Leccos můžete poznat už na začátku, a to podle toho, jak vás potenciální nový dodavatel osloví. Doby získávání nových zákazníků „ve dveřích“, kdy u vás zazvonil anonymní prodejce a zkoušel více i méně poctivými způsoby uzavřít smlouvu, jsou dnes u solidních dodavatelů pryč. Na takové nabídky je nejlepší vůbec nereagovat.
„Místo podomního prodeje již nyní využíváme pouze ty formy prodeje, které zaručují zákazníkovi stoprocentní bezpečnost a maximální pohodlí. V případě osobního prodeje u zákazníka vždy schůzky předem domlouváme po telefonu. To znamená, že klient vždy ví, že za ním jde zástupce Bohemia Energy. Sám si vybere místo a čas schůzky, který mu vyhovuje. I po uzavření smlouvy ještě proběhne verifikační hovor, kdy ověřujeme, jestli zákazník všemu rozuměl a nepotřebuje další informace,“ říká například obchodní ředitel Bohemia Energy Libor Holub.
Na vše si nechte dostatek času
Vždy byste si měli nechat dostatek času, abyste si mohli vše promyslet a pročíst. Pokud na vás prodejce tlačí, něco není v pořádku. Totéž platí pro okamžité uzavírání smluv po telefonu. „Telefon je dobrým způsobem, jak si vyslechnout nabídku v pohodlí domova. Pokud se vám líbí, nechte si ale poslat smlouvu v písemné podobě, ať nekupujete ‚zajíce v pytli‘. Pak se teprve rozhodněte, zda ji chcete opravdu uzavřít,“ radí Libor Holub. Rozhodně se nenechte do ničeho nutit! Všechny dokumenty si v klidu pročtěte, a pokud vám cokoli není jasné, ptejte se.
Zkuste to online
Někteří dodavatelé nabízí zákazníkům možnost sjednat si smlouvu kompletně online. Jedním z nich je třeba společnost Europe Easy Energy (3-E). „Stejně jako při nákupu jakéhokoli jiného zboží si stačí v našem e-shopu jednoduše přidat elektřinu nebo plyn do košíku. Pak už jenom uvedete, kam je máme doručit a jak budete platit,“ vysvětluje výhody bezpapírového sjednání nového dodavatele Vít Svoboda, brand manažer 3-E. O celém procesu změny vás dodavatel průběžně informuje e-mailem, nebo jej můžete kontaktovat na bezplatné zákaznické lince.
Deklarace na ochranu spotřebitelů
Dobrým vodítkem pro výběr dodavatele je kromě jeho stability a dostatečného množství zákazníků například i to, jestli je signatářem společné iniciativy Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) a nejvýznamnějších dodavatelů energií, kteří se nad rámec zákona rozhodli bránit práva spotřebitelů. Tato iniciativa nese název Deklarace na ochranu spotřebitele. Je dokumentem, který podepsali dodavatelé energií, kteří se rozhodli kultivovat trh a zavázat se k ještě přísnější ochraně zákazníka než nařizuje zákon. Aktuální seznam signatářů Deklarace je k dispozici na webových stránkách SOCR (www.socr.cz).
Pozor na aukce a zprostředkovatele energií
Pokud zvolíte osobní kontakt s prodejcem mimo jeho zákaznické centrum, vždy se ujistěte, že jde přímo o zástupce licencovaného dodavatele energií, a ne o zprostředkovatele. Zprostředkovatelé energií nabízejí, že spotřebitelům vyberou výhodnějšího dodavatele v aukci. Často tvrdí, že stačí pouze podepsat nezávaznou přihlášku. Když se ale zákazníci rozhodnou smlouvu s vysoutěženým dodavatelem neuzavřít, nebo ji zrušit, čeká je ve skutečnosti vysoká pokuta. K nabídce svých služeb zároveň zpravidla využívají podomní prodej. Zprostředkovatelé navíc nemusejí mít licenci od Energetického regulačního úřadu (ERÚ) a neřídí se tak energetickým, ale pouze občanským zákoníkem. To se projevuje mimo jiné zejména v různých lhůtách pro odstoupení od uzavřených smluv.
Jestliže si chcete dodavatele vybrat prostřednictvím aukce, požadujte možnost přijmout nabídku až po jejím ukončení. Tedy poté, co se seznámíte s podmínkami smlouvy, kterou budete s vítězným dodavatelem uzavírat.
Tip: Podle občanského zákoníku lze od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obvyklé obchodní prostory odstoupit do 14 dnů od jejího podpisu. Energetický zákon tuto ochranu rozšiřuje o možnost bezplatně ukončit smlouvu až do 15 dnů od zahájení dodávek.
Sdílet / hodnotit tento článek