastavit zmíněné podmínky. Nesmíme ale zapomenout, že každá místnost (interiér) dle feng shui vytváří harmonii, tzn. i tyto barvy nesmí tvořit převahu. Musí zastupovat pouze jistou dávku, nesmíme zapomenout na projev dalších čtyř prvků - dřeva, ohně, země a kovu a to v potřebné podobě ( barvě, materiálu, motivu, stylu...), kterou zkušený feng shui designér navrhne pro dané místo a konkrétního člověka, rodinu, pracovní kolektiv.
Styl
Motiv vlnovky, najdeme již ve starověku, vidíme v zachovaných mozaikách, v baroku, v jihočeském baroku. Prvky vlnovky, nebo organického tvaru vidíme i v secesi, kdy se kombinuje prvek dřevo – vytáhlejší, jangové stonky s organickým kulatějším, jinovým motivem.
Voda je jako čas, také stále plyne. Tento motiv se promítá do staveb, kdy vznikají komplexy budov, které jsou postupně stavěny v různých architektonických stylech (například Pražský hrad).
Architektonické stavební prvky jako arkýře ve vnější stěně domů a vikýře ve střešních liniích. Pomáhají vyosit rovnou linii, dostáváme tak symbol vlny, pomyslného toku řeky. Nejenže je to velmi zajímavý tvarový prvek, ale je i praktický a příjemný, protože nám dovoluje jít mimo linii stěny a tím uvolňuje psychologicky pocit v dané místnosti, vidíme krásně z pokoje do ulice, aniž bychom otevírali okno, do místnosti přichází i více světla.
Tvary a vzory
Archetypálním tvarem je zmíněná vlnovka půdorysně zobrazená, nebo lineárně, nebo motiv kapky. Ztvárnění reálné podoby vody různými technikami - fotografie, kresby, malby, skleněné plastiky, skleněné mozaiky.
Materiál
Hlavním zobrazením prvku vody v interiéru je voda samotná. Váza s vodou a květinou. Různá aranžmá vody se skleněnými dekoračními kameny a „něčím zeleným“. Dále je to sklo, nejvíce podobu vody zobrazuje čiré sklo. Nevadí však používat i sklo barevné. Tam doporučuji orientovat se dle doporučení feng shui rozboru. Máme různé druhy skel – olovnaté těžké, mnohdy má ve svém motivu vlnu. Nebo sklo tzv. zelené (lesní sklo ). Krásným prvkem vody je akvárium a fontána. Velké a pěstěné správně umístěné v půdoryse domu, kde pomáhá generovat hojnost a bohatství. Fontány z různých materiálů, osvětlené, nebo v kombinaci skla a vybraného jednoho druhu polodrahokamu, např. křišťál, růženín, ametyst, nebo fluorit, je nádherná a velmi účinná dekorace. Fontána může být i ze skutečného kamene. Poněkud levnější varianta je umělý kámen. Je to otázka financí a vkusu. Nicméně energie proudící vody správně umístěná přinese svoje plody i tak.
Zrcadla se umísťují tam, kde potřebujeme dodat energii, pohyb, zvětšit daný roh, kout apod. Tvar zrcadla a rám, nebo bez rámu, to vše je pak otázkou návrhu. Bude souviset s tím, zda se potřebujeme přiklonit k nějakému dalšímu prvku. Jinak působí kulatý tvar – koncentruje větší prostor. Zrcadlo bez rámu zas prostor zvětšuje. Nízký strop pomůžeme opticky zvětšit dřevěným rámem posazeným na výšku stěny.
Prvkem vody je i nastavení správného půdorysu bytu (domu). Chodby fungují stejným způsobem jako řeky v přírodě. Vedou energii, mají tah. Správně vymyšlený půdorys je základ. Víme z našich celorepublikových zkušeností, co udělá voda, když je špatně regulovaná. S chodbami v bytě je to podobné.
Textilie
Textil v interiéru má svoje místo. Pomáhá zklidnit prostor, nejen pocitově, vizuálně, ale i akusticky. Čím těžší látka, tím více klidní pocit v místnosti. Jmenujme samet, dvojstranně protkávané látky, těžší jakoby zámecké. Rovněž závěsy s podšívkou, která může mít charakter „blackoutu“ (nepropouští světlo), nebo podšívka pod dekorační látku, chránící průchod zimy do místnosti.
Ubrusy v klasických interiérech, hotelových luxusních restaurací mívají podložení speciální tkaninou v síle slabé deky pod ubrusem, aby tato vrstva pomáhala tlumit zvuk, hluk a vytvořila komorní prostředí.
Koberce jako interiérový doplněk, definují nejspodnější vrstvu tak, jako skutečná voda v přírodě a zároveň přináší teplo při posezení, které navozuje příjemnou atmosféru. To vše pomáhá vytvářet požadovanou kvalitu interiéru.
Co to znamená, když je v interiéru nadbytek prvku vody?
Je zde pocitově chladno, postupně dlouhodobě i fyzicky, protože chlad vstupuje i do těla. Důvodem může být přízemní místnost, nebo vlhká místnosti i v patře, pokud stojí dům na vlhkém podloží, nebo není odizolován od podloží, nebo orientace většiny místností v bytě nebo domě na sever a nepřináší potřebné množství světla a tepla pro organismus.
Je známo, že barva ovlivňuje teplotu těla i bez ohledu na to, zda ji vnímáme zrakem. V takovém prostoru může být chladno, někomu později, někomu dříve, podle toho, kolik on sám má vnitřního tepla, energie „chi“.
Může dojít i k oslabení ledvin, protože tělo nestačí v důsledku chladných barev a materiálů
vytvářet tolik tělesného tepla a za delší čas je pomalu vyčerpáváno a chybí duševní svěžest, veselost a radost. Voda v nadbytku může vést lidi rovněž v některých případech i ke stagnaci v životě, ke smutku, který chronicky působící a bez naděje na změnu, může dostat člověka až do deprese. V interiéru, kde je chlad, nevytvoříme náladu pro rozvíjení dobrých vztahů, lásky, harmonie, stability, protože se emoce, referenčně související s láskou (srdcem), těchto emocí vůbec nemá šanci fyziologicky dotknout.
Interiér je třeba ladit komplexně
Prvek vody má svůj charakter a potenciál. Je to poslední zastávka v pomyslné transformaci (přeměně) „chi“ v přírodě během jednoho solárního roku v přírodě. (od 4. 2. do 4. 2.) Prvek vody má svůj charakter a potenciál jako každý další prvek (element) z metody Teorie pěti prvků.
V interiéru může mít zastoupení v podobě stylu, barev, vzoru, materiálů.
Mějme na paměti, že každý prostor by měl obsahovat harmonicky sestavený celek, kde každý z pěti prvků by měl být zastoupen tak, aby vše vytvářelo příjemnou atmosféru.
Sdílet / hodnotit tento článek