„Skutečný svět má své hranice, obrazný svět je nekonečný.“
Pragmatický a účelový areál v kontextu Lysé hory a Beskyd
Kdeže je 8bitová grafika. 256 barev, kdy bit je základní jednotkou informace. To vše naroubováno na japonskou kulturu herního světa a pop kultury a přetaveno do architektury fast foodu ramen. Ramen či rámen je hustá nudlová polévka, která v průběhu 20. století získala celosvětovou popularitu. Začneme to rozplétat odzadu. Ramen staví na chuti umami, což je chuť pátého typu. Svojí vzácnou a významnou chutí dobyla svět a jeho strávníky. No, a co tam dělá ta pop kultura a 8bitová grafika? Tato grafika je zdánlivě přežitá, z doby „počítačů“ ZX Spektrum a později. Kostrbatý projev, rozčtverečkované obrázky budí dojem čehosi prehistorického. Takzvaný pixelart, kupříkladu ve hře Minecraft, se stal natolik kultovním fenoménem, že se takto začali (a neskončili) vyjadřovat umělci celého světa. Toto vyjadřování má velmi signifikantní, osobitý a rozpoznatelný charakter. Možná vzpomínka na první počítačové hry, retro design, kus zajímavé historie nebo životní styl. Nostalgie, styl, vizuální projev, se kterým je třeba počítat. Není co vyzdvihovat či zatracovat, žije si prostě vlastním životem, bez ambicí znát váš názor.
Vše je zde možné a nabízí se u něčeho tak rozfragmentovaného jako je dlažba nebo obklad stěn. A jsme doma. Tradiční japonská kuchyně, velmi zajímavé jídlo, které jde stále dál časem i světem a neztrácí na přitažlivosti, stejně jako zmíněná 8bitová grafika. Popkultura se charakterizuje sama, je to názor, náhled na danou věc či kulturu, způsob myšlení, postoj, životní styl. Proč tedy nevytvořit posezení v tomto duchu a neudělat restauraci v centru Prahy hravou, vtipnou, výjimečnou a hlavně zapamatovatelnou. Pokud má investor porozumění nebo třeba vášeň pro japonskou kulturu, japonská jídla a k tomu slabost pro herní svět a jeho pop kulturu, pak je vše, jak má být. 8bitová grafika je ze své podstaty výrazná velikostí pixelů jako stavebního kamene grafiky, výrazná tudíž i ve své barevnosti (bez dalších valérů a odstínů k základním 256 barvám, což není mnoho) a vytváří tak hravé, dynamické a energické prostředí jako doménu tohoto rychloobčerstvení. Tento koncept je velice výrazný a hlavně nevšední, pro někoho možná nepřijatelný, pro jiného skvělé místo, signifikantní vzpomínka na „kdysi“ nebo žhavá současnost. Jedním z hlavních prvků grafického designu je využití pixelů, které se pochopitelně objevují po celém interiéru, včetně obkladů hned u vstupu, kde je vyobrazena "Czezilla" jako zosobnění českého přístupu k japonskému kulturnímu fenoménu.
Pohled od vstupu na pult. Foto: Studio Flusser
Základní popis
Ramencraft není jenom restaurací, je to architektonický a gastronomický zážitek, který propojuje tradiční kuchyň s dneškem.
Restaurace v srdci Prahy přináší jedinečné spojení japonské kultury, herního světa a pop kultury do architektonického designu. Pixelová 8bitová grafika se transformuje do povrchu stěn i prvků. Samotný koncept restaurace přináší nový pohled na kvalitní "fast food" ramen. Je na klientovi, zda upřednostní soustředěnou konzumaci na pultě nebo společné posezení u stolu, důležité je, aby mu vždy chutnalo.
Průhled fast foodem. Foto: Studio Flusser
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Autorská zpráva
Ramencraft není jenom restaurací, je to architektonický a gastronomický zážitek, který propojuje tradici s modernitou a přináší do Prahy novou dimenzi v oblasti restauračního průmyslu.
Restaurace v srdci Prahy přináší jedinečné spojení japonské kultury, herního světa 8bitové grafiky a populární kultury do architektonického designu. Tento projekt vychází z vášně investorů pro japonskou kulturu a zároveň je ohromen japonskou tradicí a pop kulturou, což se jasně projevuje v celém konceptu restaurace.
Hlavním prvkem grafického designu je využití pixelů, které se objevují po celém interiéru, včetně obkladů hned u vstupu, kde je vyobrazena „Czezilla“ jako zosobnění českého přístupu k japonskému kulturnímu fenoménu. Tento vizuální prvek je originálním způsobem, jak spojit herní svět s tradiční japonskou kulturou, a přináší návštěvníkům dojem, že se ocitli v prostředí plném energie a zábavy.
Pohled na posezení. Foto: Studio Flusser
Vysoce kontrastní kombinace barev modré a jasné červené, které se prolínají celým interiérem, dodává restauraci dynamiku a živost. Tyto barvy nejenže osvěžují prostor, ale také podtrhují atmosféru rychlého občerstvení, kterou restaurace nabízí.
Samotný koncept restaurace Ramencraft přináší nový pohled na „fast food“ ramen. Návštěvníci si mohou na výdejním pultu vybrat svou oblíbenou variantu ramenu a poté si najít místo. Můžou si zvolit sezení v přední části restaurace mezi oddělenými „kójemi“ pro nerušené srkání polévky, nebo v zadní části, kde se potápí do velmi výrazné grafiky a prožívají autentický zážitek japonského herního světa.
Pohled na posezení. Foto: Studio Flusser
Doplňující informace
Studio | SOA architekti |
Autor | Štefan Šulek Lucia Kráľ |
Umístění projektu | Veleslavínova 59/3, Praha |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2023 |
Rok dokončení | 2024 |
Hrubá podlahová plocha | 141 m2 |
Užitná plocha | 107 m2 |
Náklady | 7 mil. CZK |
Klient | Ramencraft |
Fotografie | Studio Flusser, info@studioflusser.com, www.studioflusser.com |
Spolupráce | Gastro: InGastro Grafika: Tomáš EisnerZámečnické práce: Pavel Blecha Truhlářské práce: Jaroslav Morgenstern |
Značky | Seznam použitých značek
obklady – CE.SI.
dlažba – Casalgrande Padana betonový obklad – KB-BLOK barevná sprárovačka – Mapei nástěnná světla Tam Tam – Marset závesné světla Gigi – Nedgis židle Rey – HAY barové židle Schulz – OUT koberec – Bongusta |
O studiu/autorovi | Bližší informace
Architektonická kancelář SOA architekti působí na Václavském náměstí v srdci Prahy. Ateliér založili v roce 2015 Štefan Šulek, Ondřej Píhrt a Ondřej Laciga. Název SOA je akronymem, který znamená „Sons of Architecture“, tedy „Synové Architektury“. Kancelář SOA se původně zaměřovala na interiérové a rezidenční projekty, v poslední době se specializuje na školské a vzdělávací stavby. Práce ateliéru je založena na třech základních prvcích: krása, respekt, odpovědnost. Klient je proto vždy členem týmu. |
Použité podklady:
- Citáty – http://www.citaty.net
- Fotografie – Studio Flusser, info@studioflusser.com, www.studioflusser.com
- Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO SOA architekti a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.
Sdílet / hodnotit tento článek