"Čeští stavitelé a řemeslníci čím dál více přicházejí na chuť půjčování nářadí a těžké stavební techniky místo jejich nákupu. Standardně nejvíce půjčujeme na krátkodobé výpůjčky bourací kladiva a hutnicí techniku. Z dlouhodobých výpůjček se nám nejvíce dařilo půjčovat rypadla," uvedl ředitel divize půjčovna Stavebnin DEK Michal Švejcar.
Podle Martina Doláka z firmy Rentia S.A.M. tvoří zhruba tři čtvrtiny obratu velké stavební firmy, 15 procent připadá na menší stavební firmy a desetina na soukromé osoby. "Nejčastější doba pronájmu zákazníků z ulice je jeden den. Největší zájem mají o sbíjecí kladiva, brusky na beton a lehkou vibrační techniku, jako například vibrační pěchy nebo malé vibrační desky," sdělil Dolák.
Mírný růst zájmu o půjčování potvrzuje také firma DKNV stavební. Podle jejího ředitele pro obchod, marketing a IT Františka Poláka mají významný vliv na vývoj obratu faktory jako roční období, fáze dané stavby nebo množství aktivních staveb daného klienta. "Z pohledu obratu jsou významným sortimentem stavební stroje. Z pohledu četnosti zápůjček je to sortiment bourací a řezací techniky," uvedl Polák.
Přes mírně rostoucí zájem zákazníků firma nezvedá ceny. "Díky tomu, že to funguje, nemusíme ceny snižovat," podotkl Polák. Podle Švejcara ze Stavebnin DEK se ceny pronájmů plošně nezvedaly, ani výrazně neklesly. Dlouhodobé pronájmy jsou tradičně lacinější než krátkodobé.
Například u tříkilového AKU vrtacího kladiva je cena za půjčení do tří dnů 302,50 Kč na den. Při zapůjčení od čtyř dnů do dvou týdnů je denní pronájem levnější o osm procent, nad dva týdny o 16 procent. Na e-shopech se cena tohoto kladiva pohybuje kolem 8000 korun. "Zkuste například třicetikilovým bouracím kladivem udělat díru do stropu nebo obráceně dvoukilovým kladivem zbourat podlahu. Takhle si vyberete kladivo přesně určené na danou činnost, máte to za mnohem kratší čas s mnohem menší námahou a ve výsledku i za mnohem menší peníze," doplnil Švejcar.
Podle zástupce jednatele firmy Púvap Marka Matějky je nejčastější doba pronájmu jeden den. Zhruba 90 procent klientely tvoří muži, nejvíce je zastoupena věková skupina od 35 do 45 let. "Zajímavostí je, že rok od roku se zvyšuje podíl zákazníků ze zemí bývalého Sovětského svazu, nejvíce jsou to Rusové a Ukrajinci," dodal Matějka.
Sdílet / hodnotit tento článek