„Sochařství je architektura, rovnováha hmot a uměřená kompozice. Vycházím vždy z geometrického obrazce: čtverce, kosočtverce nebo trojúhelníku, protože tyto formy působí v prostoru nejlépe.“
Jednoduchá dispozice ve čtverci skýtá netušené možnosti
Jednoduché tvary, jednoduché materiály, určitá strohost, přehledná dispozice, čitelný systém konstrukčních prvků, určitý minimalismus. Pokud takto nějak zní zadání klienta, pak byla mise architektů splněna. Zní to jasně, ale tak snadné to není, to snad tuší každý. Ta mřížka je jakýmsi předobrazem parcely, která se ocitá v přísně střižené síti okolní zástavby řadových domů a další zástavby v šachovnicovém uspořádání. Naše parcela se nachází právě na kraji této zástavby a je mimořádně prostorná. Dispozice je v podstatě jednoduchá, strohá, čtvercová a střídáním monolitických stěn a prosklení umožňuje nádherné průhledy, vpouští tudy dostatek světla a okolní krajinu, zároveň je v částech privátních plnými stěnami uzavírá. Prostřídáním konstrukčního systému, prosklení a stěn, přesahů stropní konstrukce se vytrácí rigidita čtvercového půdorysu a dispozice se tím krásně rozvolňuje. To vše, společně se zelenou střechou, jsou bonusy dobré moderní architektury a není od věci poznamenat, že to vše, co zde bylo zmíněno, naleznete v principech funkcionalismu. Což je ovšem dobře.
Pokud nechceme nálepkovat, pak hovoříme o principech dobré architektury nebo ještě lépe architektury smysluplné. Mimo prosklení vně také nalezneme částečně otevřené vnitřní atrium, které pouští světlo do vnitřní části dispozice a vytváří jistou intimitu centrální části. Nosné prvky po obvodu jsou doplněny o stínící rolety, které umožní překlenout zdárně období veder a udrží v něm setrvalé klima. Dispozice je přehledná a rovné plochy stěn, prosklení a mobiliáře jsou vkusně doplněny kanelovanými obklady stěn a dřevěných ploch vestavěného nábytku. Střídání strukturovaného povrchu s hladkým dohromady dotváří interiér, který je esteticky skvěle provedený a dává smysl. Pokud se zde protíná zadání, představy a finanční možnosti klienta s návrhem architekta a realizací projektu, pak je vše v nejlepším pořádku.
Pohled jihozápadní. Foto: Matej Hakár
Můj subjektivní pocit je, že prostor svojí strohostí ztrácí trošku intimitu a uměřenost bydlení rodiny. Nicméně 10 hlav 10 názorů a u architektů bude počet názorů spíše mocninou počtu hlav. Není to invektiva, protože podobně na mě působila zcela jedinečná a geniální vila Tugendhat. Mám jen dojem, že přemíra prostoru a strohost, s minimalistickým či funkcionalistickým vyjádřením, dodává prostoru jistou neosobnost. Nevím, zda takto lidé nepostrádají určitou vzájemnou blízkost a sounáležitost, což považuji za atributy rodinného bydlení.
Tento můj pocit však nic nemění na skvělé estetice a funkčnosti výsledku a díváte se na architektonicky velice zdařilý dům. Předpokládám, že v naší krajině tolerantně prominete, že vyjádření autorů ponechám bez překladu do češtiny.
Pohled jihozápadní. Foto: Matej Hakár
Základní popis
Prízemný dom ako otvorená obytná krajina.
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Autorská zpráva
Dom v mriežke | Otvorená obytná krajina
Na okraji Trnavy vyrastá nová obytná štvrť. Štruktúra zástavby plynie od siete radoviek, cez hustú šachovnicu domov, až po rozľahlé krajné pozemky s výhľadmi do prírodného prostredia blízkej rekreačnej zóny. Práve tu sme našli dostatok priestoru pre rozvoj konceptu prízemného domu s extenzívnym presahom bývania do exteriéru.
Pohled západní. Foto: Matej Hakár
Už pri prvom pohľade je zrejmé, že elementárne kulisy fasád, ktoré ohraničujú štvorcový pôdorys domu, ukrývajú členitú organickú vnútornú štruktúru. Klasickú schému kompaktného domu, rozšíreného o terasu / terasy, nahrádza otvorená obytná krajina s buffer zónami rôznych proporcií. Osnova vzájomne posunutých monolitických stien a zasklenia vytvára kompozíciu, ktorá sa otvára, alebo naopak uzatvára – v reakcii na orientáciu k svetovým stranám, potrebnú mieru súkromia a kontaktu s exteriérom. Horizontálne konštrukcie presahujú obvodový plášť v rozmedzí dvoch až piatich metrov. Vypĺňajú pomyselnú štvorcovú pôdorysnú stopu a rozširujú obytnú plochu domu o „exteriérové izby“. Priestor s možnosťou dodatočného tienenia screenovými roletami vytvára aj v horúcich letných mesiacoch ideálne prostredie pre pobyt. Do hlbokej dispozície vnáša svetlo átrium, ktoré podporuje myšlienku prepojenia bývania z exteriérom, pri zachovaní súkromia voči susedom.
Zámer vytvoriť voľný priestorový rámec je čitateľný pri pohľade na pôdorys. Nerušená pohľadová os plynie celým priestorom od vstupu až do záhrady. Ako príklad poslúži rozsiahla garáž, prepojená prostredníctvom presklenia s exteriérom aj so vstupnou časťou. Poctivá technicistická kvalita priestoru umožnila bezproblémovú adaptáciu jeho časti na domácu posilňovňu. Priestorová variabilita je v tomto dome zakódovaná vedome. Pôdorys je vďaka dostatočnej priestorovej rezerve pripravený na budúce zmeny programu a požiadaviek.
Pohled jihozápadní přistíněný. Foto: Matej Hakár
Do otvorenej dennej zóny domu prechádzame popri hosťovskom krídle s vlastným zázemím. Solídna materialita technického bloku, s kanelurovaným dreveným obkladom po pravej ruke, pôsobí ako protiklad k otvorenému átriu. Obojstranne presvetlená denná zóna s rozsiahlym presklením smerujúcim na juhozápad – do záhrady, aj do protiľahlého átria, zahŕňa obývaciu izbu, jedáleň a kuchyňu. Posuvné krídla zasklenia stierajú hranicu medzi interiérom a exteriérom. Bývanie sa v letných mesiacoch z veľkej časti presúva do tieneného priestoru terasy.
Dispozičnej schéme zodpovedá konštrukčný systém domu. Monolitické nosné steny dopĺňa dvojica oceľových stĺpov. Exteriérové verandy sú navrhnuté ako subtílne oceľové konštrukcie, ktoré umožňujú nielen zachovať štíhlu proporciu prvkov, ale tiež integrovať tienene a osvetlenie v rovine obkladu. Čistotu riešenia podčiarkujú zapustené rámy zasklenia. V pohľadoch sú viditeľné iba hliníkové profily posuvných krídel. Fasády domu zo strany exteriéru zjednocuje obklad z cementovláknitých dosiek a raster sivej dlažby. Strechu s klasickou skladbou zakončuje vrstva vegetačného substrátu a extenzívna zeleň.
Průhled z chodby do obytné místno. Foto: Matej Hakár sti
Zdržanlivý princíp stvárnenia interiéru stavia do popredia priestorové kvality domu. Rozsiahle plochy stien, podláh a vstavaného nábytku členíme hrou so štruktúrou materiálov. Hladké plochy striedajú štruktúrované povrchy. Otvorený priestor dotvára len niekoľko nábytkových solitérov – napríklad kuchynský ostrov s vinotékou. Dvere a odkladacie priestory integrujeme do vstavaného nábytku. Prioritou sú – podobne ako v našich predchádzajúcich projektoch – materiály vo svojej prírodnej podobe.
„Vyčistením“ finálnej formy vznikla v Trnave realizácia, ktorá v lokálnom kontexte vyniká nezvyklou strohosťou. Elegancia je ukrytá v priestorovom riešení, ktoré ťaží z veľkorysých vstupných podmienok. Pracujeme s jednoduchou materialitou, nechávame vyznieť samotnú štruktúru priestorov domu a hru svetla na čistých plochách. Podobne dotiahnuté dielo by sa nepodarilo zrealizovať bez vzájomného porozumenia architektov a klienta.
Průhled z kuchyně do obýváku. Foto: Matej Hakár
Doplňující informace
Studio | BEEF ARCHITEKTI |
Autor | Rado Buzinkay Andrej Ferenčík Lukáš Valenčin Zuzana Capková |
Umístění projektu | Trnava |
Země projektu | Slovensko |
Rok projektu | 2019 |
Rok dokončení | 2021 |
Užitná plocha | 296 m2 |
Plocha pozemku | 2 643 m2 |
Fotografie | Matej Hakár, info@matejhakar.com, www.matejhakar.com |
Materiály | Seznam použitých materiálů
vláknocementové dosky EQUITONE – fasáda
dubové drevo, parkety mramor botticino – štokovaný, drážkovaný – obklady stien profilovaná MDF, striekaná – obklady stien |
Značky | Seznam použitých značek
fasáda – EQUITONE
okná – Reynaers exteriérové tienenie – Griesser parkety – WOODlife flooring svetlá – Molto Luce jedálenský stôl – Desalto stoličky – Prostoria barové stoličky – Zeitraum sofa – BoConcept sofa – Nesia kreslo – HAY koberec – GAN kreslo – Andreu World exteriérové sedenie – Case Furniture |
O studiu/autorovi | Bližší informace
BEEF je architektonický ateliér, ktorý založili Rado Buzinkay a Andrej Ferenčík krátko po ukončení štúdií na STU Bratislava, TU Wien a ETH Zürich. Od začiatku je ťažiskom ich tvorby bývanie. Najprv v mierke interiérov, neskôr rodinných domov, až po objavovanie širších súvislostí v urbanizme. Ich portfólio zahŕňa realizácie na Slovensku, v Česku, Rakúsku, Švajčiarsku, Španielsku a Spojených arabských emirátoch. Medzi tie najznámejšie patria interiér penthouse na Dlhých Dieloch, rodinný dom s pátiom vo Vrakuni, rodinný dom 51 v Záhorskej Bystrici, vila Casa Fly na Malorke, projekt Danubia Park v spolupráci s ateliérom Baumschlager Eberle a interiér reštaurácie WERK v Jurkovičovej teplárni v Bratislave. |
Použité podklady:
- Citáty – http://www.citaty.net
- Fotografie – Matej Hakár, info@matejhakar.com, www.matejhakar.com
- Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO BEEF ARCHITEKTI a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.
Sdílet / hodnotit tento článek