„V roce 1854 došlo ke zrození prvního přepravního výtahu, ale v následujících 160 letech k žádné další výrazné změně v původní technologii nedošlo,“ říkají lidé z ThyssenKrupp. „Přesto tento vynález změnil způsob, jakým žijeme. Jenže model jedné přepravní kabiny, jednoho lana a jedné šachty si změnu prostě zaslouží.“ Prvním signálem, že čas změny se blíží, přinesl rok 2003. Tehdy byly do provozu uvedeny první dvoukabinové horizontální výtahy. „Dvě kabiny v jedné šachtě dokázaly o 30 % zvýšit výkon za cenu téměř totožného výdeje energie. Jenže ani tady se pokrok nesmí zastavit.“
ThyssenKrupp si totiž uvědomují, že budoucnost přivede do měst mnohem větší objem lidí, než v nich žije dnes. A tito lidé budou žít a pracovat ve výškových budovách, jejichž provozní a funkční limit představuje právě ona migrace mezi svrchními a spodními patry. A proto se jejich vývojáři v roce 2014 rozhodli celý koncept přepravy osob v budovách změnit. Opravdu zásadním způsobem, který doslova přidává další rozměr k dosavadní technologii.
ThyssenKrupp prostě odrušili systém vodících lan, a nahradili je kolejnicemi. A ty pak v klíčových bodech dokáží svým výklonem do strany převést buňku kabiny z vertikály na horizontálu. Výtahy, zbavené lan a vybavené vlastní pohonnou jednotkou, mohou být výrazně lehčí. A to až o 50 %. A díky tomu, že se mohou pohybovat i do stran, zvyšují užitnou plochu výškové budovy až o 25 %.
"Tím se otevírá zcela nový směr vývoje. Tyto autonomní výtahy, které putují po celé budově všemi směry, navíc spotřebovávají až o 60 % méně energie,“ říká Andreas Schierenbeck, šéfmanažer společnosti. Počáteční investice do novinky se tak může developerům rychle vrátit v podobě kratšího čekání pasažérů na výtah, vyšší obslužnosti i úsporách v provozu. Variantu představují i kombinované systémy výtahů, propojujících několik budov současně.
Projekt v testovací fázi už má i svého prvního klienta. Zájem o realizaci projevila společnost OVG Real Estate, která by ráda pořídila Multisystem pro svou budovu East Side Tower v Berlíně. První univerzální výtah by tak mohl být v reálném provozu už v roce 2019.
Sdílet / hodnotit tento článek