Obšírně o tématu píší v žurnálu Bussines Insider: „Začalo to nenápadně před šesti lety,“ zmiňuje Pamela Buttery, jedna z obyvatelek 57 podlaží v Millenium Tower. „Kulatý míč, volně spuštěný na zem, po podlaze vždy zamířil do jednoho rohu.“ Z drobné senzace se ale brzy stal zásadní problém. Objekt, navržený architektonickým studiem Handel Architects, si totiž nezakládal jen na luxusu (apartmán tu přijde na 10-12 milionů dolarů), ale hlavně na bezpečnosti. San Francisko sice dosud nedisponuje žádnou šikmou věží, jako mají v Pise, ale určitě by si ji nepřáli mít přímo na Mission Street v centru.
Věž se zvolna, po milimetrech skutečně naklání, a developeři stejně jako realitní makléři teď musí klientům vysvětlovat, jak moc je budova bezpečná a jak dlouho ještě bude obyvatelná. Což nejsou zrovna otázky, na které by měli odpovědi. Za sedm let poklesla Věž na úrovni základů o 40,4 centimetrů, což působí „výchylku“ u báze budovy okolo pěti centimetrů, a na úrovni posledního patra okolo patnácti. Jistě, již zmíněná šikmá věž v Pise má u vrcholu výchylku skoro 4,5 metru, ale nemusí v ní nikdo žít. Stavební dozor stále tvrdí, že budova v San Francisku je obyvatelná a bezpečná, a že situace je pod kontrolou, a za pravdu jim dává i městská radnice.
„Odpověď na otázku, kdy se ale budova přestane nořit do hloubky, zůstává,“ komentuje to Jerry Dodson, městský inženýr, který sám bydlí na 42 patře. Podle geotechnika Pata Shirese, který vychází z „hrubého měření“ fyzikálních vlastností podloží a dosavadní rychlosti propadu, může dojít k poklesu až o 78 centimetrů. Jistotou ale právě nesrší. K přesnému odhadu by bylo zapotřebí provést sondáž, a výsledky by byly k dispozici v horizontu měsíců K zaplacení takového průzkumu se ale nikdo zatím moc nemá.
Interiér luxusní Millenium Tower v San Francisku, jak dlouho bude tato budova použitelná? Autor: Handel Architects
A to ani zástupci společnosti Millenum Partners, kteří budovu dokončili. „Celou stavbu jsme provedli správně,“ říká Chris Jeffries, „A budova je 100 % bezpečná.“ Přesto se toto tvrzení dostává do rozporu s realitou, zvlášť když navštívíte zdejší podzemní parkoviště. To disponuje kapacitou 350 míst, a široké praskliny ve zdích vedle luxusním sporťáků značky Lamborghini působí skutečně trochu nepatřičně. Co tedy může být příčinou poklesu mrakodrapu? Nájemníci a majitelé bytů se kloní k Dodsonově verzi.
Ten vidí příčinu v příliš mělkých základech, vybudovaných na měkké navážce. „Namísto toho, aby se při budování sáhlo k nákladnější variantě, tedy zanoření pylonů k základům do hloubky 70 metrů, až na podloží, stojí pylony jen na substrátu v hloubce 17-28 metrů.“
Oproti tomu Jeffries z Millenium Partners „tuší“ příčinu ve výkopových pracích, ke kterým došlo nedaleko celého mrakodrapu. „Dopravní společnost Transbay tu v těsném sousedství provedla dvacetimetrový suchý výkop při opravě dopravního uzlu, a vypumpovala přitom miliony litrů vody, čímž mohla oslabit podloží.“ Jak to je ale ve skutečnosti zatím nikdo netuší, přestože se osmapadesát pater rozmařilého luxusu stále naklání.
Sdílet / hodnotit tento článek