REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Sníh ve městech může ukázat na prostory pro další zeleň

Radost, kterou sníh ve městě působí jeho obyvatelům, se omezuje na první okamžiky po jeho objevení. Bělostná nadílka, vzbuzující sváteční atmosféru, se však brzy promění na synonymum pro nečekané komplikace. Sníh, proměněný klimatem města v beztvarou našedlou břečku, zužuje profil chodníků a činí je nebezpečně kluzkými.

Padající ze střech činí pobyt v městském prostředí přinejmenším riskantní záležitostí. A řidiči? Ti mají pro městský sníh jen nehezká slova. Kromě toho, jak radikálně proměňuje schopnost jejich auta nastartovat, činí samu jízdu a parkování adrenalinovou záležitostí. Sníh se prostě z radostné události stává nepříjemností.

Ne každý ji ale tak vnímá. V americké Filadelfii využili v roce 2014 neobvykle silné sněhové pokrývky k zajímavému experimentu. Sníh tu totiž velmi prakticky poukázal na dosud opomíjené možnosti „otevřeného prostoru“, který se uvnitř měst nabízí. A pokud bude i letos sněhová nadílka dopřána i našim městům, můžeme si tento experiment bez problémů zopakovat i v našich podmínkách. Na jeho počátku přitom stojí prostý požadavek na tvorbu ozeleněných ploch, relaxačních míst a nejrůznějších variant posezení. Toto přání i naše města plně respektují, aby jej hned druhým dechem smetla ze stolu, protože „tu na ně není místo“. Sníh ale názorně ukáže, kolik místa je v centru prakticky nevyužíváno.

Filadelfský blogger Jon Getting neudělal nic jiného, než co běžně ve svém volném čase podniká: fotil uličky svého rodného města. A na jeho zimních snímcích byly záhy patrné drobné parcely nevyužívaného prostoru, které nezáměrně sníh vytvořil. Prodloužení cest, mrtvé úhly silničních nájezdů, hluchá místa prudkých zatáček. A také desítky nevyužívaných míst před parkovišti a podélnými stání pro vozy, stejně jako předisponované zpevněné plochy na náměstí. Ve sněhu byly zachyceny koridory, které si pěší či cyklisté vytvoří a využívají je, o jiná místa naopak prakticky nejeví zájem.

Zdroj: Jon Getting

Říkejme tomu třeba sneckdown. Jako kombinace neckdown, dopravních opatření k rozšíření vozovky, zpomalení provozu, zvyšování viditelnosti řidičů, a sněhu-snow,“ říká Getting. „Sněhová formace ale poukáže na ty, které nejsou vozy využívány.“ Výsledkem může být vytýčení míst, které mohou být určitým neinvazním způsobem využity jako veřejný prostor. „Pokud se s nimi bude pracovat chytře, dokáží nejen zvýšit bezpečnost silničního provozu, ale současně zvýší pěší dostupnost řady míst, a z města udělají mnohem hezčí místo,“ říká Getting. Příkladem mohou být nově zatravněné plochy vydlážděných nebo asfaltových cest, vsakovací pruhy, nebo nízkokvetoucí záhonky.

Problémy, které zažívají města se sněhem, s tím pravda nezmenší. Ale i mimo zasněžené období mohou města z této názorné ukázky čerpat při úpravě svých plánů veřejných prostranství a optimalizace dopravní sítě. Sníh je možná komplikací, ale v tomto konkrétním případě nám jasně ukazuje na příležitosti. Je to přinejmenším jeden ze způsobů náhledu na tvorbu městského prostředí.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Marek Jehlička, Martin Čeněk

Složitý pozemek se skálou dal vzniknout souboru staveb pro bydlení

Obytný soubor v pražské Liboci tvoří tři objekty: rodinná vila investora, bytový dům o čtyřech jednotkách a menší rodinný dům. Cílem bylo minimalistickou formou doplnit vesnickou strukturu a reagovat na specifický pozemek se skálou. Výsledek rozhodně není nezajímavý.

REKLAMA