REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Duha a dětské kresby jako předloha pestré školky

Novostavba určená pro 110 dětí sdružuje klasickou obecní mateřskou školu a waldorfskou mateřskou školu v jediném objektu, umístěném poblíž soutoku řek Jizery a Olešky na periferii města. Cílem bylo vytvořit objekt s centralizovaným zázemím a kuchyní pro dvě nezávislé dvoutřídní školky pro děti od tří do šesti let.
Foto: BoysPlayNice
„Duha. Jak nádherně vypadá světlo, když je v rozkladu.“
Valeriu Butulescu

Světlo, barevnost a hravost

Několikrát jsme si povídali, co vše formuje dětskou duši. Kdo by si občas nevzpomněl na předškolní roky v prvním zařízení, které nás formovalo mimo rodinný kruh. Ano, byla to školka. Výraz školkáči, chodit domů před nebo po „O“ a další výrazy najdete u svých dětí i vnoučat v nezměněné podobě. Doba krásná, hravá a pestrá. Tak by taky tohle zařízení mělo vypadat a působit. Pochopitelně je spousta hravých a hracích prvků, které doplní i obyčejnou místnost či budovu, ale pokud někdo tvoří školku novou a není moc svázaný zadáním a financemi, má našlápnuto udělat něco nevšedního. Mimo hracích prvků se zde pochopitelně nabízí jasné barevné vymezení, kdy na výběr máte celou paletu barev. Barevnost zde má svoji logiku v podobnosti se spektrem duhy.

Zde máte spojení pro 110 dětí, kde se sdružuje obecní mateřská školka a waldorfská školka. Pro úplnost, waldorfská pedagogika má snahu rozvíjet intelektuální schopnosti žáků, ruku v ruce s manuálními dovednostmi i uměleckými schopnostmi. Nic v tom nehledejte, existují další alternativní školky, nicméně pokud jsou schopní a kreativní pedagogové, dosáhnete pravděpodobně velmi obdobného výsledku. V definici waldorfské školky nenacházím nic překvapivého, co by nebylo k nalezení ve školce klasické. Takže přejme dětem hlavně školku přívětivou, milou a hlavně hravou, co rozvíjí dětskou duši a přináší jim radost a potěšení.

Pohled od parkoviště na vstup Foto: BoysPlayNice

Tahle školka je netradiční, hravá, bude umožňovat rozvoj vnitřní kreativity dětí, bude podporovat všechny krásné specifičnosti dětské duše i mysli, umožní jim rozvinout dětské hry a fantazii. To vše v harmonickém prostředí společně s kvalitními detaily, světlem, jasnými barvami a kvalitními materiály. Oblé tvary dispozice budovy ve tvaru ležaté osmičky jsou jasně vymezeny uvnitř segmenty, které jsou provozně přehledné a dávají dispozici jasný smysl. Někdy oblé tvary trochu „zlobí“ a jsou leckdy na obtíž. Nicméně zde vypadají jako sourodá část celé dispozice, která je tím zajímavá, bez striktních pravých úhlů a ostrých rohů. Díky tomu, že budova splňuje parametry energeticky pasivního standardu, je tvar doplněn o bohatý přesah střechy, který stíní fasády a velmi svědčí celkové estetice. Ve středu obou kružnic naleznete logicky vymezené a prosvícené atrium, jakési těžiště dispozic, jako nepsané centrum celého dění uvnitř.

Pohled od parkoviště na vstup Foto: BoysPlayNice

Celá dispozice je doplněna o krásnou zahradu s rozličnými herními prvky, rozdělená přirozeně kruhovým pahorkem vytvořeným z hutněného násypu zeminy z výkopů základů, který je napříč odlišností výuky využíván oběma školkami.
Mít takovou školku pro své děti je krásný bonus edukačního zařízení a nezbývá než jim to přát, případně jim můžeme trochu i závidět.

Novostavba objektu pro 110 dětí sdružující obecní mateřskou školku a waldorfskou školku v jediném objektu.

Pohled ze zahrady Foto: BoysPlayNice

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Novostavba určená pro 110 dětí sdružuje klasickou obecní mateřskou školu a waldorfskou mateřskou školu v jediném objektu, umístěném poblíž soutoku řek Jizery a Olešky na periferii města.

Cílem bylo vytvořit objekt s centralizovaným zázemím a kuchyní pro dvě nezávislé dvoutřídní školky pro děti od tří do šesti let.

Hrací centrum – těžiště dispozice Foto: BoysPlayNice

Stavba zahrnuje hlavní objekt (4 třídy, kuchyň, zázemí), přístřešek pro odkládání kol a komunálního odpadu, pavilon se skladem nářadí a hraček, altán MŠ a altán WŠ. Hmota hlavního objektu odděluje plochu zahrady od plochy parkoviště a svým zaoblením minimalizuje vzájemné zastínění se sousedícími objekty.

Třídy a jejich obslužné prostory jsou rozmístěny v kruhu po obvodu kolem svého těžiště (středu/atria). Atria oddělují jednotlivé části dispozice, ale zároveň slouží jak komunikační centrum a prostor pro společné aktivity.

Herna a spaní Foto: BoysPlayNice

Ze středu lze také snadno získat přehled o dění ve školce nebo kolem ní. Základní rolí obslužných boxů je přirozené členění prostoru a rozlišení místností určených pro pobyt dětí. Vzniká tak dichotomie uzavřených servisních a otevřených obsluhovaných prostorů.

Barevné řešení vychází z Ostwaldova chromatického kruhu a vybraných sedmi barev odkazujících k duze (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo/fialová, fialová/růžová).

Sociální zařízení Foto: BoysPlayNice

Prostory obou školek jsou dispozičně identické, ale jsou řešeny v jiných materiálech a barevnosti. Ve waldorfské části jsou podlahy, nábytek i stěny ze dřeva (obdobně hračky), zatímco místnosti běžné mateřské školy jsou umístěné mezi jednotlivé barevné boxy. Úložné prostory a prvky jsou řešeny vestavným nábytkem, s ohledem na bezpečnost dětí bez jakýchkoliv výstupků.

Ze všech pobytových prostorů a sanitárních místností je zajištěn přístup na terasu, která je v celé ploše kryta předsazenou částí střechy, a tvoří tak přechodovou zónu zahrady.

Barevný segment šaten Foto: BoysPlayNice

Přidanou hodnotou je krásná a prostorná zahrada s rozličnými herními prvky, rozdělená přirozeně kruhovým pahorkem vytvořeným z hutněného násypu zeminy z výkopů základů, který je napříč odlišností výuky využíván oběma školkami.

Orientační systém byl navržen studenty UMPRUM a vychází z obrysů tvarů obrázků, které kreslily děti mateřské školky.

Pohled ze zahrady Foto: BoysPlayNice

Konstrukce a technologie

Objekt je založen na základových pasech a patkách s oboustranně pnutou základovou deskou. Svislé nosné konstrukce tvoří železobetonové monolitické sloupy a stěny, které jsou po obvodu doplněny o ocelové sloupy. Strop je navržen jako železobetonová monolitická obousměrně pnutá deska, po jejímž obvodu je navržena vykonzolovaná markýza.

Osvětlení zajištěné celoobvodovou prosklenou fasádou doplňují 2 velké světlíky a 41 světlovodů. Vnější stěny jsou obloženy fasádními deskami HPL.

Herní prvky zahrady Foto: BoysPlayNice

Budova splňuje parametry energeticky pasivního standardu a udržitelnosti. Zdrojem tepla pro vytápění je tepelné čerpadlo vzduch-voda a plynový kondenzační kotel (uvažovaný poměr pokrytí TČ 75 %, plynový kotel 25 %). Řízené větrání zabezpečují dvě centrální vzduchotechnické jednotky s rekuperací tepla. Stínící rolety redukují nežádoucí solární tepelné zisky v letním období. Objekt je tepelně stabilizován systémem stropního chlazení a topení (BKT).

Doplňující informace

Studio MTA
Autor Marek Topič, architekt, generální projektant
Spoluautor Vratislav Ansorge, architekt interiéry
Projekční tým Michal Pokorný
Umístění projektu Pod Vartou 858, 51301 Semily
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2015-2018
Rok dokončení 2022
Zastavěná plocha 1730 m²
Hrubá podlahová plocha 1298 m²
Užitná plocha 1213 m²
Plocha pozemku 5250 m²
Rozměry 30 x 52 m / 5430 m3
Náklady 105 mil. CZK
Klient Město Semily
Spolupráce Investor: Město Semily [Lena Mlejnková, Ing. Vladimír Bělonohý, Ing. Jana Dvořáková]
HIP, koordinace: m3m [Ing. Michal Pokorný, Ing. Dita Zlámalová, Ing. Martin Uher, Ing. Jan Roubal]
Statika: POHL statika [Ing. Jan Pohl, Ing. Martin Víšek]
TZB: TechOrg [Ing. Ondřej Hlaváček, Ing. Jiří Beran, Ing. Jakub Hažmuka]
ZTI: Vodopro [Ing. Michal Mošnička, Ing. Pavel Jakubů]
Elektroinstalace: Ing. Predrag Laketič
Sadové úpravy: Terra Florida [Ing. arch. Lucie Vogelová, Ing. Lada Veselá]
Dopravní řešení: Dopravně inženýrská kancelář [Ing. Jan Kašpar]
Požárně-bezpečnostní řešení: Ing. Zdeňka Kubištová, Ing. Lucie Soukeníková
Technologie kuchyně: Ing. Oldřich Krejčí
Akustické řešení: Akustika Praha [Ing. Tomáš Rozsíval]
Studie osvětlení: Dalea [Ing. Martin Stárka]
Tepelně technické 3D posouzení: Porsenna [Ing. Michal Čejka]
Značení a navigační systém budovy: Ateliér grafický design a vizuální komunikace, Vysoká škola uměleckoprůmyslová [David Frank Tenora, Kateřina Pravdová, David Novák, Oskar Koutný, Ana Luisa Hinojosa Torres, Sára Svobodová-Míková, MgA. Richard Jaroš, doc. Mgr. A. Petr Krejzek]
Inženýring: Petra Neumannová
Dodavatel: BAK stavební společnost [Ing. Robert Buďárek, Ing. Tomáš Papoušek, Ing. Tomáš Martinec], MBQ [Ing. Pavel Seeman, Ing. Petr Menšík, Filip Balatka, Dušan Mráz]
TDI: Ing. Jan Hájek, Emanuel Mušek

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura