V rozhovoru pro ČTK to dnes řekl autor předpisů, architekt Petr Hnilička. O stavebních předpisech se v posledních dnech bouřlivě debatuje hlavně v souvislosti s regulací reklamy. Platit mají od začátku října.
"Dosavadní předpisy jsou poplatné minulému režimu, který řešil rozvoj města masovou výstavbou sídlišť a zcela zanevřel na urbanismus," tvrdí architekt. "Je smutné, že se k podobné debatě dostáváme 25 let po revoluci, ale alespoň se toto téma konečně otevřelo," řekl. Stavební předpisy se podle něho vrací k tradičnímu pojetí města první republiky. Dávají jasná pravidla a nástroje pro zástavbu města, jako je výšková regulace a uliční čára. Díky nim by už v budoucnu nemohla vzniknout rozměrná budova jako je Quadrio na Národní třídě. Bez šance je projekt nazývaný Lední medvěd, který chce stavět skupina PPF na Vítězném náměstí.
Podle nových Pražských stavebních předpisů se bude výstavba soustředit na takzvané brownfieldy, nevyužívané plochy v centru, které jsou dobře dopravně dostupné. Jde třeba o lokality kolem pražských nádraží, jako jsou Smíchov a Bubny. Zároveň chrání zelené plochy města. "Třeba celá Divoká Šárka je v současnosti zastavitelným územím, což předpisy umožní změnit," vysvětluje. Stavebníci budou nově povinováni na bulvárech o šíři 12 a více metrů vysazovat stromořadí. U provozovatelů venkovní reklamy v posledních dnech vyvolalo nevoli, že billboardy ve městě nebudou smět přesáhnout velikost šesti metrů čtverečních.
Plné znění nových pražských stavebních předpisů (nařízení 11/2014 Hl. M. Prahy)
Jako jedno z předvolebních témat si stavební předpisy zvolili zastupitelé za ČSSD. Na čtvrtečním zasedání zastupitelstva, které je posledním v tomto volebním období, budou navrhovat odklad účinnosti předpisů do roku 2026. Šéf kontrolního výboru zastupitelstva Petr Dolínek tvrdí, že přechod je náhlý, nejsou na něj připraveni žadatelé, stavební úřady ani radnice. Měl by prý podléhat schválení zastupitelstvem. Magistrát ale tvrdí, že to podle zákona není možné. Předpisy má výhradní povinnost schvalovat rada.
"Pevně doufám, že ČSSD nejedná účelově ve prospěch finančně silné billboardové lobby, která se urputně brání zákazu nových billboardů v Praze i regulaci naší reklamní džungle," uvedl v reakci na to primátor Tomáš Hudeček. Billboardové firmy si podle něj platí nákladné kampaně, aby si dále udržely byznys z dob, kdy Praze vládla ODS a ČSSD. Naráží tak na kampaň okradená Praha, kterou v uplynulých dnech firma BigBoard zaplavila město.
Vybrané body z Pražských stavebních předpisů:
- Chtějí město urbánní, tedy takové, které má obecně městský charakter a nabízí adekvátní množství služeb a vybavenosti, město kompaktní, tedy takové, které dobře využívá své pozemky a zbytečně nezastavuje volnou krajinu, a město zelené, tedy takové, které nabízí dostatek veřejných zahrad a parků a které chrání a rozvíjí volnou krajinu;
- Doporučují vybavovat stavby místem pro parkování kol, pokud se tak nestane, bude stavebník povinen důvod řádně vysvětlit;
- Ruší požadavky na proslunění obytných místností v bytech a rodinných domech, které velmi často negativně ovlivňují kvalitu zástavby. Míra prostupu slunečního záření do bytu by měla být osobní volbou;
- Předepisují upřednostnit povrchové křížení pěších nebo cyklistických tras s trasami vozidel před podchody a nadchody;
- Pozornost soustřeďují na snadnou prostupnost územím, např. umožnění volného průchodu kolem místních vodních toků;
- Vracejí se k pojmům uliční čára, stavební čára a regulovaná výška budovy, které určují základní parametry pro posouzení stavby. Pro posouzení výškových hladin poslouží kompletní 3D model Prahy;
- Mají vizi kompaktního města krátkých vzdáleností s nízkými nároky na dopravu a infrastrukturu. Prosazují zástavbu proluk a brownfieldů;
- Stanovují výpočet počtu parkovacích míst tak, aby nezatěžoval okolí nadměrnou dopravou;
- Požadují sdružování stožárů osvětlení a trakčního vedení, dopravního značení a mobiliáře a jejich umístění tak, aby co nejméně omezovaly pohyb lidí po chodníku;
- Preferují taková řešení, která obsahují cyklistický provoz jako součást profilu vozovky. U komunikací s vyšší intenzitou doprav připouští oddělení cyklistického provozu;
- Omezují umisťování protihlukových stěn (a valů) v zastavitelném území vyjma umisťování podél rychlostních místních komunikací a železnic;
- Pro nově zakládané ulice širší než 12 metrů zavádí povinnost ponechat volný prostor pro výsadbu stromořadí;
- Omezují velikost solitérně stojících reklamních zařízení z původních 12 metrů čtverečních na šest;
Zdroj: usnesení rady města
Komentáře k novým stavebním předpisům pro Prahu v článku na portálu TZB-info.
Sdílet / hodnotit tento článek