ŘSD loni mimořádně prověřovalo stav mostů na dálnicích a silnicích první třídy po zjištění havarijního stavu mostu v Doubí, který musel být stržen a nahrazen novým. Silničáři identifikovali 124 rizikových staveb, na nichž na jaře začali s hlubším průzkumem. Podle ŘSD vybrané mosty provoz neohrožují.
"V rámci všech prováděných diagnostik nebyl zjištěn žádný most, který by byl zařazen do stavebního stavu VII, tedy havarijního stavu," řekl Studecký. Ověřování dalších staveb bude pokračovat podle kapacit firem, které ŘSD pro kontroly vybrala. Hotovo by mělo být v průběhu příštího roku.
Nejproblematičtější jsou mosty postavené z takzvaného předpjatého betonu. Tento typ konstrukcí byl využívaný zejména v 60. až 80. letech. Do betonové konstrukce jsou obvykle vkládána ocelová lana, která mají pomoci pevnosti betonu v tahu. V případě prosakování vody do přepínacích kanálků však může použitá ocel korodovat a tím se celá konstrukce oslabí.
Konstrukce z předpjatého betonu byla použita například v případě dálničního mostu v italském Janově, který se loni v létě zřítil. Z výšky asi 45 metrů při tom spadly na tři desítky aut. Při neštěstí zemřelo 43 lidí. Nedávné zkušenosti se zřícením mostu má i Česko. Předloni v Praze spadla Trojská lávka, zraněni byli čtyři lidé.
Kromě mimořádných kontrol ŘSD ověřuje stav dálničních mostů jednou až dvakrát ročně. Loni při těchto kontrolách silničáři zjistili havarijní stav u šesti mostů. Ty byly podle ŘSD zabezpečeny, případně opravovány. Kompletní prohlídky se opakují v intervalech od dvou do šesti let podle stavu mostu.
V Česku je téměř stovka mostů v havarijním stavu, většinou na silnicích II. a III. třídy, které mají ve správě kraje. V Česku je 1682 dálničních mostů a dalších skoro 18 000 na silnicích.
Sdílet / hodnotit tento článek