"S novým podnětem na přezkum bude naloženo v souladu se správním řádem," řekla mluvčí ministerstva Simona Cigánková. Zda MK přezkum zahájí, tedy zatím není zřejmé.
MK loni rozhodlo, že nádraží památkou nebude. Proti rozhodnutí podal Národní památkový ústav (NPÚ) rozklad. Herman v únoru jako výsledek rozkladového řízení potvrdil předchozí rozhodnutí památkového odboru MK a nádraží za památku neprohlásil.
Rozkladová komise v zápise, ale konstatovala, že rozhodnutí, které NPÚ rozkladem napadlo, je nezákonné. MK si mimo jiné podle komise neobstaralo klíčové podklady svého rozhodnutí, aby mohlo vyhodnotit jejich skutečný obsah. Komise navrhla zahájit přezkumné řízení, které by zkoumalo míru nezákonnosti napadeného rozhodnutí MK - tedy toho, kterým loni v říjnu odmítlo nádraží prohlásit za kulturní památku.
"Zarážející je, že se pan ministr ve svém posledním rozhodnutí o jednání rozkladové komise nijak nezmiňuje a s jejími zjištěními se nevypořádává," říká viceprezident Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) Martin Kadrman. Asociace proto podala ministrovi podnět k přezkumnému řízení.
"Ministr kultury se s doporučením rozkladové komise neztotožnil a rozhodl jinak. Komise je pouze poradním orgánem ministra kultury. Ten jejím doporučením vázán není, ať už jde o výrok či o odůvodnění rozhodnutí, a může, jak se ostatně v minulosti opakovaně stalo, rozhodnout jinak," říká mluvčí.
Nádraží v Havířově postavené v bruselském stylu chtěly zbourat České dráhy, které na jeho místě plánovaly stavět dopravní terminál. Koncem minulého roku ale od stavby terminálu, která byla společným projektem Českých drah a Havířova, město ustoupilo. Nádraží by se tedy zatím bourat nemělo, přestože památkové ochrany nepožívá.
MK o budově od architekta Josefa Hrejsemnou, jež je podle odborníků ojedinělým dokladem architektury období bruselského stylu, rozhodovalo opakovaně a vždy v rozporu s názory odborníků. Sdružení Důl architektury poprvé podalo MK návrh na prohlášení nádraží za kulturní památku v roce 2011, kdy České dráhy prezentovaly záměr budovu zbourat. NPÚ prohlášení doporučil, MK ale v květnu 2012 nádraží za památku prohlásit odmítlo. Autoři podnětu podali MK návrh na zahájení přezkumného řízení. Tehdejší ministryně Alena Hanáková přezkum v červnu 2013 již jako odstupující ministryně zastavila a umožnila případnou demolici stavby. Loni MK posuzovalo nový návrh a znovu jej zamítlo.
Sdílet / hodnotit tento článek