„Není to nijak zábavné, ale pro zábavu přece člověk do továrny nechodí.“
Jak vkusně propojit minulé a současné
Industriální rámec bývalé továrny na výrobu elektrických kabelů a drátů dal za vznik novodobému konceptu prostorů pro práci s hudbou, nahrávání a postprodukci. To místo je samo o sobě zajímavé a v takovém gardu se stává více než inspirativním. Původní fabrická hala se světlíky pro osvětlení, cihelným zdivem, ocelovými nosníky a sloupy s masívními nýty, výraznými stavebními prvky prostupů dveřmi s přiznaným nadpražím, je doplněná high-tech technikou i výraznými neonovými světly imitujícími zvukové vlny, sezením, nekomplikovanými vzdušnými předěly se zelení. Při zběžném i detailním pohledu nenechá koncepce nikoho na pochybách, kde se ocitá. Hala hostí i další profese jako módní návrháře, malíře i designéry, výrobce oblečení s potiskem. Pro tyto profese však platí totéž. Prostředí je inspirativní pro ně a vlastně pro kohokoliv, kdo sem zavítá. Základem jedinečnosti prostředí je i slušný základ zvukových vlastností pro nahrávací prostory. Pokud hledáte příklady zdařilé konverze, pak zde jednu takovou nalézáte. Nepostrádá na zajímavosti, jako prostředí pro nápady, dlouhou práci, ale taky čekání i odpočinek, je Kabelovna Studios zdařilým projektem studia Bio – B² Architecture.
Kabelovna Studios představuje nový koncept pro prostředí nahrávání hudby a postprodukci. Neonová světla ve tvaru zvukových vln dominují prostoru a podtrhují atmosféru příjemného domácího prostředí, nečekaně zasazeného do surově industriálního rámce s high-tech dotekem.
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Kabelovna Studios se nacházejí v bývalé továrně na výrobu elektrických kabelů a drátů v pražských Holešovicích. Objekt, který byl postaven v roce 1908, je součástí tamní slavné dělnické kolonie ze 70. let 19. století. Od té doby se sice okolí bývalé továrny proměnilo, nicméně městský blok si stále zachoval svou industriální atmosféru.
Hala, ve které nahrávací studia sídlí, sdružuje několik uměleckých subjektů – módního návrháře, malíře, designéry a výrobce oděvů s potiskem – a vytváří tak inspirativní tvůrčí prostředí.
Toto jedinečné setkání industriálních prvků a současného umění bylo výzvou pro netradiční designové řešení nahrávacích studií.
Nahrávací prostory se obvykle řídí především akustickými požadavky a rezignují na požadované pohodlí, které umělci potřebují pro mnohahodinovou práci. Využívají například jen zřídka přirozeného osvětlení, přírodních materiálů nebo skleněných příček.
Kabelovna Studios představují v tomto ohledu nový koncept prostředí pro nahrávání a postprodukci hudby: přirozené denní světlo dostatečně prostupuje velkými střešními světlíky původní industriální haly, skleněné příčky propojují studia se zbytkem prostoru; pečlivě zrestaurované cihlové zdi a pět metrů vysoké šikmé stropy bývalé továrny dokonce přirozeně pomáhají s akustickými vlastnostmi prostoru. Surové stěny pak doplňují akustické panely ztvárněné umělcem MAXIMem.
Architekti byli okouzleni silným charakterem místa a jeho geniem loci, a proto se rozhodli jej co nejvíce zdůraznit. Nová béžová anhydritová podlaha, která prostor sjednocuje, umožňuje stěnám a dalším stávajícím texturám a prvkům vyniknout. Černá barva byla použita pro nové prvky jako jsou dveře nebo technické vybavení, ale také jako pozadí pro starší kusy nábytku a na míru navržená svítidla.
Prostorové uspořádání je jednoduché a intuitivní: velká společná místnost – obývací pokoj studia – umístěná v největší části haly, vítá hosty recepčním stolem, posezením a kuchyňskou linkou, zatímco nahrávací studia jsou přístupná za částečně prosklenými dveřmi. Vstupnímu prostoru dominuje lustr Bomma Orbital, který se vznáší nad masivním dřevěným stolem a umocňuje výšku prostoru. Popínavé rostliny, důmyslně skryté v květináčích, obrůstají černé stěny a oddělujírecepci od ostatních obyvatel haly. Každé nahrávací studio je vybaveno vlastní bílou nahrávací místností, která je odhlučněná, ale zároveň jsou částečně zachovány původní cihlové stěny.
Útulnou atmosféru dotváří renovovaný nábytek: sezení je kombinací koňakových sedaček a křesel Bratislava ze 70. let v černé kůži. Původní divadelní sezení, které se nachází v "obývacím pokoji" studia, uvítá i větší počet hostů na večírcích.
Neonová světla, navržená architekty, odkazují na funkci studia: stropům nahrávacího studia dominují velké světelné zvukové vlny, jejichž tvar se při pohybu prostorem neustále mění. Tyto jemné struktury doprovází neonové číslo, které je studiu přiděleno a zve umělce do nahrávací místnosti.
S vizí vytvořit prostor, který bude prezentovat citlivou identitu tvorby, je Kabelovna Studios skvělým příkladem evolučního přístupu k designu, který propojuje minulé a budoucí využití budovy. Zachování stávajících prvků a doplnění novějších vedlo špičkové technické vybavení pracovního prostoru k jedinečnému designu. To zásadně snížilo dopady na životní prostředí, náklady na projekt a zároveň poskytlo pracovní prostor, který je lidský a esteticky citlivý.
Doplňující informace
Studio | B² Architecture |
Autor | Barbara Bencova |
Adresa studia | Náplavní 1, 120 00 Praha 2, Česká republika |
Umístění projektu | Dělnická 27, Praha 7 |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2021-2022 |
Rok dokončení | 2022 |
Užitná plocha | 250 m² |
Klient | Karel Havlíček / Kabelovna Studios |
Spolupráce | Akustické panely: MAXIM, www.maximdtla.com |
Sdílet / hodnotit tento článek