Slavnostní inaugurace stavby, která výrazně usnadňuje vlakové spojení mezi jihem a severem Evropy, se konala už 1. června. Tunel tehdy otevřel prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann za přítomnosti významných zahraničních hostů. Byli mezi nimi například německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi.
Stavba nového dvoutubusového železničního tunelu začala v roce 1999 a její náklady dosáhly asi 12 miliard švýcarských franků (zhruba 302 miliard Kč). O realizaci tohoto ambiciózního projektu rozhodli Švýcaři v několika referendech.
Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují, že počet nákladních aut, která každoročně používají alpské silnice, klesne až o polovinu.
Před otevřením GBT byl nejdelším železničním tunelem světa japonský Seikan, který byl otevřen už v roce 1988 a který je dlouhý 53,8 kilometru. Eurotunnel, který spojuje Francii a Británii, má na délku 50,4 kilometru.
Sdílet / hodnotit tento článek