
Kancelář generálního komisaře se po pravidelných reportech ze stavby národního pavilonu ohlásila s výslednou podobou kulturního a vzdělávacího programu. Počítá s tím, že se v průběhu světové výstavy (po dobu 26 týdnů) představí v českém národním pavilonu více než 200 umělců v hudebních, scénických a cross-žánrových projektech. Vyvrcholením českého programu by měl být Národní den, který se uskuteční 24. července 2025, v den výročí narození českého malíře a grafika období secese Alfonse Muchy. Český národní pavilon na EXPO 2025 tak musí vyhovovat nejenom stavebně-technickým a bezpečnostním normám, ale také nárokům vystupujících umělců a jejich týmů.
Tvorba kulturního programu a jeho specifikace
Podle informací Ondřeje Sošky vyhlásila Kancelář generálního komisaře ve spolupráci s kulturním institutem Česká centra otevřenou výzvu na výběr kulturního programu již v červenci roku 2024. Odborná porota pak na podzim vybírala finalisty, s nimiž dále jednala o podobě programu, nárocích na realizaci a produkci. Vybíralo se z 186 přihlášek a vedle programové kvality projektu se zohledňovala zejména česko-japonská kulturně-umělecká vazba.
AIKO by Sarah Louise Bennett. Zdroj: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025
„Pro české umělce a umělkyně jde o mimořádnou příležitost prezentovat se na světové scéně. Vzhledem k architektuře pavilonu a multifunkčnímu auditoriu se hledaly projekty určené především pro vnitřní prezentaci, které naplňují ústřední téma výstavy – Vytváření budoucí společnosti pro naše životy; v případě české účasti pak Talent a kreativita pro život,“ upřesnil Ondřej Soška a představil i některé úspěšné žadatele.
Patří sem především osvědčené stálice hudební scény, které jsou pro japonské publikum synonymem pro Českou republiku. Vítají projekty z oblasti klasické hudby, jako je například Česká filharmonie, Komorní sólisté Českého rozhlasu nebo Komorní orchestr Plzeňské filharmonie. V nabídce nechybí ani zástupci současné české hudební scény, například Bára Zmeková v doprovodu japonského dua Mika Mangetsu, písničkářka Anna Blomqvist Vaverková, varhanice a skladatelka Katta Vox či uskupení Lunchmeat, který propojuje elektronickou hudbu s digitálním uměním.
„Na zahájení světové výstavy 13. dubna 2025 a v prvních dnech zahraje Ivo Kahánek, následně se bude prezentovat (mimo jiné) Duo Jamník. Kulturní program neopomene ani nejmenší návštěvníky, pro ně se chystají loutkařská představení a dětské hudební produkce. Součástí kulturního programu bude společné divadelní představení Divadla Alfa Plzeň a tokijského divadla PUK, víkendová přehlídka českého loutkářství, hudebně-baletní vystoupení Národního divadla Brno s Brněnskou filharmonií nebo představení současného scénického umění v podání tanečníku z 420People či performance skupiny Vektroskop. Pomyslnou vlajkovou lodí českého kulturního programu bude Národní den 24. července 2025, na němž se představí ve společném vystoupení Cirk La Putyka a Česká filharmonie, Dětský sbor Českého rozhlasu a hudebnice Aiko,“ dodává programový ředitel české účasti na EXPO 2025 Přemysl Pela.
Česká filharmonie. Zdroj: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025
Kultura a vzdělávání patří k sobě, důležité je harmonické propojení
Ústředním tématem světové výstavy EXPO 2025 je již zmíněné Vytváření budoucí společnosti pro naše životy. Tématem české účasti je Talent a kreativita pro život. Architektura českého národního pavilonu by měla dané téma ztvárnit i svojí uměleckou skleněnou fasádou a také kreativní Návštěvnickou cestou. Celková koncepce tímto navazuje na bohatou historii českého sklářství, jak ji Japonci znají, v rámci Návštěvnické cesty pak ukazuje ikonický nedokončený triptych Alfonse Muchy nazvaný Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti, a to napříč uměleckými směry a žánry až k novými možnostem digitálního věku.
„Český národní den se uskuteční 24. července 2025 na 165. narozeniny Alfonse Muchy. Jeho dílo se v Japonsku těší značné popularitě, obdivuje ho i císařská rodina, která se s potomky umělce dodnes přátelí. I proto Alfons Mucha sehrává v naší prezentaci tak významnou roli. Jeho ambiciózní triptych měl být památníkem pro celé lidstvo. Tvořil jej v posledních letech života pod rostoucí hrozbou další světové války, zemřel v roce 1939. Témata, která sleduje – rozum, moudrost a láska – byla pro něj základními stavebními kameny lidskosti. Z jeho poznámek vyplývá, že vnímal rozum a lásku jako dva protipóly, které mohly být sjednoceny jedině skrze duchovní moudrost,“ dodává Ondřej Soška a připomíná (kromě jiného) i vysoké stavebně-technické nároky na celou prezentaci.
Plastika Samurai. Zdroj: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025
Na nedokončený triptych Alfonse Muchy nazvaný Tři věky – Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti odkazuje Návštěvnická cesta, na jejíž podobě spolupracují designér Rony Plesl a výtvarník Jakub Matuška. Matuškovy komiksové malby hravě doplňují Pleslovy monumentální skleněné plastiky s cílem (dle slov protagonistů) vyprávět příběh pomocí emocí a představit českou tvorbu od klasiků přes současné autory až po digitální umění současnosti. Do projektu se zapojí také studenti, kteří dostanou příležitost realizovat své vlastní autorské návrhy. Designéři a výtvarníci mají za úkol harmonicky sladit prostor s kulturním a vzdělávacím programem, zasadit jej do architektury národního pavilonu, jehož nosnou konstrukci tvoří dřevěné panely a fasáda z uměleckého skla ve tvaru skleněné spirály. Je třeba počítat s tím, že český pavilon má k dispozici plochu téměř tisíc metrů čtverečních, bude obsahovat stálou poznávací expozici, multifunkční auditorium, zázemí pro obchodní jednání, restauraci, VIP lounge a odpočinkovou zónou s výhledem na moře. Vše by mělo ladit i se speciálními uniformami zkušeného módního návrháře Jana Černého, který oblékne takřka celý český pavilon, včetně obsluhy a managementu.
Více informací naleznete na webových stránkách české účasti na světové výstavě EXPO 2025.
Sdílet / hodnotit tento článek