Proč je důležité řešit hluk v administrativních prostorách
Únava, podrážděnost, poruchy soustředění a přílišná přecitlivělost jsou častými důsledky špatně řešené akustiky v administrativních objektech. Uvedené problémy se projevují obzvláště v prostorech velkoplošných kanceláří. Pro tyto zdravotní komplikace již dokonce existuje odborný termín se zkratkou SOS, takzvaný Syndrom Open Space.
To už jsou dostatečně vážné důvody k tomu, proč akustiku administrativních prostor řešit!
Specifika jednotlivých prostor
Kanceláře
Prostorová akustika kanceláří by měla být řešena již v úvodních fázích projektu, ale z důvodu tlaku na nízkou cenu realizace bývá často opomíjena. Architektonický trend dnešní doby, který se vyznačuje používáním převážně hladkých odrazivých povrchů, jakými jsou především sklo a pohledový beton, negativně působí na dobrou akustiku kancelářských prostor. Často neúnosnou akustickou situaci mírně vylepšuje zátěžový koberec a otevřené police s kancelářským vybavením. To však nemůže zdaleka postačovat.
Důsledkem výše uvedených problémů je vysoká hlučnost a špatná srozumitelnost, což zvyšuje únavu pracovníků a snižuje schopnost jejich koncentrace.
Velkoplošné kanceláře (openspace)
Mírně odlišný přístup vyžadují velkoplošné kanceláře. Ty mají svým specifickým charakterem využití vyšší nároky na akustické vlastnosti. Při návrhu i realizaci velkoplošných kanceláří je často opomíjena skutečnost, že v otevřeném prostoru s velkým počtem komunikujících pracovníků dochází vlivem absence prvků pohlcujících zvuk ke značnému rušení a vytváření situací evokujících stres.
Při práci ve velkoplošné kanceláři je tichá komunikace pro pracovníky přijatelná, ale výrazným zdrojem rušení se stává telefonování a případně hlasitá komunikace většího počtu osob. Tyto faktory významně ovlivňují možnost soustředění a kvalitu práce. U některých pracovníků může i očekávání rušivých podnětů vyvolat averzi vůči ostatním kolegům a zamezit plnohodnotnému pracovnímu výkonu. Všichni jistě známe situaci, kdy se snažíme vyřešit nějaký složitý pracovní problém vyžadující soustředění, a něco nás neustále vyrušuje a brání v koncentraci. Většinou se dané úloze věnujeme až několikanásobně déle. Zdaleka ne všichni dokáží okolní ruch zcela odfiltrovat.
Ve velkoplošných kancelářích není možné zcela zabránit nežádoucímu přenosu zvuku mezi pracovníky. Avšak vhodnou aplikací prvků prostorové akustiky je možné tento přenos značně omezit.
Otevřené zasedací místnosti
Součástí velkoplošných kanceláří bývá prostor, který slouží jako zasedací místnost pro interní potřeby zaměstnanců. Ve většině případů se jedná pouze o jednací stůl se židlemi, který se nachází přímo v prostoru velkoplošné kanceláře. Vzhledem k časté absenci jak absorpčních, tak akusticky oddělujících prvků dochází k přenosu hluku do okolního prostředí kanceláře k ostatním pracovníkům.
Zasedací místnosti
Důležitou součástí kancelářských prostor jsou zasedací místnosti pro komunikaci s klienty. Často se jedná o designově řešené reprezentativní prostory pouze ze skla a betonu, zcela bez akustických úprav, a tudíž s velmi špatnou srozumitelností. Srozumitelnost je přitom pro jednání se zákazníky zcela zásadním parametrem. To, jak se v jednacím prostoru cítíme a jak si vzájemně rozumíme, často ovlivní výsledek celého jednání.
Místnosti pro videokonferenci
Trendem současné doby jsou videokonference. Tuzemské i zahraniční společnosti hojně využívají videokonference pro rychlou komunikaci mezi zaměstnanci jednotlivých poboček. Obdobně jako u zasedacích místností je zásadním parametrem srozumitelnost mluveného slova. Prvky prostorové akustiky musí být voleny na takové úrovni, aby při videokonferencích bylo možné pohodlně porozumět i komunikaci v cizím jazyce.
Call centra
Podstatou call centra je komunikace se zákazníky prostřednictvím telefonního přístroje. Vysoký počet hovořících osob je překážkou k dosažení dobré srozumitelnosti mluveného slova. Jak se cítíte jako klient, když mimo svého operátora v telefonu slyšíte ještě řadu dalších hovořících osob? Obzvláště v těchto prostorech bývá nezbytnou součástí akustických úprav aplikace vysoce účinných akustických paravánů.
(článek byl dříve publikován v časopise Stavebnictví 08/2015)
Sdílet / hodnotit tento článek