"Cílem schválených projektů je řešení problematiky silničního provozu, a to zejména ve vztahu k jeho nejzranitelnějším účastníkům, tedy chodcům. Podle údajů BESIP jich v posledních letech zemřelo 120 až 130 ročně. To je hrozné číslo," uvedl Semorád.
MMR konkrétně podpořilo například výstavbu nových chodníků podél silnic, bezbariérových přístupů k zastávkám veřejné dopravy, podchodů nebo lávek. Pokud šlo o stavbu nebo modernizaci cyklostezek a společných stezek pro chodce a cyklisty, podmínkou EU bylo, aby byly využívány primárně k cestě do práce nebo do školy. "Nejednalo se tak o stezky pro turisty, které mají cíl třeba u nějakého hradu. Evropská unie v tomto programovém období cestovní ruch nefinancuje," doplnil Semorád.
Nejvíce peněz MMR pošle do Středočeského kraje, kde schválilo 35 projektů za 242 milionů korun. Následuje Moravskoslezský kraj s 25 projekty za 138 milionů korun. Naopak nejméně peněz putuje do Plzeňského a Karlovarského kraje, když v každém z nich ministerstvo schválilo jen dva projekty. Maximální dotaci 25,5 milionu korun získal Děčín na zvýšení bezpečnosti lávky přes východní nádraží a okolí. Mezi žadateli převažovaly velké obce. Příjem žádostí skončil v dubnu 2016.
O cyklostezky byl mezi žadateli menší zájem než o výstavbu chodníků. "Je to tím, že starosta při volbě jedné z těchto variant zohlední fakt, že chodník využívá přece jenom více lidí. Navíc cyklostezka je náročnější z projektového hlediska," dodal Semorád.
MMR proto vyhlásilo další výzvu, která se týká výhradně stezek pro cyklisty. Připraveno má 250 milionů korun z evropských fondů. Příjem žádostí o podporu začne 24. dubna a skončí 7. září 2017. "Podpora je zaměřena na rekonstrukci, modernizaci a výstavbu komunikací pro cyklisty. Jedná se zejména o cyklostezky a stezky pro cyklisty a chodce se společným nebo odděleným provozem. Lze také vybudovat takzvané cyklopruhy," uvedl dále Semorád.
IROP navazuje na sedm regionálních operačních programů a částečně na Integrovaný operační program z období 2007 - 2013. Jeho cílem je vyvážený rozvoj území, zkvalitnění infrastruktury, zlepšení veřejných služeb a veřejné správy a zajištění udržitelného rozvoje v obcích, městech a regionech. V současném programovém období z něj mohou příjemci čerpat 125 miliard korun z evropských fondů a dalších zhruba 19 miliard Kč prostřednictvím národního spolufinancování. Spolu s dalšími devíti operačními programy může Česko celkem čerpat asi 648 miliard korun.
Sdílet / hodnotit tento článek