Dobře si to uvědomují i členové nadace Maggie Keswick Jencks Cancer Caring Trust, kteří od roku 1995 provozují ve Velké Británii už devatenáct těchto poradenských zařízení. Ta jsou sice vždy nadosah klasickým nemocnicím, často jako součást jejich areálu, ale tvoří samostatné provozní jednotky, i z hlediska odlišné architektury.
Na zpracování jejich návrhu se často podílejí světově významná architektonická studia zvučných jmen (Zaha Hadid, Richard Rogers, Frank Gehry), kteří zdarma nebo za zlomek ceny projektují tato centra dle specifických nároků zadavatelů. Ani zařízení Maggie´s Oxford uvnitř areálu Patricia Thompson Building není z tohoto hlediska výjimkou. Na zpracování tohoto projektu se podílel návrhářský tým Wilkinson Eyre, a celý jejich koncept odráží netradiční inspiraci „dětským domkem na stromě“, tedy místem, které je vřelé a lidské, a nepůsobí na své klienty dojmem odtažité instituce.
„Jako mnoho lidí, i já mám spoustu přátel, kteří bojují s rakovinou a pociťuji velké sympatie k principům propagovaným nadací Maggie´s,“ říká Chris Wilkinson, zakladatel a ředitel studia Wilkinson Eyre Architects. „Pro každého architekta je velkou poctou a příležitostí, moci se podílet na návrhu takového centra. Zvláště, když osobně věříte tomu, že dobře odvedená a zvládnutá architektura může pomoci i lidem, aby se cítili lépe.“ Vnitřní odkaz na stromový domek nemá jen reprezentovat radostné a bezstarostné dětství, ale sama budova situovaná na pylonech aspiruje na myšlenku „pozvednutí se“ nad komplikovaný život.
Centrum je situováno příkrého svahu, částečně porostlého vegetací a několika většími stromy, v parkovém areálu na západě nemocničního komplexu. Stavba probíhala se záměrem, aby minimálně narušovala již stojící dřeviny, a začlenila se tak přímo do okolitého prostoru. V nejpříkřejším bodě nesou budovu Maggie´s Oxford čtyřmetrové dřevěné sloupy, zafixované kovovou konstrukcí a betonovými patkami, přístupná je po několika dřevěných bezbariérových můstcích. Součástí objektu je i návštěvnická terasa, která zprostředkovává (podobně jako v jednotlivých místnostech) výhled do uklidňující parkové zeleně a na malý potok.
Z hlediska architektonické formy nemá navrhovaná koncepce odrážet klinické nebo korporátní prostředí, ale naopak vyzařovat pozitivní energii a spíše neutrální přístup. Tento dojem má zprostředkovávat jednoduchá geometrie, která podporuje pohyb a život v prostorách uvnitř. Tripartita propojených trojúhelníkovitých segmentů pronikajících do krajiny má navodit pocit otevřenosti, a přenášet dojem z interiéru do krajiny. Tomu napomáhá i široké využití přírodních materiálů.
Nakloněné sloupoví a pylony vytváří iluzi kmenů stromů, povrchové materiály – dřevěné obložení či sklo – zase navozují pocit setkání „s důvěrně známými prvky“. Fasáda je tvořena šedivým dřevem smrku, zastiňovací rošty pak světlým dřevem dubu. Za zmínku stojí i konstrukční metodika, speciálně pro tento účel navržená Alanem Baxterem ze studia AB Associates: budova je vytvořena z prefabrikátů, přičemž jednotlivé komponenty byly konstruovány a vyřezávány s pomocí digitálního softwaru s CNC frézy na míru budově. Na samotném staveništi byly jednotlivé části jen smontovány.
Ladění interiéru se nese v duchu principů Maggie´s. Prostory jsou volné, otevřené, ale přitom uvnitř jednotlivých tří segmentů narazíme na místa zvlášť určená k relaxaci, informování či k tomu, co nazývají projektanti „emoční podporou“. Srdcem budovy je kuchyně s kamny a malá jídelna. Právě kvůli neformálnímu pojetí vnitřního prostoru zde nenarazíte na jinde tolik nezbytnou recepci. Návštěvníci prostě zavítají hned ke středu centra, a mohou se sami rozhodnout, kudy se dál vydají.
Mají tak možnost vyrazit do severního křídla, přímo ke konzultačním místnostem (jsou tu dvě + jedna velká, pro skupinové terapie). Západní křídlo se nese v duchu relaxace, je zde přístup na venkovní terasu, a právě zde se také nacházejí ty nejhezčí „vyhlídkové“ body. Je zde také několik praktických příručních knihoven, míst s počítači, které umožňují klientům samostudium a individuální formu přístupu k informacím. Jednotlivé místnosti a prostory vychází z domáckého designu: nejsou to do široka rozbíhající se ratejny, ale díky mezistěnám z tónovaného skla působí vřelým dojmem.
„Každý, kdo na projektu Maggie´s Oxford v Patricia Thompson Building pracoval, obětoval práci maximum,“ říká architekt Andrew Walsh. „Schopnosti všech členů našeho týmu představovaly základní kámen úspěšné práce na realizaci Maggie´s Oxford.“
Britské Maggie´s Center – Každý je originál
Letos slaví nadace pro podporu boje s rakovinou Maggie Keswick Jencks Cancer Caring Trust, zkráceně nazývaná Maggie´s osmnáct let od svého založení. Toto jubileum oslavuje otevřením v pořadí devatenácté pobočky Maggie´s, tentokrát v areálu nemocnice Patricia Thompson Building. Konzultační a poradenská centra se nestaví podle jedné formy, a dá se říct, že nenarazíte na dvě stejná. Na jejich návrzích se navíc podílejí architekti zvučných jmen. To v Ninewells nedaleko Dundee má na svědomí mistr křivek Frank Gehry, ve Fife zase připravovala projekt na bázi lomových hran a kosých linií Zaha Hadid. V Edinburghu zapracoval zase Richard Murphy a v Glasgow zase odborníci na práci se zelení Page/Park Architects.
Co se ví o Wilkinson Eyre Architects?
„Moderní Británie všemi smysly“ je téměř programovým heslem tohoto architektonického studia, které v současnosti představuje jednu z nejuznávanějších líhní nápadů na ostrovech. Příběh Wilkinson Eyre se začíná psát přibližně v roce 1983, kdy soukromou praxi zakládá Chris Wilkinson, a po roce 1987, kdy se k němu přidává Jim Eyre. Registrovaní pod názvem Wilkinson Eyre Architects od roku 1999 budují tvář nové Anglie. V současnosti toto studio drží hned dvě ocenění RIBA Stirling Prize (a jednu RIBA Lbetkin Prize), kterou dokládají svůj um na poli moderní architektury. Ve svém portfoliu mají například budovu Finančního centra v čínském Guangzhou (jedna z největších budov světa), konzervatoře Gardens by the Bay v Singapuru nebo úchvatné muzeum Mary Rose v Portsmouthu.
Zadavatel projektu: | Maggie’s |
Architektonické studio: | Wilkinson Eyre Architects |
Náklady na realizaci | 2 000 000 liber |
Návrh konceptu krajiny: | Flora Gathorne-Hardy |
Lokalita: | Oxford |
Řešitelský tým: | Chris Wilkinson, Andrew Walsh |
Zahájení přípravy projektu: | 2006 |
Zahájení stavebních prací: | říjen 2013 |
Dohotovení díla: | červen 2014 |
Rozloha zastavěné plochy | 225 m2 |
Roční emise oxidu uhličitého na m2 | 225 m2 |
Sdílet / hodnotit tento článek