REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až megalomanské) projekty, podobné těm z Dubaje nebo Saudské Arábie.

Například Leila Araghian, vedoucí architekt teheránského studia Diba Tensile Architecture, představila nedávno světu svou strhující vizi pěšího plošinového mostu, přetínajícího široké údolí. Tabiat Bridge se po právu řadí mezi významné architektonické monumenty moderní architektury zasazené do přírody tak umně, že se stávají její nedílnou součástí.

Mosty spojují břehy řek, přetínají údolí, spojují světy. Mostní oblouky nebo podpůrné pilíře neodbytně zasahují do prostoru pod sebou, a samotné mostní těleso se stává přímou tepnou, umožňující transport materiálu či osob mezi svými konci. Je to dílo spíše stavební, než architektonické. Potřebujeme vlastně vědět o mostech něco víc? Leila Araghian se s těmito „základními“ prvky funkce mostu nespokojila, a rozhodla se svůj návrh visuté pěší cesty rozvést trochu šířeji, což zdůrazňují i základní schematické diagramy.

Proč by měl být most pro pěší jen nejkratší spojnicí, přímou linkou narýsovanou mezi dvěma břehy? A proč by měl být na těchto březích přístupný jen v jednom místě? Vždyť cest vedoucích na most může být i více, mohou se rozvětvovat jako koruna stromu, a vizuálně košatět a prorůstat s pevnou zemí.

Most není jen stavba, ale především spojnice mezi lidmi

Most pro pěší, to je především ideální místo k vyhlídkám do okolí. Opravdu? Přímá linie mostu neumožňuje lidem více než jednu výseč výhledů. Most se zákrutou naopak umožňuje širší rozhled do stran, pod jinými úhly. A pokud jde o samotné provedení, je skutečně nezbytně nutné, aby most narušil prostor pod sebou? Nemůže se raději stát životaschopnou součástí „světa tam dole“? Musí se opravdu kácet stromy jen proto, aby je nahradily mostní pilíře?

Architekt má v rukou moc, která mu umožňuje ponechat vegetaci prakticky bez zásahů, pokud se tedy k takové míře citlivosti odhodlá. A ve finále ještě jeden prvek: je skutečně nezbytné, aby bylo těleso mostu jednoúrovňové, minimalistické, omezené jen na jednu funkci, tedy transport z bodu A do bodu B a zpět? Mosty toho přeci mohou dokázat mnohem víc.

Leila Araghian dokázala, že o všech těchto aspektech přemýšlí, a své závěry dokáže tvůrčím způsobem uplatnit. V čem je tedy teheránský Tabiat Bridge jiný? Připojení cest na most je zde vícero, a také hned z několika úrovní. Na první pohled tak vlastně nejde poznat, kde začíná most a končí jeden ze dvou parků. Není to jen místo k jednorázovému průchodu, je to místo, na kterém se můžete zdržet: zastavit, odpočívat, a obdivovat přírodní scenérie či městská panoramata.

Rozložení prostoru do tří úrovní umožňuje průchozím zastavit se cestou třeba v otevřené galerii, nebo v malé kavárně. Dynamický tvar mostu navíc nebrání procházkám i za nevlídného či deštivého počasí, pokud chcete, projdete jej v suchu, nebo naopak za úporného horka v příjemném stínu. Překonat jej můžete pěšky, ale stejně tak i na bruslích, kole nebo na koni.

Více než jedno prvenství

Tabiat Pedestrian Bridge je dosud největším existujícím mostem pro pěší, vystavěným v Iránu. Nachází se na severu osmimilionového Teheránu, a spojuje dvě „městské zelené zóny“, veřejně přístupné parky. Na západní straně je to Abo Atash Park, a na východě pak Talleghani Park.

Most je součástí uceleného městského distriktu Abbas Abad Land, tedy okrsku města o rozloze 559 hektarů, který je zaslíben kulturním a historickým památkám, muzeím a knihovnám. Vine se v přímé délce 270 metrů (300 metrů pěší chůze) přibližně ve výšce padesáti metrů nad další zelení, předměstskou zástavbou a hlavně nad trochu rušnější Shahid Modarres, jednou z hlavních dopravních dálničních tepen směřujících k městu.

Masivní kovová konstrukce neslouží jen jako spojnice mezi parky. Je to plynulý přechod v zeleni, s lavičkami, odpočinkovými a vyhlídkovými terasami. Průměrná šířka mostu se blíží třiceti metrům, ale v místě největšího rozponu se blíží až šedesáti. Tabiat Bridge si vytknul za cíl propojit jak oba dva zelené úseky městských parků, tak i upozornit na dopravní infrastrukturu, jež by měla lidi spojovat, ale třeba právě v případě dálnic a pěších chodců je rozděluje coby nepřekonatelná bariéra.

Most Tabiat (což ve staroperštině znamená „Příroda“), jehož stavba byla zahájena na podzim roku 2010 a dokončena byla v polovině roku 2014, se po právu stal jedním z nejdiskutovanějších projektů, vysoce hodnocených pro své novátorské pojetí, daleko za hranicemi Iránu. Specificky tvarovaná rámová „trojdimenzionální“ konstrukce sedí na třech rozvětvených tvarovaných pilířích, vytváří prostor pro řadu spojnic a ramp mezi jednotlivými úrovněmi.

Most se vám jen tak neochodí: na druhou stranu se vlastně můžete dostat až desítkou různých tras. Zejména tento „motiv“ pak přispěl velkou měrou k tomu, že dílo přestalo být považováno za klasicky stavební, ale je hodnoceno optikou moderní architektury. V říjnu 2014 byl navíc slavnostně inaugurován jako jeden ze tří symbolů Teheránu.

Diba Tensile Architecture

Architektonické studio Diba Tensile Architecture, založené roku 2005, se řadí mezi vůbec první, které v Iránu začaly razit cestu návrhům s membránovou strukturou a konstrukcemi z prefabrikovaných materiálů. Své o tom vypovídá i dobře zvolené jméno studia. Slovo „diba“ totiž ve staro-perštině značí hedvábné vlákno, jež setkané dohromady vytváří onu tolik proslavenou, originální, jemnou a lákavou strukturu. Projekt Tabiat Pedestrian Bridge se zatím dočkal hned tří významných ocenění.

Už v roce 2013 byl na čtvrté konferenci Ocel a Struktura oceněn coby nejlepší ocelová konstrukce, a v roce 2014 mu byla udělena zlatá cihla, v rámci Mezinárodního dne světových metropolí. Posledním pak bylo vyhlášení mostu jednou ze tří dominant města, které při slavnostním otevření potvrdil i starosta Teheránu, Mohammed-Baqer Qalibaf.

Informace o projektu

Název projektu: Tabiat Pedestrian Bridge
Architektonické studio: Diba Tensile Architecture
Sazehaye Parcheiye Diba
Lokace: Irán, Teherán
Vedoucí architekt: Leila Araghian
Projektový tým: Alireza Behzadi, Sahar Yasaei
Strukturální inženýring: Alireza Behzadi, Sahar Yasaei
Strukturální inženýring: září 2009 – prosinec 2010 (finalizace)
Návrh projektu: září 2009 – prosinec 2010 (finalizace)
Konstrukce: září 2010 – říjen 2014

Parametry stavby

Délka 270 metrů
Celková plocha 7680 m²
Váha konstrukce 2000 tun

Za poskytnutí materiálů děkuji vedoucí projektantce, Leile Araghian.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

foto: Stephen Ball, courtesy of Bovis-Koala JV

Skywalk: vyhlídka na rozhraní dvou kontinentů

Příroda jako součást turistické atrakce? Rozpačitý popis ve skutečnosti vystihuje mimořádný projekt, konstrukci vyhlídkové plošiny na naprosto unikátním místě. Přijměte pozvání na procházku s nebem na dosah ruky.

Foto: David Frutos

Park a terasy domu chytře pracují s dešťovou vodou

O portugalském Cehegínu jsme psali poměrně nedávno, ale zdá se, že toto historické město v Murcii má na poli moderní architektury ještě co sdělit. Třeba to, jak se dá vytvořit netradiční zahrada, která zaplní prostor po demolici staré čtvrti, a jak se dá do konceptu rodící se zeleně vkusně zasadit objekt…

Věž organických tvarů obalená kouřovými skly v sobě integruje řadu funkcí

Věž organických tvarů obalená kouřovými skly v sobě integruje řadu funkcí

Přenést architekturu Bílého města z plošné úrovně nízkopodlažních budov do vertikály. Vytvořit mrakodrap, věž, která bude růst z kořenů stavební historie celého města, a přitom mu bude udávat nový směr rozvoje. Takový je připravovaný projekt Gran Mediterraneo architekta Davida Tajchmana, zacílený na Tel Aviv.

Multifunkční dřevěný amfiteátr mezi historickými rozvalinami

Multifunkční dřevěný amfiteátr mezi historickými rozvalinami

Celé chilské město Valparaiso, obkružující svou rozlohou 400 kilometrů čtverečních příhodný záliv, je součástí Světového dědictví UNESCO od roku 2003. Sídlo s 600 000 stálými obyvateli je považováno za unikát, a to nejen z kulturního či architektonického hlediska. Koloniální charakter zástavby se tu mísí s moderními…

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most, který se stěhoval z Vltavy na Lužnici

Most dvou řek a poslední dochovaný empírový řetězový most v ČR. To je Stádlecký most, který se klenul 112 let nad Vltavou u Podolska a nyní již 40 let spojuje břehy Lužnice ve Stádlci na Táborsku. Obě místa jsou přitom vzdálena pouhých 18 kilometrů vzdušnou čarou. Most musel opustit nejdelší řeku v ČR kvůli stavbě…

Koupaliště na Islandu: Bazén s výhledem na polární záři

Koupaliště na Islandu: Bazén s výhledem na polární záři

Geotermální energie je pro Island jasná volba. Teplo skryté pod zemí tu generuje 90 % produkované energie, a podílí se na vytápění 85 % všech domů. Termální prameny a geotermální čerpadlo teď navíc vyhřívá i nevšední otevřené koupaliště u vesničky Hofsós.

Moderní poezie starých továren

Moderní poezie starých továren

Ateliérové bydlení s důrazem na velký otevřený prostor je symbolem svobodného životního stylu. Rakouský designér a výtvarník Peter Kogler navazuje na osobitou poetiku let šedesátých.

Most z fotokatalytického betonu pomůže v boji se smogem

Most z fotokatalytického betonu pomůže v boji se smogem

Barcelona s jedním a půl milionem obyvatel, to není jen k nebi se pnoucí Sagrada Familia, sloup se sochou Kryštofa Kolumba, přeplněné noční ulice a písčitá pláž na dohled od centra, byť se nás o tom snaží katalogy cestovních kanceláří přesvědčit.

Pavilon FLOW - venkovní městský prostor pro každou příležitost

Pavilon FLOW - venkovní městský prostor pro každou příležitost

Jednoduchý a nenáročný nápad na výstavbu víceúčelového otevřeného pavilonu pro mládež v jiho-asijském univerzitním městečku je inspirací pro řadu podobných projektů po celém světě. „Dejme studentům prostor, oni už budou vědět co s ním,“ zněla teze architektů. A tak se stalo. Městský prostor, jehož účel tvoří lidé…

Administrativní budova jako ideální příklad městského zemědělství

Administrativní budova jako ideální příklad městského zemědělství

Nezaměnitelný a nepřehlédnutelný vzhled stavby, požadavek na urychlenou konstrukci a přitom zachování minimálních nákladů. Můžeme tedy říci, že trojice připomínek zadavatele stavby administrativní budovy nijak nevybočuje z průměrné „originality“ všech ostatních. S takto rozdanými kartami ale vietnamské studio H&P…

REKLAMA