Sen – zahradní brána duše.
Pustevny patří svou bohatou historií i současností k mimořádným atraktivním a ikonickým místům
Pustevny, jedno z nejikoničtějších míst v Moravskoslezských Beskydech. Jeho atraktivita je v celoroční možnosti výletů na Radhošť a místa, kde v sedle, 1018 m n.m., po bývalé poustevně, vznikl soubor budov včetně konečné stanice lanovky. Beskydy a Radhošť se sochou pohanského boha Radegasta jsou zásadním symbolem Moravskoslezského kraje. Pochopitelně nelze opomenout realizace ubytovacích a stravovacích kapacit v sedle, tedy světoznámé a obdivované budovy od Dušana Jurkoviče, přezdívaného „básník dřeva“, provedené v takzvané lidové secesi. Jsou to Libušín a Maměnka. A jejich zpřístupnění se datuje k roku 1899. Horské hotely Tanečnice a Radegast následují v letech 1926 a 1932. V roce 2014 došlo k nešťastnému požáru útulny Libušín, který zásadně poničil nesmírně cennou část jídelny v pravé části budovy. Na serveru TZB-info jsme několikrát psali o rekonstrukci, která byla nesmírně nákladná, ale také inspirující a velmi zajímavá. V roce 2016 byla stržena, díky nevyhovujícímu stavu, horní stanice lanovky a nahrazena novou. Ta byla uvedena do provozu v roce 2017 a jejím autorem je architekt Kamil Mrva. Lokalita skýtá spoustu atraktivních míst včetně panoramatické Stezky Valašska z roku 2019 umístěné pod vrcholem Tanečnice. Z jejího nejvyššího místa, 22 m nad zemí, lze při dobré konstelaci spatřit Jeseníky nebo i Velkou Fatru. V každé roční době si zde najdete to, co hledáte. Zima kupříkladu nabízí běžecké trasy a skiareál s 11 vleky sedačkových lanovek. V zimě se zde koná atraktivní festival Ledové sochy na Pustevnách, kdy sochaři a řezbáři předvádějí své umění vytvořené z ledu.
Pohled jihovýchodní letecký. Foto: BoysPlayNice
Objekt jednoduchý, ale vcelku zásadní
Pochopitelně, že zájem o co? je zde celoročně obrovský, tudíž i návštěvnost velmi vysoká. Kapacity parkovišť a přístup do sedla nelze ponechat v původní podobě. Proto v místě malé zvoničky bylo vytvořeno nástupní místo s návštěvnickým centrem a zastávkou autobusu. Ta se ze sedla přesunula do horní části parkovacích kapacit, včetně točny autobusu. Tato trasa vede z Prostřední Bečvy. Stává se tak krásným kultivovaným nástupním pointem do této atraktivní lokality, a tudíž jakousi nepsanou Bránou do Pusteven. Do sedla se lze dostat více způsoby. Zmiňoval jsem novou stanici lanovky, vedoucí z obce Trojanovice za hřebenem, což je další z hlavních přístupových bodů. Pochopitelně, že dobrovolnosti se meze nekladou a pěší túra z kterékoliv strany sedla patří k dalším možnostem. Objektu pro doplnění infrastruktury dominuje vně zvonička, která zde plní duchoví rozměr místa a jakéhosi ukotvení v čase. Mimochodem není jedinou, v sedle výše nalezneme zvoničku od Dušana Jurkoviče. Celé centrum je maximálně prosklené s výhledem přes otevřenou terasu a slouží ve chvílích nepřízně počasí k občerstvení i odpočinku nebo posezení při čekání na odjezd. Nalezneme zde všechny nezbytnosti včetně kavárny a hygienického zařízení. Pokud počasí dovolí, pak z terasy vyhlídka umožní pohled na nádhernou horskou zalesněnou krajinu směrem k Čertovu mlýnu. Tudíž nám zde přibyla další tolik atraktivní vyhlídka. Objekt sám svým jednoduchým pojetím vybízí tak trochu k tradici útulen ve zdejší lokalitě. Materiály lokální se potkávají velmi vkusně s přírodním prostředím místa a nemají za úkol vzdorovat rázu okolí, ale občasné nepohodě a zároveň umožnit občerstvení a orientaci v tomto nádherném kousku přírody s úžasně bohatou historií. Je krásné sledovat, jak se některá místa postupně „vybrušují“ a získávají logický a vkusný rukopis místo zastaralých budek na parkovištích a podivných reliktů dřívějších časů. Ten smysl je estetický i technickoprovozní a dotváří zdejší přežitou infrastrukturu.
Pohled severovýchodní. Foto: BoysPlayNice
Základní popis
Nové návštěvnické centrum se zastávkou autobusu je jedním ze dvou hlavních přístupových bodů do horského sedla Pustevny. Prací s dopravním a přírodním kontextem zjemňujeme a zpříjemňujeme dříve pouze utilitární místo. Realizací vytváříme kultivovaný uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven.
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Autorská zpráva
Pustevny jsou významným horským bodem a turistickým lákadlem na hřebeni Beskyd. Nabízí škálu různorodých turistických, sportovních a rekreačních aktivit. Lokalita byla od sklonku 19. století postupně urbanizována ve spojitosti se vznikajícím turistickým fenoménem. V sedle vznikaly architektonicky hodnotné stavby. Příkladem jsou útulny podle návrhu Dušana Jurkoviče nebo výstupní stanice lanovky od Kamila Mrvy, reprezentující soudobé architektonické pojetí. Díky jednoduché dostupnosti ze severu pomocí lanovky z Trojanovic nebo autem či autobusem z jihu po silnici z Prostřední Bečvy je místo hojně navštěvováno. Původní charakter sedla s poustevnami odříznutého od okolního světa je již minulostí. Dnes jde o velmi rušné místo, které často navštěvují méně zdatní turisté nebo lidé s touhou vidět architektonické hodnoty Pusteven.
Pohled na prostor se zvoničkou. Foto: BoysPlayNice
Neúměrně bobtnající automobilová doprava, mnohdy kolizní s pěšími turisty v sedle Pusteven, byla impulsem k řešení nešťastné situace. Touha po zklidnění dopravy vedla k myšlence přesunutí původní autobusové zastávky ze sedla níže k parkovišti. Součástí projektu je proto nová zastávka a nová točna pro linkové autobusy.
Projekt řeší nástupní bod ze strany Prostřední Bečvy. Nachází se zde kapacitní parkoviště umístěné v brázdě svahu podél přístupové silnice. Součástí parkoviště je také odstavná plocha na náspu vzniklém historicky při budování silnice. Původně zde stál drobný objekt zázemí obsluhy parkoviště. Místo je spolu s budovou lanovky na severní straně významným nástupním bodem pro návštěvníky Pusteven.
Pohled severozápadní. Foto: BoysPlayNice
Návrh
Navržená kompozice objektů se rozprostírá po obou stranách příjezdové cesty do sedla. Na jedné straně hlavní stavba – dům – navazuje na parkoviště a zastávku autobusu s točnou, jako jejich zázemí a obohacení. Na druhé straně stojí nová zvonička a portál lesní pěšiny navazující na trasu k radhošťskému hřebenu. Zvonička symbolizuje přítomnost člověka v krajině a nese v sobě úlohu duchovního rozměru. Tím vlastně shrnuje celou podstatu historického i současného vztahu člověka a tohoto místa. Zvonička je také symbolem ukotvení vytvořeného místa v krajině. Dlážděné prostranství mezi zvoničkou a domem nabízí posezení pod vzrostlými buky. Vstupní objekt lokality integruje malé infocentrum s čekárnou–kavárnou, zázemí obsluhy parkoviště, přístřeší zastávky, toalety a terasu s vyhlídkou do krajiny. Je umístěn na hranu svahu, kde se otevírá směrem k výhledu na Čertův mlýn. Vnitřní čtvercový centrální prostor čekárny, info–café, je ohraničen z poloviny zastřešenou terasou a z poloviny pevnou hmotou vnitřní dispozice jednotlivých pomocných místností. Točna linkových autobusů přiléhá k objektu, který automaticky tvoří přístřeší k zastávce. Zároveň je umožněno při nepřízni počasí čekání uvnitř. Terasa s vyhlídkou utváří s interiérem propojený celek vhodný v letních měsících k posedávání.
Pohled severozápadní. Foto: BoysPlayNice
Dům je postaven na mikro-pilotách jako dřevostavba s rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Šindelová fasáda odkazuje na místní tradiční stavební techniku, zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na okolní louky. Pískovcové dlažby a zdi odhalují nitro kamenného hromadiska Beskyd.
Navržená dřevěná stavba na jedné straně, akcent vertikály zvonice na druhé straně, mezi nimi rozprostřený koberec kamenného dláždění a stávající vzrostlé buky vyrůstající z pevné plochy formují jednoznačný krajinný bod. Místo uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven.
Pohled severní. Foto: BoysPlayNice
Kontext – doprava a rozvoj obce
Zklidnění intenzity individuální automobilové dopravy je jedním z cílů v širším území. Obec proto významně podporuje hromadnou dopravu jako alternativu. Důležité je nyní její probíhající zintenzivnění. Obec dále pracuje společně s výstavbou nových cyklostezek na obnově a zbezpečnění jednotlivých autobusových zastávek na celém svém území. Projekt Brány Pusteven a navazující úpravy ostatních autobusových zastávek v obci je také nutné vnímat jako součást snahy o kultivaci a zatraktivnění hromadné dopravy. Zastávky jsou v návaznosti na nové stanoviště na Pustevnách řešeny v rámci společného architektonického konceptu. Jejich prostřednictvím tak obec dále pokračuje v utváření svého soudobého architektonického výrazu.
V posledních deseti letech se obec soustředí na zkvalitňování a budování veřejných prostranství a staveb s důrazem na architektonickou kvalitu. K těmto realizacím patří např. nová náves – revitalizace středu obce, výletiště Kněhyně a přístavba základní školy. V návaznosti na realizaci Brány Pusteven se připravuje projekt kultivace veřejných prostranství na Pustevnách.
Pohled východní. Foto: BoysPlayNice
Doplňující informace
Studio | henkai architekti |
Autor | Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček |
Umístění projektu | Prostřední Bečva 768, 756 56 Prostřední Bečva |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2019–2022 |
Rok dokončení | 2024 |
Zastavěná plocha | 1 824 m2 celkem 293 m2 objekt |
Hrubá podlahová plocha | 186 m2 objekt |
Užitná plocha | 164 m2 objekt |
Náklady | 19,9 mil. CZK |
Klient | Obec Prostřední Bečva |
Fotografie | BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com |
Spolupráce | Dopravní řešení: Milan Koňař Statika: STATIC Solution [Tomáš Fremr, Martin Lecián] Hlavní dodavatel: Navláčil stavební firma Subdodavatel: Jiří Blažek Interiér: Kraus Stolařství |
Materiály | Seznam použitých materiálů
kámen, pískovec – pojezdové a pochozí plochy
dřevo, smrkové – nosná konstrukce valašský šindel, modřínový – obložení fasády dubová prkna – podlaha interiér, podlaha terasa dubové trámy – lavice |
Značky | Seznam použitých značek
vnitřní dveře – HSE
okna – Ponzio čedičová dlažba – Eutit Židle 2, Barová židle 822, Židle 822 – TON peletková kamna HSP 6 – Haas+Sohn |
O studiu/autorovi | Bližší informace
henkai architekti se dali dohromady v roce 2012 po několikaleté pražské spolupráci pod hlavičkou Atelieru 111 architekti. Jsme rozkročeni mezi Prahou a Slovenskem, hlavní základnu máme na půl cesty v Rožnově pod Radhoštěm. Navrhujeme věci od velikosti židle po velikost města. Snažíme se naslouchat a měnit prostor stavbami a věcmi funkčními, logickými, jednoduše krásnými a postavitelnými. |
Autobusové zastávky Prostřední Bečva
Rozlehlá obec prostřední Bečva, pro kterou je hromadná doprava důležitým prvkem mobility, v současné době pracuje na zvýšení jejího komfortu a bezpečnosti. Zadáním bylo vytvořit autobusovou zastávku pro Prostřední Bečvu. Zvolili jsme modulární konstrukci z dubových trámů, formu jednoduchého květináče na nožkách, která umožní drobné modifikace a přizpůsobení velikosti pomocí množení modulů krychle. Jednotlivé výplně stavby lze přizpůsobit konkrétním místům a pracovat s nimi jako s proměnlivým estetickým a orientačním prvkem. Jelikož se jedná o obec rozlehlou do několika údolí, je postupně uvažováno s dalšími etapami realizace zastávek v obdobné navazující architektonické formě.
Použité podklady:
- Citáty – http://www.citaty.net
- Fotografie – BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
- Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO HENKAI ARCHITEKTI a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.
Sdílet / hodnotit tento článek