Pavilon z dílny studia Apropos Architects s nosnou dřevěnou CLT konstrukcí a originální fasádou z uměleckého skla ve tvaru skleněné spirály staví česko-japonský tým. Generálním dodavatelem je japonská firma Daisue, která má požadovanou stavební licenci a zkušenosti s technologiemi proti zemětřesením a jiným živelním pohromám. Pavilon má k dispozici plochu téměř tisíc metrů čtverečních, bude obsahovat stálou poznávací expozici, multifunkční auditorium, zázemí pro obchodní jednání, restauraci, VIP lounge a odpočinkovou zónou s výhledem na moře.
Ze stavebního zápisníku generálního komisaře
Průběh stavby na místě dozoruje generální komisař české účasti Ondřej Soška, který si vede deník nejzajímavějších momentů z průběhu stavby. Aktuálně informuje o tom, že na začátku listopadu dokončuje stavební tým vnější jádro budovy a instalaci vnitřních balkonů.
„Přiznám se, že i když mě projektanti a statici ubezpečovali, že se balkony ani nehnou, měl jsem trošku strach, že budou cítit drobné vibrace. Přeci jen ta páka je celkem značná. Mám dobrou zprávu – všechny balkony jsou absolutně pevné a udrží i mě,“ podotýká Ondřej Soška a ukazuje fotografie, kde jsou vidět detailní prvky upevnění. Každý prvek je zde pečlivě vyroben a usazen tak, aby byl pavilon nejen funkční, ale také esteticky působivý a odolný vůči náročným klimatickým podmínkám v Japonsku.
V další etapě (druhý týden v listopadu) byla dle informací komisaře dokončena instalace vnějšího jádra i vnitřních balkonů v prostoru multifunkčního auditoria. Současně začala další důležitá fáze – instalace vnějších balkonů.
„Při pohledu na konstrukční detaily je znát, jak důležitá je preciznost každého kroku. Každý dřevěný díl i každý spoj dokonale pasuje dohromady. Konstrukce z CLT panelů tak splňuje nejen nejvyšší standardy kvality a bezpečnosti, ale i estetiky. Navíc dřevo nádherně voní. Jsem přesvědčen, že návštěvníci budou nadšeni,“ dodává a opět nabízí bohatou obrazovou dokumentaci.
Pokročilá konstrukce auditoria. Zdroj: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025 – Ondřej Soška
Až do poloviny měsíce listopadu pokračovala montáž vnějších balkonů, které začaly definovat charakteristickou spirálu kolem celé budovy. Tato struktura dodává pavilonu jeho jedinečný vzhled. Prostor multifunkčního auditoria zaplnilo lešení a zahájena byla montáž takzvaného spínadlového stropu, který celou budovu zpevní v její horní části.
„Sousední pavilon od skvělého japonského umělce Yoichiho Ochiaie bude mít zrcadlovou fasádu, takže náš pavilon vlastně uvidíte dvakrát,“ komentuje dále fotografie, které ukazují montáž nosné konstrukce spínadlového stropu nad multifunkčním auditoriem a připomíná také fotografie, kde je vidět pavilon odrážející se ve fasádě sousedního pavilonu od Yoichiho Ochiaie. „Kontrast mezi tradičním dřevem a moderní zrcadlovou fasádou vytváří jedinečný vizuální efekt a zdůrazňuje propojení české kreativity s japonským designem,“ dodává generální komisař.
Na konci listopadu byla dokončena instalace panelů, které vytvářejí ikonickou vnější spirálu pavilonu a současně byly zahájeny práce na střeše budovy, kde vzniká CTP lounge (dříve business lounge), prostor určený pro významná obchodní a politická jednání. Nový montážní tým začal připravovat instalaci skleněných panelů na fasádu budovy. Začala jednání o výtvarném konceptu českého pavilonu na EXPO 2025 a uměleckém programu.
Práce na střeše budovy. Zdroj: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025 – Ondřej Soška
Moderní pohled na Muchovo dílo očima skláře Ronyho Plesla a malíře Jakuba Matušky
Generální komisař Ondřej Soška přislíbil, že český národní pavilon na EXPO 2025 v japonské Ósace skloubí pod vedením Ronyho Plesla a Jakuba Matušky velikány české kultury. Koncepce by měla navázat na bohatou historii českého sklářství a představit i originální plastiky. Hlavní inspirací návštěvnické cesty bude nedokončený triptych Alfonse Muchy nazvaný Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti.
„Tato nadčasová filosofie v kombinaci s ručním uměleckým řemeslem skvěle reflektuje téma české účasti, kterým je Talent a kreativita pro život. Hlavním pilířem výtvarného konceptu je návrat ke kořenům lidské tvořivosti a k hodnotám, které spojují tradici, práci a filozofii,“ podotýká Ondřej Soška a dále podrobněji popisuje danou koncepci.
Zakrytí střechy pavilonu. Zdroj: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025 – Ondřej Soška
„Inspirací pro nás byl nedokončený triptych Alfonse Muchy Tři věky: Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti. Muchu považuji za všestranného umělce světového významu. Jeho dílo se v Japonsku těší značné popularitě a obdivuje ho dokonce sama císařská rodina, která se s Muchovými dodnes přátelí. I proto Mucha v naší prezentaci sehraje tak významnou roli. Na jeho 165. narozeniny, konkrétně 24. července 2025, se uskuteční český národní den,” vysvětluje v návštěvnickém centru českého pavilonu, který by měl symbolizovat směřování k harmonické a udržitelné společnosti, rezonující s mottem světové výstavy Tvoření budoucí společnosti pro naše životy.
„Koncepce je zpracována s důrazem na ruční řemeslo a autentický tvůrčí proces, což odkazuje na téma české účasti Talent a kreativita pro život. Pavilon oslavuje lidskou schopnost vytvářet něco jedinečného vlastními silami, vyzdvihuje kreativitu jako základní pilíř lidského pokroku a připomíná, že talent a píle jsou klíčem k udržitelnému a smysluplnému rozvoji společnosti. Navíc kombinuje českou historii a tradici s moderními prvky,“ dodává generální komisař a předává slovo Ronymu Pleslovi.
Lešení pro montáž stropu. Zdroj: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025 – Ondřej Soška
„Česká expozice bude vidět ještě před vstupem do pavilonu – a to díky fasádě z českého skla. Návštěvnická cesta, navržená ve tvaru spirály od vstupu až na střechu, je architektonicky unikátní a skvěle pracuje s příběhem triptychu, který chceme návštěvníkům vyprávět pomocí emocí. Naším cílem je představit českou tvorbu v její nejautentičtější podobě – od klasiků přes současné autory, jako je Masker, až po inovativní digitální umění. Dlouhodobě pracuji na tom, aby pojem českého skla nebyl vyprázdněný, právě v propojenosti s tvorbou Jakuba Matušky a mladých digitálních tvůrců, vidím cestu, jak oslovit a doufejme i ohromit svět,” popisuje autor výtvarné koncepce návštěvnické cesty českého národního pavilonu a český sklářský umělec Rony Plesl.
Nutno dodat, že jedním z klíčových prvků bude již zmíněná spolupráce s výtvarníkem Jakubem Matuškou, známým jako Masker, jehož dynamické komiksové malby doplní monumentální skleněné plastiky. Ty vzniknou za využití patentované technologie Vitrum Vivum, která umožňuje tavení skla v uzavřené formě, což je světový unikát. Umělci se však neomezí pouze na profesionály – do projektu se zapojí také studenti, kteří dostanou příležitost realizovat své vlastní autorské návrhy. Tato a další spolupráce ukážou, jak mohou různé umělecké přístupy společně vytvářet současně tradiční i inovativní výstavní prostor. Ten bude podle Pleslovy vize koordinovat Jan Herget, koordinátor návštěvnické cesty českého národního pavilonu.
Více informací naleznete na webových stránkách české účasti na světové výstavě EXPO 2025.
Sdílet / hodnotit tento článek