Konsolidace prostoru hudební fakulty
Zorientovat se v rámci jednotlivých budov univerzitního města Evaston není snadné, ani pokud se budeme soustředit jen na ty čistě umělecké. S tím souvisel i širší rámec zadání architektů: nově navrhovaný objekt měl totiž provozně a funkčně doplnit dvě stávající budovy, a to původní koncertní sál z návrhu architekta Edwarda D. Darta, jehož výstavbu v roce 1975 zafinancoval dvojice mecenášů Albert Pick a Charles G. Staiger. Tato velmi komplexní stavba s kapacitou jednoho tisíce posluchačů byla „provozně“ spojena s Regensteinovou budovou (z roku 1977), která kromě vlastního sálu s kapacitou 200 posluchačů zajišťovala spíše vlastní výuku múzických umění.
Nová budova z návrhu Goettsh Partners, nesoucí jméno Patricka a Shirley Ryanových, se stala jakýmsi dalším prostorovým i funkčním vmezeřením. „Šlo tu o konsolidaci prostoru, tak aby se část kampusu věnovaná výuce múzických umění stala konečně jakousi uzavřenou jednotkou,“ potvrzují architekti. „A pochopitelně, šlo také o to, aby kampus v Evastonu získal novou budovu, která by podtrhla charakter NWU jako moderní vzdělávací instituce.“ Prioritou je zde muzikální výuka, ale narazíme zde i na recitační či koncertní sály. Objekt navíc na úrovni podsklepení, přízemí a prvních dvou pater na Regensteinovu budovu navazuje, až pohlcuje.
První propozice k záměru připravované výstavby se objevily už v únoru 2008, Do vyhlášené architektonické soutěže se přihlásilo celkem 25 projektů, přičemž z široké konkurence vzešel vítěz v podobě Goettsch Partners. Dne 18. 5. 2012 byly slavnostně zahájeny první práce. Během jara 2015 započalo velké stěhování učitelů i žáků umělecko-hudebních oborů do nové budovy, a na konci letního semestru už byla budova Centra Ryanových pokřtěna vlastní výukou.
Maják na pobřeží
V pěti patrech Centra Ryanových najdeme recitační sál se 400 sedadel, divadlo „black box“ s kapacitou 150 míst a sál pro 140 posluchačů sborového zpěvu. Mimo jiné se zde nachází řada odhlučněných zkušeben, výukových tříd a poslucháren, včetně nezbytného administrativního zázemí hudební fakulty. Zatímco posluchárny a sály jsou situovány na úroveň hlavního podlaží, jednotlivé učebny s posluchárnami a také škola hry na piano se nachází ve sníženém přízemí.
Ve vyšších patrech narazíme na zkušebny, studia a kanceláře, včetně kantýny, administrativy a kanceláře děkana. V nejvyšším, pátém patře, se trochu nenápadně schovává fakulta komunikací a IT služeb, která do celého konceptu poněkud nezapadá. Celý architektonický návrh sází na transparentní provedení budovy ze skla, kamene (bílého vápence) a oceli, s důrazem na prvky udržitelnosti.
Budova tvaru lehce rozloženého písmene Z se naklání na samém okraji jezera Michigan, a jako taková je jednou z prvních součástí kampusu, kterou lidé z venku spatří. Působí více než reprezentativně, ale její hlavní kouzlo je skryto uvnitř. Jsou to prostory speciálně navržené s ohledem na maximální akustiku, ať už hodláte nacvičovat operu, sborový či sólový zpěv, nebo hru na hudební nástroje.
Na první pohled výrazným prvkem celé budovy je prosklené vstupní atrium, které slouží jako místo setkávání. Je odtud výhled na jezero, který u mladých umělců jistě probouzí tvůrčí inspiraci. Tu ostatně potvrdili i sami architekti, během komponování celé řady inovativních prvků do návrhu. Ať už jde o provedení dvojité fasády, energeticky efektivní klimatizaci nebo zapracování čističky odpadní vody, to vše byly podstatné detaily vedoucí k ohodnocení celého konceptu zlatým stupněm LEED (LEED-NC Gold).
Korunním klenotem je pak výše zmíněný recitační sál, který posluchače vítá dvanáct metrů vysokou prosklenou stěnou s výhledem na jezero Michigan a vzdálené svítící panorama Chicaga. Tahle „televize s úhlopříčkou 42 stop“ samozřejmě zásadním způsobem pozměnila akustické vlastnosti celého prostoru. Dvou-úrovňový strop kryje zázemí technického provozu, a současně na sobě nese tvarované panely, podporující lom zvuku (zevnitř) a odhlučnění ruchů zvenčí. Toto provedení ale diváka ani posluchače neruší, a je důsledně skryto za obložením. Výsledkem je harmonický prostor, jako stvořený pro umělecký zážitek.
Technické parametry budovy
Název projektu: | Patrick G. & Shirley W. Ryan Center Musical Arts |
Lokalizace: | NWU, Evaston, Illionis, USA |
Architektonické studio: | Goettsch Partners |
Rok dokončení: | 2015 |
Rozloha zastavěné plochy: | 14 120 m² |
Klient: | Northwestern University |
Strukturální inženýring: | Thornton Tomasetti |
Dodavatel stavby: | Power Construction Company |
Krajinný inženýring: | Hoerr Schaudt Landscape Architects |
Audio-video konzultace: | Kirkegaard Associates |
Design světel a interiér sálů: | Schuler Shook |
Výtahy: | Jenkins & Huntington |
Zapracování prvků udržitelnosti: | Atelier Ten |
Konzultace LEED: | Epstein |
Sdílet / hodnotit tento článek