Zásadní problém, který musí expert v oblasti vývoje autonomních vozidel na veřejných komunikacích řešit, je „nadměrný počet proměnných“. Na silnicích je skutečně ve hře příliš mnoho nezávislých faktorů, které zatím mohou do procesu bezpečné automatizované jízdy vstoupit. Namátkou třeba stav vozovky, přítomnost jiných vozů, neopatrní chodci nebo divoká zvěř. Oproti tomu na staveništích a v těžebních prostorech je situace jiná. Práce se tu odehrává na uzavřené a ohraničené ploše, za stabilních podmínek, kde jsou všichni „účastníci provozu“ o bezpečnosti proškoleni. V zásadě se tedy jedná o areály, které slouží jako ideální „hřiště“ pro vozy, které lidskou obsluhu nepotřebují.
Autonomní těžební stroje
Zajímavým příkladem je stávající přístup společnosti Caterpillar. Ti již dokázali technologii, která zatím nemá na silnicích patřičný úspěch, dotáhnout do funkční podoby při těžbě uhlí. Jejich 300 tunové náklaďáky už nepotřebují lidské řidiče, a jejich provoz koriguje jediný dispečer. Místo osmi lidí na čtyři směny u jednoho nákladního vozu Komatsu 930E teď práci zastanou dva, a jsou u toho v teple. Japonští obři Komatsu jsou totiž vybaveny senzory a počítačem od Caterpillar, který je dokáže provést překážkami, vyhnout se jámám a svahům, korigovat vlastní dráhu, a přitom optimalizovat spotřebu. A to vše ve čtyřiadvacetihodinovém provozu. Automatizace celé těžby se pak promítá do zvýšení bezpečnosti (v areálu se fyzicky nenachází lidé), a do značných úspor.
V současnosti Catterpillar řeší dodávku jedné stovky „autonomních systémů“ pro Komatsu 930E na tři různé kontinenty. A přirozeně nechce zůstat jen v horizontu těžké těžební techniky. Díky desetileté úspěšné spolupráci s vývojáři z Torc Robotics nyní chtějí lidé z Caterpillar rozpracovat celý nový koncept autonomní stavební techniky. Automatické nakladače, osvětlovače, vrtáky, buchary, cisterny, buldozery a bagry. Prvními signály jsou testy devatenácti strojů Cat D11T, které by mohly z poloautomatického režimu (na dálkové ovládání) mohly brzy přejít na model plně autonomní operace. V roce 2018 by měl být také představena první vrtná autonomní souprava.
Velké projekty stavebních prací, které zahrnují velkoplošné úpravy terénu, kapacitní skrývky zeminy nebo velkoobjemový odvoz suti z demolic by tak už v dohledné době mohly být v rukách výkonných strojů, a jejich vzdálených dispečerů.
Sdílet / hodnotit tento článek