Taková koncentrace obyvatel neklade jen masivní nároky na dopravní infrastrukturu, jež se mimochodem řadí mezi nejpokročilejší ve světě, ale i na život pod zemí, kanalizaci. Hong-Kong nyní po patnácti letech prací připravuje spuštění nového kanalizačního systému, který rozšíří kapacitu stávajícího systému o 1,4 milionů kubíků lidského odpadu denně.
„Městská kanalizace nyní zpracovává 1,7 milionu kubíků denně, a my zvyšujeme průtočnost na optimálních 2,45 milionu, “ popisuje jednoduše záměr Jeremy Sparrow, inženýr společnosti Arup, která drží stavební dohled nad výkopovými tunelářskými pracemi týmu Stonecutters Island Works.
Nový kanalizační systém, jehož výstavba byla zahájena v roce 2001, a rozdělena do dvou fází (úprava stávajícího a tvorba nového), bude vybaven pokročilým systémem kontroly úniku zápachu, a je celkově projektován s důrazem na zvýšení kvality okolní vody. Proč? Zejména v časech pravidelných dešťů, které vedly k přetížení a vyplavení kanalizace, se koupání na oblíbených plážích v Tsuen Wan stávalo poměrně nechutnou záležitostí.
Srdcem systému je čerpací stanice, usazená v betonové cylindrické struktuře o průměru padesáti metrů. Vlastní objemná nádrž je zanořena do hloubky čtyřiceti metrů, s přesahem dalších dvaceti na povrchu. S již existující čerpací stanicí bude spojena 250 metrů dlouhým tunelem (o průměru 3,9 metrů). Celkem bylo proraženo na 23,5 kilometrů tunelů, přičemž v největším pracovním vytížení postupovala ražba v žulovém podloží rychlostí čtyři metry za den.
V současnosti se na vyústění systému připojují čistící a odstřeďovací stanice, a definitivního spuštění se má dočkat spolu se začátkem roku 2016. Zajímavostí je, že ačkoliv je celé dílo projektováno na „dvacet let dopředu“, a počítá tedy s kapacitním zatížením kvůli rostoucí populaci centra, stále pokryje jen 5,7 milionů obyvatel. Zbytek jich připojení na kanalizační systém této světové metropole ještě nemá.
Sdílet / hodnotit tento článek