REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Černobílý interiér obývacího pokoje je vyladěn do posledního detailu

Rodinný dům se nachází v klidné části Staré Boleslavi s krásným výhledem na barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie od Giovanni Maria Filippiho. Objekt byl postaven v letech 1964-67 a od té doby prošel několika rekonstrukcemi. Žádná z nich však nezasahovala do původního celkového hmotového řešení. Většina dílčích rekonstrukcí byla vedena majiteli bez spolupráce s architektem. Poslední rekonstrukční záměry, a to především úprava hlavního obytného prostoru, však již architektem navrhovány byly. Prvotní myšlenky byly sděleny během roku 2014.

Rodinný dům o podzemním a nadzemním podlaží, obytném podkroví a oddělenou půdou má původní stropy tvořené ocelovými nosníky s hurdiskami. Tyto nosníky byly vlivem zatížení čitelné na stropě a nevzhledně ovlivňovaly především hlavní obytný prostor.

Vymalovat nebo rekonstruovat?

Prvotním záměrem majitelů bylo pouhé vymalování prostoru a obměnění původního vybavení. Z velké části zůstávalo v objektu vybavení z poloviny 80. let. V interiéru byla použita spousta dekorací, bohužel však bez jakéhokoli jednotícího konceptu. Majitelé se nakonec nechali přesvědčit k plnohodnotné rekonstrukci, která by poskytovala větší komfort celé rodině.

Ostatní místnosti vstupního podlaží – zádveří, hygienické zázemí, kuchyně a ložnice již dříve prošly rekonstrukcí. Úprava obytného prostoru měla být provedena během plného využití domu, a proto bylo nutné překonat nemalé omezení během stavebních prací.

Z prvotních myšlenek byl vytvořen ucelený koncept dispozičního řešení se specifikací povrchů a vybavení. Nicméně velká část detailnější záležitostí se řešila během rekonstrukce výkresy, rychlými skicami či konzultacemi přímo na místě. Základní dispoziční řešení obytného prostoru s jídelnou o podlahové ploše 28 m2 bylo v zásadě zachováno, jeho funkčnost prověřena mnoha lety užívání. Změnou prošla pouze orientace sedacích souprav. Majitelé pořádají mnoho oslav pro větší počet hostů, a proto byl obytný prostor více propojen s jídelnou. Důležitým aspektem však bylo zachování otevřeného průhledu přes francouzské posuvné okno na výše zmíněný kostel, což ovlivnilo výběr konkrétní sedací soupravy.

Síla tří materiálů

Interiér nově ovládají tři hlavní materiály: betonová stěrka, břidlicové obložení a hladká bílá omítka. Původní dubové parkety byly zachovány a zrenovovány. Podhled jasně vymezuje svým snížením obývací a jídelní část. Ve snížených hranách podhledu jsou navrženy diodové pásky, jež osvětlují betonovou stěrku. V hlavním průčelí místnosti je navržena předsazená stěna s vestavěnou televizí, zapuštěnými černými skříňkami a hodinami, pod níž se line pás z břidlicového obkladu s horizontální skříní a prostupujícím biolihovým krbem. Ten měli majitelé již předem vybraný. Sezení tvoří jednoduché sedací soupravy a stolek z betonu a nerezové oceli, zatímco jídelní části dominuje velký stůl z technického kamene a komaxitované hliníkové podnože, nad kterým je z betonové stěrky zavěšena trojice kónických svítidel. Rozměry stolu přesně odpovídají rozměrům chybějícího podhledu. Sezení doplňuje šestice ocelových židlí potažených černou kůží. Konferenční betonový stolek, jídelní stůl, svítidla a truhlářské prvky byly zhotoveny dle návrhu architekta. Interiér byl z velké části realizován svépomocí investora a architekta, čímž byly značně sníženy veškeré náklady na rekonstrukci. Celková částka za stavební práce a veškeré vybavení lehce přesáhla 300 000 Kč.

Každá rekonstrukce začíná bouráním

Vlastní stavební práce začaly vybouráním ocelových zárubní původních dveří vedoucích do hlavní ložnice. Tato záležitost byla velmi diskutována, ale nakonec zvítězila myšlenka s elegantními bezfalcovými dveřmi v bílé barvě. Vzhledem k nedostatku prostoru v obývacím pokoji však bylo nutno řešit tyto dveře reverzním otevíráním. Dveře byly zhotoveny místním truhlářem na míru danému otvoru.

Další fází byla rekonstrukce elektrorozvodů, která probíhala těsně před zaklopením sádrokartonových podhledů. Nebylo výjimkou, když se architekt s investorem sešli večer po své práci přímo na místě a řešili do ranních hodin přípravu elektrických rozvodů. Dále již mohly být realizovány sádrokartonové podhledy a předstěny. Zajímavostí je integrování krbu, televize a úložných skříněk přímo do SDK předstěn. Pro srovnání původního nerovného stropu bylo použito záklopu sádrokartonové desky tloušťky 9 mm. Ve sníženém podhledu byly vytvořeny niky definující jídelní a obytný prostor a také nika pro skrytí kolejnice záclon a závěsu.

Následně mohly být provedeny cementové stěrky a finální malby. Posledním novým povrchem, který výrazně dotváří atmosféru prostoru, je břidlicové obložení. Obklad včetně kamenických rohů byl proveden samotnými investory. Původní podlaha z dubových parket byla zrenovována. Vzhledem k faktu, že mají majitelé stafordšírského bulteriéra, byl zvolen lak nejvyšší odolnosti. Je však nutné dodat, že na toto hyperaktivní plemeno nevystačí ani ta nejvyšší kvalita.

Po veškerých přípravných pracích, týkajících se skrytých zárubní na míru, mohly být osazeny bezfalcové dveře do ložnice. Ty byly zhotoveny z 55 mm tlusté lakované MDF desky. Zárubně i panty byly řešeny skrytě. Vše se podařilo dle představ, a tak dveře lemuje pouze jedna spára o tloušťce přibližně 1 mm.

Majitel domu má velmi blízko k elektro průmyslu, a tak bylo možné v interiéru zrealizovat osvětlení na míru. To se týká množství LED pásků integrovaných do snížených sádrokartonových podhledů či předstěny, nepřímé osvětlení zvýrazňující strukturu cementové stěrky. Především však byla na míru realizována trojice svítidel nad jídelním stolem. Korpus byl vysoustružen z blokového materiálu RAKU-TOOL, do kterého byl přímo zapuštěn světelný diodový zdroj. Závěs je řešen přívodným kabelem a je minimalisticky zapuštěn do cementové stěrky. Na míru bylo řešeno také hlavní svítidlo obytné části. Zde byl truhlářem vytvořen dřevěný čtvercový korpus, do kterého byl vsazen 50W LED panel s krytem z opálového skla. Korpus byl posléze opatřen stejnou barvou jako stěny interiéru. Netradičně proběhla instalace zásuvek, které byly bez svého rámečku integrovány přímo do břidlicového obložení.

Nábytek na míru

V interiéru se na míru řešilo více vybavení. Kupříkladu se jednalo o konferenční stolek zhotovený z betonové desky tenké 2 cm a podnože z nerezové oceli. V podobném duchu byl zhotoven také jídelní stůl o rozměrech 2 x 1 m, který sestává z 2 cm tenké desky technického kamene a černě komaxitované hliníkové podnože. Celková hmotnost tohoto stolu je 130 kg.

Všechny truhlářské prvky byly detailně zkresleny a zhotoveny truhlářem z MDF desek lakovaných monolitickou formou. U televize je navržena dvojice vertikálních skříněk, které slouží jako bar, a horizontální skříň s dostatkem úložného prostoru. U jídelního stolu byla realizována vestavěná skříň pro vystavení broušeného skla, s ní související další úložné prostory a kryt na otopné těleso.

V již nevyužívaném komínovém tělese obloženém břidlicí byla vytvořena mělká nika pro vložení více než 100 let staré měděné plastiky, kterou dostali majitelé jako svatební dar. Stáří plastiky však nemá s věkem investorů nic společného. Jako velmi významný prvek interiéru je toto dílo nasvětleno integrovaným LED páskem, čímž je u jídelního stolu dotvořena příjemná atmosféra.

Do prostoru byla nakonec ještě doplněna černě komaxitovaná ocelová mapa, kde si majitelé mohou magnety vyznačovat, které země navštívili. Dalšími dekoracemi jsou oblíbený obraz natištěný na umělý kámen a minimalistické černé hodiny z ohýbaného plechu s perforovaným popisem.

Ing. arch. Štěpán Lajda

V roce 2013 dostudovat obor Architektura a stavitelství na FSv ČVUT v Praze. V současné době působí na Katedře architektury FSv jako odborný asistent. Po pětileté praxi v architektonické kanceláři začíná v roce 2015 vlastní praxi a počátkem roku 2016 zakládá se svou přítelkyní, kolegyní a po čase spolupráce i manželkou Ivetou Lajdovou architektonické studio SLIM.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: Ivanka Kowalski a Konsepti

Černobílý byt. Tajemná krása v podání designérky Ivanky Kowalské

Barva je pro interiér základním identifikačním znakem. Týká se to často i rukopisu interiérových designérů. Finální podobu, včetně sofistikovaných doplňků a stylového vybavení, navrhla pro majitelku mezonetového bytu v pražském Karlíně Ivanka Kowalski. Požádali jsme ji o rozhovor.

Foto: Lousy Auber

Moderní loft vznikl ve staré bratislavské továrně. Šedivý ale útulný

Velké projekty na brownfieldu mají smysl, dokud nezapomínají na ty malé, které jsou nedílnou součástí jejich realizace. Bratislava se teď může světu pochlubit právě takovým příkladným přístupem. Rekonverze průmyslového areálu tu vytvořila prostor pro dílčí projekt obytného loftu, který je se svým staronovým…

Rekonstrukce bytu z první republiky: Posouzení stavu potrubí a instalací

Rekonstrukce bytu z první republiky: Posouzení stavu potrubí a instalací

Při rekonstrukci a přestavbě starého rodinného domu nebo bytu narazíte dříve nebo později na problém ukrytý za zdí – potrubí pro vodovod, kanalizace, plyn nebo kabely elektroinstalace, jejichž stav bude slušně řečeno neutěšený. Rekonstrukce bytu z první republiky, kterou sledujeme se tomu také nevyhnula. Na jaká…

Rekonstrukci pražského bytu plánovali a realizovali společně s architekty

Rekonstrukci pražského bytu plánovali a realizovali společně s architekty

Když se mladí lidé v novozélandsko-kanadském páru rozhodli usídlit v Praze, pořídili si byt na Strossmayerově náměstí. Byt byl v původním stavu a noví majitelé věděli, že na tuto práci budou potřebovat architekty. Pro architektonický tým bylo umístění objektu a jeho architektonická hodnota, téměř staletá historie,…

REKLAMA