„S iniciativou založit Asociaci českého průmyslového designu jsme přišli už v období jarního lockdownu. Uvědomili jsme si, že je nutné, aby náš obor, tedy design, měl pro stát a instituce reprezentativního zástupce. V říjnu na Designbloku jsme čerstvě vzniklou asociaci představili ministru průmyslu a obchodu, a tím zahájili veřejnou prezentaci nově vzniklého uskupení. Před námi je nyní spousta práce, ale český design uplatněný v českém průmyslu má tak silný potenciál, že věřím, že vynaložená energie přinese rychle výsledky,“ uvedla Jana Zielinski, ředitelka festivalu Designblok a iniciátorka vzniku Asociace českého průmyslového designu.
Zakládající členové jdou příkladem
K tomu, aby zdárně fungovaly všechny pilíře zdravého přístupu k průmyslovému designu, včetně zvyšování obecného povědomí u široké veřejnosti, je zapotřebí dle zástupců asociace především spolupráce a podpora ze strany státních a vzdělávacích institucí. Asociace by měla dlouhodobě upevnit pozici České republiky mezi evropskými průmyslovými výrobci a společně s orgány státní správy zlepšovat podmínky podnikatelům a podporovat průmyslový design jako jednu ze silných oblastí českého exportu. Mezi dlouhodobé deklarované cíle uskupení musí patřit podle níže uvedené ankety určitě podpora a propagace českého průmyslového designu, spolupráce se státními institucemi, odbornými a vysokými školami, podpora mladých talentů a nových digitálních technologií (včetně Průmyslu 4.0), rozvoj kooperace mezi členy asociace a v neposlední řadě vzdělávací činnost směrem k široké veřejnosti.
„Chceme dát zcela jasně najevo, že český průmyslový design, společně s technologickými inovacemi, bude posouvat naši ekonomiku směrem k vyspělému světu. Právě vysoká kreativita, výzkum a inovace budou definovat konkurenceschopnost naší země a budou tvořit hranici mezi vyspělým a rozvojovým světem. Chceme rozvíjet spolupráci se školami, státními institucemi a samozřejmě s co nejširším spektrem průmyslu. Chceme český průmyslový design rozvíjet, těžit z historie, a přitom se dívat dopředu,“ vysvětluje Martin Wichterle, majitel firmy Bomma.
„Český design je důstojným reprezentantem naší země v globálním měřítku a má samozřejmě i velký potenciál do budoucna. Jsem rád, že zde vzniká nová platforma, která český průmyslový design podpoří, vyzdvihne jeho přidanou hodnotu a přispěje k rozvoji kreativních talentů,“ dodává jednatel společnosti LASVIT, Aleš Stýblo.
„Asociace by měla také přispět ke kultivaci prostředí a vzdělávání veřejnosti v oblasti průmyslového designu, zájmové činnosti a ochrany duševních práv. Výhledově může mít asociace přesah i na zahraniční trhy. Základní cíle ale nyní směřují do míst, kde český průmyslový design vzniká. Vhodné prostředí umožní členům projekty úspěšně realizovat a podpořit tak povědomí o kvalitním českém designu,” uvádí generální ředitelka Preciosa Lighting Lucie Karlová.
První kroky asociace
Mezi první logické kroky patřilo zařazení Asociace českého průmyslového designu do Národní inovační platformy (NIP) v Kulturním a kreativním odvětví, jež bylo ustaveno Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR (MPO ČR) za účelem odborné diskuse o hlavních prioritách budoucího zaměření jednotlivých sektorů v ČR. Scházejí se zde zástupci veřejné správy, vzdělávacích a vědecko-výzkumných institucí, výrobní podnikatelské a zástupci akademické sféry a také poskytovatelé nejrůznějších finančních podpor. Výsledky této diskuse pak tvoří hlavní cíle národních inovačních platforem a strategií MPO ČR. V současnosti tvoří Asociaci průmyslového designu významné firmy zastupující široké spektrum českého průmyslu, jako je ANV Knives, Bohematic, Bomma, Brokis, Egoé, Festka, G.Benedikt, Jánošík okna-dveře, Kovap, Lasvit, mmcité, M&T, Polstrin, Preciosa, Profil Media, Ravak, Rudolf Kampf, TON a USSPA.
Sdílet / hodnotit tento článek