Baláž šel v den zřícení s klínem v ruce zapírat dřevěnou stojku na okraj mostního oblouku, což mu zřejmě zachránilo život. Ze závalu kamenů se dokázal protáhnout ven. "Byl to okamžik. Ti, kteří stáli uprostřed mostu, neměli šanci," řekl. Ze sutin se dokázal dostat sám, měl poraněnou hlavu a rameno. Léčil se devět měsíců a žádná ze stavebních firem mu dodnes nenabídla odškodnění.
Baláž dnes popisoval práci šestičlenné party, kterou řídil. Ke třem Slovákům se den před pádem mostu přidali tři Češi, všichni agenturní zaměstnanci. "Ani nevím, jak se jmenovali. Jen říkali, že se zrovna vrátili z Německa. Bydleli s námi na ubytovně. Jeden den přišli a druhý den byli mrtví," řekl Baláž. Prací dělníků bylo tzv. stojkování. Pomocí kulatiny a hranolů měli postupně podpírat klenbu.
Pod mostem zahynuli čtyři dělníci, dva pád přežili. Soud na dnešní jednání předvolal oba, dostavil se ale pouze Baláž, druhého slovenského dělníka soud nedohledal. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování příliš velkého množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Domněnku u soudu potvrdil znalec z VUT Ladislav Klusáček. Všichni obvinění vinu odmítli. Podle stavbyvedoucího Romana Bednaříka z firmy Strabag práce postupovaly přesně podle projektové dokumentace.
Nejasnostmi ve znění projektu se soud zabýval při minulých jednáních. Průvodní zpráva k dokumentaci hovořila o rekonstrukci mostu vyztužením, zatímco samotný projekt řešil demolici a stavbu nového mostu. O rekonstrukci hovoří také stavební povolení. Přitom někteří svědci vypověděli, že se již dlouho před zahájením stavby počítalo výhradně s postupným rozebráním mostu a stavbou nového. V úterý 13. února to uvedl bývalý náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl (ČSSD), dnes o plánovaném rozebrání ve výpovědi hovořil prokurista společnosti Bögl & Krýsl Robert Achs.
Inspektorát práce udělil v souvislosti se zřícením mostu pokuty dohromady za 1,5 milionu korun. Dostaly je firmy Strabag a Bögl & Krýsl a koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková. Pokutovaní podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách téměř 90 let starého klenutého mostu přes říčku Hostačovku. Rekonstrukce byla součástí modernizace silnice II/345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za víc než 200 milionů zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Subdodavatelsky most opravovala společnost Bögl & Krýsl.
Sdílet / hodnotit tento článek