Základy se dělí na plošné a hlubinné. Plošné mohou být jednoduché pasy či patky, ze složitějších rošty a desky. Pokud nelze využít základy plošné, je nutné zvolit zakládání hlubinné.
Piloty jsou nejrozšířenější a nejvíce používané prvky hlubinného zakládání staveb. Mají zpravidla tvar sloupů s kruhovým průřezem. Příčný řez však může mít i jakkoliv hranatý či členitý tvar a po délce konstantní či proměnný.
Piloty přenášejí tíhu stavby do hloubky prostřednictvím vertikálních prvků, a to nejen plochou jejich pat – přenos tlakem do únosnější zeminy, ale zejména jejich pláštěm – třením do okolní zeminy.
Rozdělení základových pilot dle kritérií
Podle materiálu:
- dřevěné
- používají tam, kde budou trvale pod hladinou vody (nejznámějším případem založení na dřevěných pilotách jsou Benátky)
- mají čtvercový nebo kruhový průřez o průměru min. 250 mm
- jejich špička je opatřena tzv. „ocelovou botkou“
- dřevo se používá smrkové, dubové, modřínové, délky 3,5 m až 20 m
- ocelové
- vyrábějí z oceli jako širokopřírubové, tvaru I nebo jako duté piloty trubní
- betonové
- monolitické piloty se betonují do vyhloubených vrtů s výpažnicí nebo bez výpažnice
- používají se při namáhání tlakem
- železobetonové
- monolitické i prefabrikované, používají se do hloubky 20-60 m a vyrábějí se v plném průřezu nebo dutém průřezu, při namáhání i tahem s ohybem
- plné průřezy jsou tvaru čtvercového se zkosenými hranami rozměru 250x250 mm až 600x600 m
- obvykle vyztuženy jako sloupy s podélnou výztuží s třmínky nebo ovinutou výztuží
- z předpjatého betonu
- vyrábějí se obvykle jako trubní piloty, jsou duté, vnějšího průměru 350-800 mm s tloušťkou stěny 40-150 mm
- špička je ukončena ocelovým břitem a hlava piloty ocelovým prstencem
- délka předpjaté piloty je 6-15 m a nastavují se pomocí ocelových přírub
Podle statického působení:
- osamělé piloty: piloty se vzájemně staticky neovlivňují, vzdálenosti jsou větší jak šestinásobek průměru piloty
- skupinové piloty: piloty se vzájemně podílejí na přenášení zatížení - staticky se ovlivňují a posuzují se jako celek (vzdálenosti max. 2,5 násobek průměru piloty, min. však 700 mm)
Podle technologie provádění:
- monolitické
- montované
Podle přenášení zatížení na základovou půdu:
- piloty tlakové
- piloty vetknuté - přenášejí zatížení patou vetknutou do únosné půdy a třením na plášti
- opřené piloty - přenášejí zatížení patou, kterou se opírají o únosné podloží
- piloty plovoucí - přenášejí zatížení převážně třením pláště v celé ploše
- piloty tahové
- piloty namáhané ohybem
Piloty tlakové – A – vetknuté, B – opřené, C - plovoucí
Dle výrobního postupu:
- piloty vrtané (=replacement piles, non-displacement piles) – zemina je v průběhu provádění odstraněna z prostoru budoucí piloty. Nejčastěji jsou na místě betonované, ale mohou být i do vrtu vloženy prefabrikované
- piloty ražené (= vháněné, zarážené; displacement piles) – zemina z prostoru, který pilota zaujímá, není odstraněna, ale je stlačena jak do stran, tak i pod patu piloty. Piloty mohou být prefabrikované (do zeminy se zarážejí beraněním, vibrováním, zatlačováním, vplachováním, šroubováním) nebo jsou na místě betonované (např. FRANKI) s odňatou nebo ponechanou výpažnicí nebo bez výpažnice
Dle použití výpažnice:
- bez výpažnice
- provádějí se v zeminách soudržných a nad hladinou podzemní vody
- vrty mají průměr 400-800 mm
- s odňatou výpažnicí
- používají se ve všech druzích základové půdy i pod hladinou podzemní vody
- výpažnicí tvoří ocelová trouba, která se do zeminy vhání beraněním, zavrtáváním nebo vibrací
- výpažnice mohou být ve spodní části otevřené nebo uzavřené
- při použití otevřených výpažnic zůstává zemina uvnitř výpažnice a dodatečně se vybírá pomocí vrtáků, drapáků, apod. Do takto vzniklého vrtu se provádí pod ochranou výpažnice, za jejího postupného vytahování betonáž piloty. Tento typ se onačuje jako piloty předvrtávané.
- uzavřené výpažnice jsou na spodním konci opatřeny zátkou, která zabraňuje zemině vniknout do výpažnice. Při vhánění uzavřené výpažnice do základové půdy se předráží otvor pro piloty předražené. Mezi piloty předražené patří piloty tzv. systému FRANKI
- s ponechanou výpažnicí
- používají se v prostředí, ve kterém je nutno chránit beton proti působení zeminy, popřípadě agresivní vodě
Sdílet / hodnotit tento článek