Nelehkou situaci s návrhem co nejoriginálnějšího přístupu pro vytvoření vánočního stromku komplikovalo dvojici dánských designérů ze Studio Roso (Sophie Nielsenové a Rolfa Knudsena) hned několik věcí. Prvním bylo už místo, respektive „královské“ Victoria and Albert Museum. Je to výstavní prostor, už od roku 1852 specializovaný na dekorativní umění. Tedy pro lidi z oboru je to skutečný Mt. Everest. A vědomí, že právě váš výtvor bude všem na očích hned při vstupu do galerií, je svou odpovědností hodně svazující.
Autoři se navíc řadili k úspěšným absolventům Royal College of Art, takže se od nich očekávala odpovídající prezentace. Úspěch je diplomem, osvědčením jejich dovedností, ale praxe? Navíc tu bylo i vědomí, že vánoční stromky od designérů z let předchozích (vystavil ho tu například Tord Boontje, Alexander Mc-Queen, Jasper Conran, Matthew Williamson), což dodávalo expozici jak prestiže, tak náročnosti.
Oba dánští tvůrci jsou přitom vyhlášení svým funkčním přesahem z oblasti umění, historie i architektury, a z jejích vánočního stromku to muselo být znát. A výsledek? Autoři se přes sérii konceptů s prototypů dobrali „podstaty“ a zúročili své zkušenosti. Z hybridních prvků pak vytvořili dílo, které upozorňuje na pomíjivost krásných okamžiků v nestálém prostředí, a zafixovali působivý moment vánoční atmosféry. S pomocí elastického vlákna. Ano.
Na stromek, který má 4,3 metrů na výšku, ho použili neuvěřitelných 5 kilometrů délky. Nečekejte ale žádný nevkus umělosti. Naopak se inspirovali tradiční technikou, paličkovou krajkou, která má nejen ve vánočních dekoracích přesah až do 16. století. S pomocí 1500 dílčích uzlů vykouzlili napjatý objem celého stromu, propletený pravidelnými geometrickými tvary. Těmi pak připomněli tradiční ornamentální a ozdobné prvky vánočních stromků, nabídli inspirativní náhradu krystalků sněhových vloček i řetězů, oddělených v jednotlivých girlandách.
Projekt přitom zrcadlí jak pochopení pro architekturu, vytvářející vnější povrch, stejně tak pro designérský detail drobných prvků v uzavřeném objemu. Současně je ukázkou schopnosti vidět smysl tam, kde se ho na první pohled nedostává. V pěti kilometrech elastického vlákna spatřit originální a velmi vkusný „štíhlý“ vánoční stromek, to už chce oko profesionála. Vánoční stromek od Sophie Nielsenové a Rolfa Knudsena pak nabízel tuto nevšední perspektivu i všem divákům, kteří do galerie zavítali.
Sdílet / hodnotit tento článek