Knihy, jak obyčejné se nám mohou zdát, patří ve světě k poměrně luxusnímu zboží. A vlastnictví osobní knihovničky, u nás tak běžné, je dnes víceméně ve světě pořád chápáno jako doména západní civilizace. Čína prodělala v posledních třech dekádách extrémní ekonomický boom, dá se vyčíslit, že životní -ekonomická úroveň obyvatel (daná přepočtem HDP na hlavu) se tu zvýšila šestadvacetkrát. A tak si tu lidé začínají dopřávat pro ně dříve nepoznaného luxusu, v podobě nakupování a čtení knih. Protože jen tak přijít do obchodu a odejít odtud s knihou, to je prostě zážitek.
Nespoutaná fantazie pro čtenáře
Knihkupectví, která tu vznikají, se pochopitelně snaží onu sváteční atmosféru, spojenou s nabýváním hezké knihy, aktivně utužovat. A slouží jim k tomu i mimořádné pojetí architektury. I průměrné knihkupectví je totiž chápáno jako brána do světa fantazie. Proto se tu fantaskní pojetí abstraktního designu kříží s běžným provozním zázemím. V případě Zhongshuge, paláce knih v Šen-čenu, jde pak toto spojení do vizuálního extrému. Na 1300 metrech čtverečních prodejny s knihami můžete snadno zabloudit, protože vztah mezi realitou a neuchopitelnou představivostí, podněcovanou literaturou, tu nemá hranice.
Autor projektu, architekt Li Xiang se pro celý záměr inspiroval ze dvou zdrojů. Tím prvním byl obraz renesančního umělce Rafaela Santiho, Alexandrijská knihovna. Zachycující klenutý otevřeně-členitý prostor, naplněný knihami, svitky a pergameny, a také nejrůznějšími bádajícími učenci a filozofy. Dóm knihovny z obrazu byl chrámem poznání, vědění a studia. A druhý prvek inspirace? Tím byl citát slavného ruského spisovatele, pětinásobného nominanta Nobelovy ceny za literaturu, Maxima Gorkého: „Knihy jsou žebříkem k lidskému pokroku.“
Chrám knih i žebřík k poznání
Xiang ve spolupráci s kolegy Ren Lijiao, Wu Fengem pak rozpracoval vizi knihkupectví v chrámovém pojetí i s oním spletitým žebříkem, vedoucím kupředu. Vše začíná prosklenou fasádou obchodu s knihami, jež se do ulice hlásí znaky a slovy. Vede přes fádní zázemí pokladen, které ale zůstávají zcela upozaděny, protože klenuté prostoře vévodí spirální schodiště. Kreativně uchopené pojetí policového systému, jež neslouží k chůzi, ale prezentaci beletrie. Záleží na úhlu pohledu, jestli jej budete vnímat jako prvek prosvětleného tunelu, nebo klesající kaskády. Ve svém provedení je ale naprosto strhující.
Odbočnou částí jsou místa k posezení, společná i dělená. Koutky a mini-salónky, jež slouží k prolistování si knih. Podobně jako v Alexandrijské knihovně, kde mohli stranou ruchu zasednout vousatí mudrci. Tady si ovšem mohou přijít posedět lidé, kterým je s knihou anebo mezi knihami dobře. Na tento segment pak navazuje dětské oddělení, jemuž vévodí barvy a abstrakce. Hravá mašinka, dveře vedoucí průlezkou na druhou stranu dětského oddělení i záplava pastelových barev dokresluje prožitek, z něhož se v čerstvé generaci rodí láska ke knihám.
Místo, kam se budete rádi vracet
Specifickým rysem je pak strop obložený zrcadlovou plochou, který násobí dojem rozměrnosti celého prostoru. Jednomu se z toho může až zatočit hlava. Knižní novinky a odborná literatura se nachází v podlouhlém koridoru, jež svým vyvedením upomíná na pilíře chrámu. Tmavé podlahy spolu s jasným nasvětlením vystavených knih cílí pozornost zákazníků velmi nenásilným způsobem. Areál obchodu si navzdory své nemalé rozloze zachovává intimní charakter tím, že vytváří nejrůznější odloučené celky a oddělení, vrstvené v prostoru odstupňováním stupňů podlah i policovými stěnami.
Způsob provedení tohoto „obyčejného“ knihkupectví dělá z nákupu knih neobyčejný a doslova sváteční okamžik. Vybírat tu knihu pod vánoční stromeček musí být, hlavně pro dětské čtenáře, nevšední zážitek.
Název projektu: | Shenzhen Zhongshuge |
Lokalizace: | Šen-čen, Čína |
Architektonické studio: | X+LIVING |
Vedoucí projektu: | Li Xiang |
Projektový tým: | Ren Lijiao, Wu Feng |
Spolupráce: | Luo Ziyan, Jiang Xueping, Wang Yifan, Li Baojun, Zhao Yuwen |
Užitná plocha: | 1300 m2 |
Realizace: | 2021 |
Sdílet / hodnotit tento článek