„Matkou umění je architektura. Bez vlastní architektury naše civilizace nemá duši.“
Pragmatický a účelový areál v kontextu Lysé hory a Beskyd
Kontinuální fasáda sídla bankovního domu odráží pragmatický svět financí, kde vše funguje zcela přesně, je propojeno s okolím a zapadá do funkčního celku. Racionalita je doplněna o nepravidelné členění a grafičnost fasády. Vše se odehrává na rozhraní pražského Karlína a Libně.
S rigidností fasády polemizuje užité umění, které zde naleznete na každém kroku a akcentuje tím vztah investora k nedílné součásti jeho zájmu – umění. Vzhledem k tomu, že architektura je estetická disciplína, je zde spojení pragmatické a funkční architektury a umění zcela logicky na místě. Vlastně by to mělo být základním etalonem dobré architektury, která je sama svým projevem uměním, popřípadě je s uměním úzce spjata. Což je zde splněno vrchovatě.
Vstupní hale kupříkladu dominuje dvacet metrů dlouhé osvětlení z českého křišťálu. Umělecké svítidlo Stellar Dust ze 726 křišťálových kapek ze sklárny Bomma ve Světlé nad Sázavou. Bankovní dům je otevřen umění, a to je zase otevřeno veřejnosti ve volně přístupné galerii Magnus Art.
Funkční infrastruktura bankovního domu je vybavena vším nezbytným pro práci včetně podzemních garáží s nabíjením elektromobilů. Pro relax je zde přichystána střešní zahrada nebo soukromé fitness či kolárna se šatnou a sprchami.
Celý projekt více než zkušeně zrealizovalo studio CMC architects s bezmála dvacetiletou historií, kdy funguje ve 12 městech v sedmi zemích světa včetně České republiky, Německa, Černé Hory, Rumunska, USA, Ukrajiny a Vietnamu.
Krédem CMC je podpora vzdělávání, umění a komunity, které jsou investicemi do budoucnosti městského prostředí a dynamiky jeho proměn. Toto krédo je zde zcela naplněno, a to s profesionální zručností.
Základní popis
Komfort pro všechny, místo pro setkávání, transformace způsobu práce. Bankovní dům plný umění.
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Nové sídlo J&T, na rozhraní pražského Karlína a Libně, urbanisticky doplňuje nedávno dokončený administrativní areál Rustonka. Od svých sousedů se však výrazně odlišuje vnějším výrazem fasády i vnitřní náplní budovy.
Fotografie: BoysPlayNice
Svět financí se skládá z různých prvků, vše musí fungovat a do sebe zapadat. Kontinuální fasáda tento svět odráží. Technická racionalita je doplněna o nepravidelné členění, které je inspirováno pracemi významných abstraktních malířů a sochařů. Jasnému ortogonálnímu členění odpovídá i základní rozložení prostor uvnitř budovy, podtržené originálním grafickým návrhem vnitřního orientačního systému celého objektu. Grafické ztvárnění písma, znaků či geometrie liniových svítidel vychází právě z výrazné grafičnosti fasády.
Komfort pro všechny
Při návrhu interiéru byl prioritní komfort každodenních uživatelů, tedy zaměstnanců a klientů. Konceptu předcházel průzkum, ve kterém měli zaměstnanci možnost vyjádřit, co jim v práci chybí a co by si přáli. Jedním z hlavních požadavků bylo mít dostatek prostoru pro setkávání, ať už pracovní, či neformální. Lidé tráví v práci hodně času a měli by se tu cítit dobře, celý prostor tak byl spíše navržen jako obytný než kancelářský.
Místo pro setkávání i relaxaci
Kanceláře ve všech patrech navazují na fasádu, aby dovnitř pronikalo světlo. Oddělené jsou skleněnými příčkami, pro větší pocit soukromí si tu však mohou zaměstnanci zatáhnout záclony. V každém patře pak nalezneme také pracovní a relaxační mixzónu, kam mohou zaměstnanci zajít na kávu či si zde udělat krátkou poradu.
Kromě standardních kancelářských podlaží se v budově nachází prostorné Work Café, které se rozprostírá příčně přes celé šesté patro. Kromě jídelní části s plně vybavenými kuchyňkami a fresh lednicemi jej dále tvoří studovna, uzavřený přednáškový sál a centrální prezentační prostor, který lze flexibilně upravovat podle počtu účastníků a účelu akce. Vedle kavárenského posezení či jídelních stolů tu zaměstnanci najdou také příjemné sedačky a různá zákoutí, ve kterých se mohou vzájemně setkávat či si naopak užít maximálního soukromí.
Pro práci i relax je přichystána i střešní zahrada, která nabízí nejen krásný výhled na centrum Prahy a Hradčany, ale také vše potřebné pro práci a zábavu. Vedle wifi a různorodého posezení je zde připraveno také zázemí pro catering na případné akce.
Zaměstnancům je k dispozici soukromé fitness či kolárna se šatnou a sprchami. Součástí budovy jsou také prostorné garáže s myčkou a nabíječkami na elektromobily.
Dům plný umění
Výrazná a silná budova, která svým projevem akcentuje vztah investora k nedílné součásti jeho zájmu – umění, dala autorům možnost v interiéru využít organického zakřiveného tvarosloví kontrastního vůči rigidnosti fasády.
Vstupní hale dominuje dvacet metrů dlouhé osvětlení z českého křišťálu. Umělecké svítidlo Stellar Dust představuje jednu z největších novodobých světelných instalací u nás. Celkem 726 křišťálových kapek vzniklo dle návrhu architektů ve sklárně Bomma ve Světlé nad Sázavou. Na světelnou vlnu navazuje vlna dřevěná. Oba tyto prvky jsou vytvořeny pomocí unikátních parametrických definic. Zatímco Stellar Dust vychází z prostorových vazeb ve vstupní lobby, zakřivený podhled v kavárně, jež volně navazuje na vstupní halu, je algoritmickým přepisem geometrie ženského těla.
Uměleckou interiérovou vestavbu, která pomocí jemných oblých tvarů člení prostor a nabízí různá pobytová zákoutí, nalezneme v prostoru Work Café. Tam se také nachází velkoformátová nástěnná malba Michala Škapy.
Skutečnost, že je umění součástí života banky, dokazuje také galerie Magnus Art, kterou banka otevřela veřejnosti. Cílem galerie je představovat soukromé sbírky česko-slovenských sběratelů. Jako první představila banka svou vlastní sbírku, která zahrnuje díla laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého za třicet let své existence.
Všechna podlaží osmipatrové budovy pak zdobí díla talentovaných studentů z malířských ateliérů vysokých uměleckých škol a díla současných tuzemských umělců.
Propojen s okolím
Nejen galerie je otevřena veřejnosti. Ambicí projektu bylo nevytvářet uzavřený bankovní svět, ale navázat objekt na městský život a integrovat jej do existující urbanistické struktury. Nedílnou součástí objektu se tak stala kavárna a restaurace Café Rustonka, která je také přístupná veřejnosti a nabízí neotřelý, architektonicky zajímavý prostor pro soukromé i pracovní setkání.
Doplňující informace
Studio | CMC architects |
Autor | Vít Máslo, David Richard Chisholm |
Adresa studia | Jankovcova 49, 170 00 Praha 7, Česká republika |
Umístění projektu | Sokolovská 700/113a, Praha 8 – Karlín |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2013-2020 |
Rok dokončení | 2020 |
Zastavěná plocha | 2250 m² |
Hrubá podlahová plocha | 18000 m² nadzemní část |
Sdílet / hodnotit tento článek