„Celá residence je příkladem jednoduché strategie, která je zřetelně sdělená a jasně provedená. Vztah mezi ústředním bodem projektu, velkým domem, a bočním menším pavilonem rámuje výhled na celé místo. Interiér objemu domu je velmi prostý, ale překvapuje adresným využitím jen limitovaného množství materiálů.“ Co víc zbývá napsat o projektu The Box, když vše podstatné sdělil vlastní hodnotící text indianské komise pro architekturu? Snad jen, že zmíněný projekt studia Bamesberger Architecture se neodešel bez zlaté medaile. A i když skutečně není komplikovanou stavbou, svou jednoduchostí odráží velkou sílu a uživatelskou přitažlivost.
Krychle, dokonalost pravidelnosti
The Box se začal rodit na přelomu roku 2013/2014, když šéfarchitekta Freda Bamesbergera oslovil potenciální klient s prostým přáním. Žádal si projekt malého obytného domu, který by současně mohl sloužit jako domácí pracovna. V případě potřeby by měl být schopný poskytnout zázemí a ubytování více lidem, ale primárně by sloužil jako obydlí jen jedné osobě. A co je důležité? Protože je parcela velmi malebnou lokalitou, měl by být ústředním motivem celého projektu „výhled na malou tůňku“ před domem. To vše na polosamotě, nedaleko městečka Valparaiso.
Skromné, ale přesto účelné požadavky na vlastní obydlí měl charakterizovat celkový tvar domu, coby krychle. Rákosím a splývavými vodními rostlinami zarostlá tůňka byla jistě malebná, ale nestála uprostřed rovné plochy. Mírně svažitý kamenitý terén tedy musel být nejprve upraven, aby bylo možné rozvrženou stavbu zasadit na místo. „Celkové rozvržení je tedy pojato jako série „krabic“, citlivě usazených v pozvolném svahu,“ prozrazuje Bamesberger. „Toto rozfázování, byť je rozdíl v nivelaci objektů minimální, umožnilo rozdělit možné výhledy na místo z různých úhlů a výšek.“
Z místních zdrojů
The Box, tedy především jeho obytná část, vychází ze standardního dřevěného rámu. Jen v části přiléhající ke svahu je z betonových panelů. Vnější stěny jsou obloženy izolací, na kterou jsou vloženy cementové panely. Ty dodávají stavbě příjemný tmavě zelený odstín, který ladí s okolní krajinou. U přilehlých menších boxů pak dřevěný strukturní rám doplňuje ještě vyzdívka lomovým kamenem.
Pokud jde o konkrétnější dispozice, centrální „box“ domu je zatlačen do svahu. Materiál z exkavace ale našel uplatnění přímo v místě. Značná část balvanů je zapracována do venkovního ohniště a posezení, a vytváří i několik prahů na přilehlé zahradě. Z velkých vykopaných kusů také byly vytvořeny nášlapné plochy před hlavními vstupními dveřmi. Ty samotné si ale zaslouží trochu více prostoru. Jsou totiž mistrovským řezbářským kouskem, vlastně jedinou věcí, nepodřízenou strohému a praktickému designu.
Řezba do kaštanového dřeva má fantasy-motiv, a je skutečnou originální „vstupní branou“ do domu, který je jeho majiteli nedobytným hradem. Zajímavostí je, že i dřevo na dveře pochází přímo z lokality, a to kmene starého stromu, kterého setnul blesk. Když se ale vzdálíme (či spíše vstoupíme) dovnitř The Box, je pohádkám konec. Vše podstatné se tu odehrává na úrovni přízemí. Plocha devadesáti metrů čtverečních je prakticky otevřená. Volný plán přízemí zahrnuje prostornou kuchyni, jídelnu a obývací pokoj, které se prolínají v jedno.
Sprcha nebo vodopád?
Světlo do domu přichází „vstupní“ stěnou situovanou naproti tůni, sérií oken různých šířek postavených ve dvou vrstvách nad sebou. Bamesberger prokládáním dřeva a oken dokázal vytvořit „světlou stěnu“, která je současně okny i prostorem využitelným k odkládání a dekorativním účelům. „Jednolité celostěné prosklení, které je nyní tolik populární, by to samé mému klientovi neumožňovalo. Širší spektrum průřezů oken tak zachovává komplexní prožitek z výhledu.“ Boční stěny jsou zastavěny skříněmi a úložným prostorem, výjimku tvoří prostor vymezený pro zavěšený krb. Jeho kovové těleso nepůsobí v dřevem bohatě zdobeném interiéru rušivě.
Interiér pak obsahuje ještě několik „přírodních“ prvků, na pomezí užitého designu a výzdoby pravěké jeskyně. Například stoličky a taburety ze seříznutých kmenů stromů. I množství proutěných košů a keramických doplňků dává tušit, že klient má k přírodě evidentně blízko. Přesto se ale nezříká kovových prvků, například žebříku, který vede do mezonetového patra. Tam se nachází malá ložnice a prostorná pracovna. Alternativním a jistě netradičním prvkem je pak dvoupatrová sprcha. Kdo na ní není připraven, bude zaskočen. Na druhé straně, zážitek z koupele je pak ne nepodobný sprše pod vodopádem.
Nenáročnost neznamená ztrátu funkčnosti
Venkovní „boxy“ se drží přednastaveného zadání. Jejich účel je podřízen momentálním požadavkům klienta. Knihovna, posezení s přáteli? Oba vnější boxy jsou propojeny dřevěnými palubami, s proskleným vstupem na verandu. Kompozici pak doplňuje ještě zastřešený sklad. „Volba užitých materiálů podléhala parametrům dostupnosti a požadavkům na „přirozené“ suroviny. Z nabídky se tedy osvědčila černá ocel, lámaný kámen a kámen z výkopu základů, beton, břidlicové obklady. Prakticky to je celá materiálová paleta, která je jen doplněna o původní stromy a okolní louky.“
„Interiér domu je skutečně veden z režimu „basic“, tedy skutečně jen to, co je opravdu zapotřebí,“ prozrazuje Bamesberger. „Soustředili jsme se na jednoduché a nenáročné prvky, které vyžadují jen minimální povrchovou úpravu.“
Údaje o projektu
Název projektu: | The Box |
Typ projektu: | residence |
Architektonické studio: | Bamesberger Architecture |
Lokalizace: | Valparaiso, Indiana, USA |
Vedoucí projektu: | Fred Bamesberger |
Dodavatelé materiálu: | Benjamin Moore, Marvin windows |
Klient: | Soukromá osoba |
Zahájení projektové a stavební činnosti: | 2013 |
Rok dokončení (finalizace): | 2014 |
Podlaží: | 1+1 |
Využitelná plocha: | 90 m2 |
Sdílet / hodnotit tento článek