Literární a mytologický význam lucerny je v historii celé Asie jasně patrný. Je to symbol světla ve tmě, kterou nás provází. Je příkladem začátku a konce cesty, jejího cíle. V přeneseném významu je pak ztělesněním úspěšného překonání překážek, vyplývajících z dlouhé (fyzické, psychické, osudové) pouti. V těchto širokých a přesto zřetelně vymezených intencích chápou lucernu stejně obyvatelé Číny, jako třeba Vietnamu. A pochopitelně i Jižní Koreje, kam designérské a architektonické „duo“ ze studia Neri&Hu zasadilo svůj projekt radikální transformace pětipatrové budovy.
Jistě, v tomto případě nešlo zrovna o hlubokou myšlenku zadavatele, jako spíše jasně definovaný „brand“ cílového objektu, se kterým přišli sami architekti. Cílem se stala centrála společnosti Sulwhasoo v Soulu. Zmíněná společnost je totiž minimálně na asijském trhu lídrem v oboru kosmetiky a péče o pleť, a „lucerničku“ má ve znaku. Sama budova této jihokorejské centrály byla v roce 2003 navržena a realizována ve spolupráci s neméně známým studiem IROJE.
Idea je základ
Z nynějšího aktuálního zadání zakázky je patrné další poněkud komplikované přání klienta. Tím bylo oživit stávající styl, vyzvednout étos značky Sulwhasoo, poukázat na bohatství výběru i původní přírodní kořeny… i z toho můžeme usuzovat, že šéfmanažeři v roli klientů architektů mají všude stejně podivná a nekonkrétní přání. Neri&Hu přesto dokázali zpracovat projekt nápaditý a osobitý, a vzhledem k formě zadání, nezaměnitelný.
„Pokud nestavíte na myšlence, nemáte základ pro práci,“ říkají Neri&Hu. Jejich myšlenka je s projektem skutečně se záměrem propojená. V tiskové zprávě se „doznávají“ k tomu, že jejich koncept vychází z tří klíčových bodů, které definovaly časné fáze plánování projektu. Když se vrátíme k mytologické a literární symbolice lucerny, pak nás nepřekvapí, že těmito body je Identita, Cesta a Paměť.
Foto: Pedro Pegenaute
Identita, Cesta a Paměť
V přenesené praxi pak chtěli vytvořit takový koncept, při kterém si návštěvník hned při vstupu do objektu silně uvědomí originalitu a identitu daného místa, každý další krok ho bude motivovat k pokračování v cestě, a i poté co objekt opustí, zůstane v něm bezprostřední zkušenost z hlubokého prožitku. Provázáním těchto prvků pak v soulském Sulwhasoo vzniklo mimořádné zpracování „vyplnění“ vnitřního objemu, podle dispozic nastaveného konceptu.
Aby se ale vlastní ideou neodtrhli od fyzického zpracování, zůstali Neri&Hu na „vlně“ lucerny ještě chvíli. Výsledkem je komplexní mosazná konstrukce, která váže celý interiér dohromady, včetně obchodu, i kancelářského zázemí. Při pohledu na konečné zpracování nezbývá než dodat, že trefili do černého. Série dutin, výplní i volných prostorů se díky užití „mříží“ stala neskutečně světlá a přitom jasně definovaná. V konečném důsledku nejste při pohybu opticky omezeni, a bariéry jsou jen vzdušně naznačené.
Jistě, mosazné konstrukce jsou pro volný pohyb fyzickou překážkou, ale váš vjem z celého prostoru je neohraničený. Jednotlivá patra jsou přitom odlišena různým provedením mosazných konstrukcí (kruhové, čtvercové, trojúhelníkové), takže vždy poznáte, kde přesně se nacházíte.
Neri&Hu zaznamenali ještě jeden úspěšný „zásah“. Interiér pětipatrové budovy Sulwhasoo je pochopitelně v principu limitovaný, ale díky střízlivému zapracování odrazných zrcadlových desek (a místy pak syrových kamenných obkladů vytvořili dojem mnohem rozlehlejšího prostoru.
Pohyb v prostoru s emocemi
Zdánlivě nekonečná struktura vinoucích se mosazných prvků je pevně zachycena do širokých palubek, dřevo v několika místech vystoupá do úrovně lidských očí, a tvoří pevné předěly, stejně jako kamenné bloky. Chybět nemůže ani důmyslné osvětlení, přeci jen, je to lucerna. V průběhu pohybu napříč pěti patry se navíc bezprostřední prožitek klienta-zákazníka-návštěvníka mění.
Foto: Pedro Pegenaute
Každé patro má totiž svou osobitou atmosféru. Zatímco lázně v přízemí jsou laděné do tmavých tónů, umocněných cihlovými zdmi, nepravidelnou hliněnou omítkou a neopracovaným kamenem, směrem vzhůru se místnosti světlejší a „lehčí“. Opět zde narážíme na ono okřídlené přirovnání významu lucerny k cestě a směrování pouti.
Neri&Hu v budově Sulwhasoo v Soulu vytvořili něco, co můžeme popsat jako nevědomou genialitu, nebo zatraceně propracovaný záměr. Tak jako tak, po všech stránkách je jejich realizovaný projekt transformace prostoru mimořádný.
Tvůrčí přesah studia Neri&Hu se neomezuje jen na architekturu, ale i design bytových doplňků. Sulwhasoo v Soulu tak mimo jiné slouží i jako galerie jejich designových výrobků. Křesla z ClassiCon v lobby, lustry Bai Di Di, napodobenina křížového stolu dynastie Ming, zvonkový taburet, osvětlení Sul Sole Va nebo kresba koberce JIE, pod tím vším jsou Neri&Hu podepsáni.
Neri&Hu Design and Research Office
Bylo založeno toku 2004 a od té doby se propracovalo mezi jedny z nejvýznamnějších východních architektonických studií. Neri&Hu je uváděn i v prestižní čtyřicítce architektonických studií, které „vytvořili tvář současného Hong Kongu“. I když je větší část jejich prací směřována do zemí Asie, stále častěji můžeme na jejich práce narážet i v Evropě. Přispělo k tomu i nedávné otevření pobočky studia v Londýně. „Ve skutečnosti jsme skutečně velkým mezinárodním konglomerátem, a naši zaměstnanci dohromady hovoří více než třicítkou jazyků,“ říkají Neri&Hu. Záběr původně ryze čínského studia je skutečně široký: architektura, interiéry, masterplanning, grafika, design, produktová propagace.
Údaje o projektu:
Název projektu: | AMORE Sulwhasoo Flagship Store |
Typ projektu: | architekturální renovace a návrh interiéru |
Architektonické studio: | Neri&Hu Design and Research Office |
Lokalizace: | Sinsadong 650, Gangnam-gu, Soul, Jižní Korea |
Vedoucí architekt: | Lyndon Neri & Rossana Hu |
Zahájení projektových prací : | listopad 2014 |
Rok dokončení: | březen 2016 |
Projektový tým : | Anne-Charlotte Wiklander, Sela Lim, Yinan Li, Kailun Sun, Brian Lo, Nicolas Fardet, Christine Neri, Haiou Xin, Litien Poeng |
Programový záměr: | vytvoření „vlajkové lodi“, centrály komerční společnosti |
Zadavatel projektu: | Sulwhasoo |
Osvětlení (dekorativní): | Flos, Parachilna, Roll&Hill, Serge Mouille, Vitra |
Osvětlení: | Viabizzuno |
Interiéry – nábytek: | Furniture Labo, Carl Hansen, Arne Jacobsen, Mattiazzi, Dela Espada, Classicon, E15, Fritz Hansen, Stellar works |
Využitelná plocha: | 1949 m2 |
Počet podlaží | 5 |
Sdílet / hodnotit tento článek