Vše potřebné lidé najdou na webové adrese www.europointbrno.cz, informace mají sloužit k rozhodnutí v referendu. Zelení jako členové koalice však s texty na webu nesouhlasí a požadují jejich přepracování.
Studie proveditelnosti porovnává obě varianty a zpracovává ji trojice firem pod vedením společnosti SUDOP Brno. Hotová má být do listopadu příštího roku. Informace pro obyvatele města jsou důležité podle Vokřála proto, aby se mohli kvalifikovaně rozhodnout. Lidové hlasování se uskuteční příští rok na podzim s krajskými volbami. Přesný termín není dosud známý. "I kdyby se studie dokončila měsíc před volbami, bylo by málo času dostat informace k lidem. Proto jsme se rozhodli jít touto cestou," vysvětlil Vokřál. Předchozí vedení města podle něj informovalo jednostranně.
Současný stav webu však kritizuje náměstek primátora Martin Ander (SZ). "Autor textů jen velmi neumně skrýval, že dává přednost odsunu nádraží. Budeme požadovat opravu zavádějících tvrzení," uvedl Ander. Upozornil například, že ve variantě pod Petrovem se bude využívat stávající nádražní budova, přestože na webu se hovoří o přesunu o 300 metrů. Také upozornil, že na webu jsou studie o rozvoji Jižního centra s nádražím pod Petrovem, přestože nezávislá studie bude teprve k dispozici, zadání schválili radní v úterý. Web podle něj obsahuje další řadu účelových a zavádějících tvrzení.
Rozhodnutí, podle které varianty se bude stavět, závisí na ministerstvu dopravy. Podle Vokřála však nelze říct, že na výsledku referenda nezáleží. Aby byl výsledek referenda závazný, musí k němu přijít alespoň 35 procent oprávněných voličů.
Podle Luďka Sosny z ministerstva dopravy se předpokládá, že v roce 2017 se rozhodne, v jaké variantě se bude uzel modernizovat. "Jde o jeden z nejsložitějších projektů v republice a už je příliš dlouhou dobu paralyzovaný. Pokud by se rozhodlo o variantě odsunuté, dalo by se nádraží otevřít v roce 2025, pokud půjde dobře přípravná fáze. Pro variantu Petrov je potřeba počítat s jedním až dvěma roky na projednání a změnu územního plánu," uvedl Sosna.
Na webu budou postupně informace, nejen o podobě samotného nádraží, ale i o dopravním řešení území a o možné podobě nově vznikajícího území. Zájemci také zjistí, jak by se do nového uzlu zapojily plánované vysokorychlostní tratě, které mají z Brna jednou vést na Prahu, Ostravu a Vídeň.
O modernizaci brněnského uzlu se mluví již téměř 100 let, v posledních 15 letech slouží jako nástroj politického boje.
Sdílet / hodnotit tento článek