REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Když se dům nábytku změnil na chrám pro Český rozhlas Olomouc

Zakoupením budovy bývalého obchodního domu Českým rozhlasem a jeho přestavbou získal objekt novou důstojnou funkci a šanci na druhý život. V historickém jádru Olomouce bylo „prázdné místo“ se skomírající energií nahrazeno novým zajímavým symbolickým objektem.
Foto: BoysPlayNice
S rozšířením rozhlasu a televize vznikl závažný problém – co dělat s pořekadlem "lže jako když tiskne"?
Gabriel Laub

Původní gotická parcela je obtížným úkolem v každé době

Původní gotická parcela obytného domu dala po jeho demolici za vnik obchodnímu domu s nábytkem Franze Kleina. Úzká a hluboká dispozice je oříšek v každé době a bylo tomu i v roce 1911. Tvar parcely není zdaleka jenom obdélníkem, ale protáhlým šestiúhelníkem, kdy podobnost úhlů i stran budete hledat marně. Jinak řečeno nepravidelný hexagonální půdorys o nestejných úhlech i stranách. Takový oříšek v oříšku. Inspirace vídeňskou architekturou a jeden z prvních železobetonových skeletů v Rakousku-Uhersku vyřešila tento architektonický rébus velmi zdařile. Po škodách způsobených válkou secesní bohatě prosklená fasáda seznala změn, kdy v doznívajícím funkcionalizmu byla obložena keramickým obkladem, v pokusu o stylovou čistotu oproštěnou od cizích vlivů. Nánosy vrstev pozdějších zásahů byly výzvou pro Atelier 38 s. r. o.

Snaha byla o zachování viditelné nosné struktury domu a udržet celistvost cenného centrálního prostoru. To vše v provázanosti se současnými technologiemi a mantinely norem. Z možností tvaru pater a skeletu vznikl provoz studií doplněný o akustické požadavky. Objekt se nachází v centru Olomouce v městské památkové rezervaci, což je úkol v úkolu. Nicméně původní budova, která ztratila své opodstatnění, našla ve svém skomírání šanci na druhý život. Plnohodnotný, esteticky zdařilý a plný nové energie. Jak jinak, když je to budova rozhlasu. Ten tvar parcely mi připomíná významnou funkcionalistickou památku Brna, bývalý hotel Avion od Bohuslava Fuchse. V Lublani jsem navštívil dům zvaný Žehlička od Jože Plečnika, takže je jasné, že takové nevšední úkoly občas potkávají architekty a jsou jim velkou výzvou.

Jak se dokázali popasovat s obtížným zadáním v Olomouci se můžete podívat v našem povídání. Z mého pohledu je tato konverze zdařilá, jednoduchá fasáda má svoji krásu a vnitřní otevřený prostor s osvětlením horním proskleným světlíkem, jednoduchým technickým osvětlením umělým, je více než unikátním. Jednoduchá krása přiznaného skeletu, subtilní zábradlí, prosklení, přiznané rozvody v barvě vkusně rozehrávají prostor společně s lávkami spojujícími části po stranách centrálního atria. Posuďte sami…

Pohled z ptačí perspektivy Foto: BoysPlayNice

Konverze obchodního domu s nábytkem z roku 1911 v městské památkové rezervaci Olomouce na budovu Českého rozhlasu.

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Na původní úzké a hluboké gotické parcele byl v roce 1911, po demolici obytného domu s obchodním parterem, postaven obchodní dům pro obchodníka s nábytkem Franze Kleina. Autorem projektu byl architekt Christoph Glaser, který se inspiroval obchodním domem Gerngross/Herzmansky ve Vídni.

Průhled světlíkem do atria Foto: BoysPlayNice

Z původního právovárečného domu byl před demolicí snesen novověký kamenný vstupní portál, který byl zkrácen o spodní část a nově osazen v interiéru prvního podlaží. Po válce byl portál, pravděpodobně kvůli nápisům v němčině, zazděný. Znovuobjevený byl až při přestavbě ve druhé polovině 80. let minulého století.

V roce 1911 se jednalo o konstrukčně, provozně a prostorově progresivní stavbu, jednu z prvních realizací monolitického železo-betonového skeletu nejen v Olomouci, ale i v celém Rakousku-Uhersku. Od roku 1937 až do poválečného znárodnění patřil obchodní dům brněnským Spojeným UP závodům.

Řešení 1.NP Foto: BoysPlayNice

Původní celoprosklená secesní fasáda byla po válečném poškození v roce 1946 v duchu pozdního funkcionalismu purizována a opatřena keramickým obkladem dle návrhu architekta Jaroslava Česala. Loubí v prvním podlaží bylo prolomeno. Na rozdíl od těchto změn se sošný „sakrální“ centrální prostor atria s prodejními ochozy a s horním osvětlením zachoval.

V době komunistického režimu a v 90. létech minulého století dům sloužil svému původnímu účelu. Přelom tisíciletí přinesl změnu ve způsobu nakupování a v domě bylo pro prodej využíváno pouze 1. NP. Na zasklívací vodorovnou ocelovou konstrukci ve třetím podlaží byla z tepelněizolačních důvodů položena minerální vlna – bylo tak popřeno horní osvětlení.

Objekt bylo nutno kromě nového provozu Českého rozhlasu přizpůsobit současným statickým, požárním, tepelně-technickým a hygienickým normám. V průběhu projektování jsme se úporně snažili zachovat viditelnou nosnou strukturu domu a nezničit celistvost a sošnost centrálního prostoru.

Veškeré instalace jsou vedeny viditelně, jsou zkoordinovány a tvoří výtvarně-technologický dialog s původní nosnou strukturou, aniž by ji potlačily. Technologie jsou barevnou vrstvou ve striktně monochromatickém prostoru.

Prostor ochozů byl v maximálně možné míře rozčleněn prosklenými stěnami, aby i nadále volně plynul a byl ve vzájemné interakci s centrálním prostorem atria.

V 5. NP se zachovaly původní teracové dvojbarevné podlahy, tmavá barva reflektovala trámy železobetonového skeletu propsané do podlah. S tímto principem jsme pracovali i u nových podlah v ostatních nadzemních podlažích.

V čelní fasádě byly vyměněny výplně otvorů – v patrech jsme zvolili členění na třetiny. Tento rytmus se do fasády prokresluje z nosného trojtraktu budovy a je pro ni i po poválečné přestavbě signifikantní. Parter jsme zpětně posunuli na uliční čáru a velkoplošně prosklili, keramická fasáda byla očištěna a sloupy v parteru byly obloženy travertinem.

Studia vstup Foto: BoysPlayNice

Vodorovné nosné konstrukce domu musely být staticky posíleny, podlaha prvního podlaží byla v centrální části provedena nově. Byly repasovány zámečnické konstrukce. Původní konstrukce světlíku neumožňovala zasklení trojsklem. Aby působila co nejsubtilněji, je nová konstrukce svařená z pásoviny do T profilů, táhla jsou reminiscencí na původní.

Tvar a proporce vysílacích studií, režie a samoobslužných studií vzešel z možnosti vestaveb do stávající skeletové konstrukce. Design a materialita studií jsou podřízeny potřebám prostorové akustiky. Jako v celém objektu i zde převládá bílá barva s pásem modré noční oblohy – éteru, kterým se šíří radiové vlny.

Před kontrolním bodem ve vstupním podlaží jsou prostory obchodu a marketingu. Kontrolní bod je zároveň vstupním bodem do centrálního atria, které bude využíváno i pro pořádání komorních představení, výstav a koncertů pro veřejnost. V prvním podlaží je umístěno záložní vysílací studio s režií a zasedací místnost.

Ve druhém podlaží jsou umístěny provozy související s hlavním vysílacím studiem, ve třetím provozy produkčního studia s režií, které budou realizovány v následující fázi. Čtvrté podlaží je manažersko-administrativní. Páté patro zůstává kromě plynové kotelny jako rezervní pro budoucí vestavbu studií a služebních bytů. Podzemní podlaží je technické se strojovnou VZT s rekuperací, dieselagregát je umístěný na střeše v prostoru bývalé strojovny výtahu.

Až do fáze projektu pro stavební povolení jsme pracovali s variantou odstranění zadní části budovy za centrálním prostorem atria. Vzniklý prostor měl umožnit výstavbu nahrávacího sálu s pentagonální režií v prvním podlaží a v patrech umístění studií s režiemi v ideálních proporcích a tvarech pro prostorovou akustiku a s konstrukcemi ideálně řešícími akustiku stavební. Tuto variantu jsme ale z finančních důvodů museli opustit.

V průběhu stavebně-technických průzkumů, projekčních prací i při vlastní realizaci bylo fascinující odkrývat, na jak vysoké úrovni byl technický, estetický a řemeslný um našich předků. A na kolik bylo jejich činění před více než sto léty svobodnější, oproštěno od množství dnešních předpisů.

Zakoupením budovy bývalého obchodního domu Českým rozhlasem a jeho přestavbou získal objekt novou důstojnou funkci a šanci na druhý život. V historickém jádru Olomouce bylo „prázdné místo“ se skomírající energií nahrazeno novým symbolickým objektem.

Doplňující informace

Studio Atelier 38 s.r.o.
Autor Ing. arch. Tomáš Bindr, Ing. arch. Martin Struhala, Ing. arch. Hana Staňková, Ing. arch. Pavel Malček
Umístění projektu Pavelčákova 2/19, Olomouc
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2019-2020
Rok dokončení 2022
Zastavěná plocha 642 m²
Užitná plocha 2270 m²
Plocha pozemku 642 m²
Rozměry 12324 m3
Náklady stavba 69 000 000 Kč, interiér 6 000 000 CZK
Klient Český rozhlas
Fotografie BoysPlayNice
Spolupráce Statika: Marpo s.r.o. [Ing. Radan Sležka, Ing. Martin Sležka]
Akustika stavební / prostorová: AVT Group a.s. [Ing. Martin Vondrášek / Ing. Karel Motl]
Silnoproud / slaboproud: Elektro projekce s.r.o. [Ing. Ondřej Křemen, Ing. Hana Matušková]
Zdravotechnika: Atelier 38 s.r.o. [Ing. Lukáš Onderka]
VZT, chlazení: Mario Design s.r.o. [Ing. Marek Nos]
Vytápění, plyn: CM Projekt s.r.o. [Marek Cabal]
PBŘ: JaK-Fire s.r.o. [Ing. Jaroslav Kutač]
MAR: Petr Pawlas

Ing. arch. Petr Brandejský

Prošel projekcí BVV, pracoval na „volné noze“, následně ve firmě zabývající se komplexními službami v oblasti návrhů kancelářských celků a realizací logistického uspořádání. Od r. 2008 pracoval jako hlavní architekt nadnárodní společnosti v oblasti investiční výstavby. Po návratu na „volnou nohu“ se zabývá mimo zmíněných činností i inspekcí nemovitostí a odbornými recenzemi. Od roku 2014 píše, jako externí redaktor pro Moravu, pro internetový portál zabývající se stavebnictvím a úsporami energií TZB-info.cz a pro internetový portál určený široké stavební veřejnosti ESTAV.cz.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura