Na pražském Andělu otevřela Hello bank! by Cetelem zrekonstruovanou pobočku šitou na míru svým zákazníkům i online nabídce produktů a služeb. Zcela tak mění tradiční pojetí bankovních poboček. Přes den bude pobočka fungovat jako klientské centrum, večer v prostoru nabídne kulturní akce, workshopy nebo přednášky. Interiér v tomto zadání navrhla architektka Erika Bohatá ze společnosti CAPEXUS.
Multifunkční prostor pro zákazníky i zaměstnance
Cílovou skupinou banky jsou zejména zákazníci, kteří budou bankovních služeb využívat především na dálku prostřednictvím internetového bankovnictví a mobilní aplikace. I návrh prostředí banky to musí reflektovat.
Zadání znělo skloubit funkce otevřeného prostoru plného života s místem pro soukromá jednání. Celý návrh je založen na mobilním interiérovém vybavení, které je možno kdykoliv jednoduše přemístit či uskladnit. Díky tomu lze prostor flexibilně měnit – kdykoliv během dne či roku.
Dalším atypickým aspektem prostoru je viditelná přítomnost call centra a týmu osobních bankéřů. Díky skleněné příčce lze vidět práci zaměstnanců v reálném čase. Otevřená dispozice tak odráží filosofii banky, která před svými klienty nic neskrývá.
Filozofii otevřeného prostoru architektka podpořila i tím, že na místě nechala vzniknout samoobslužnou kavárnu. Tu mohou využít nejen zákazníci k občerstvení, ale také zaměstnanci pro neformální setkání.
Otevřený prostor je nutné citlivě dělit
Otevřený prostor ovšem kladl zvýšené nároky na akustický komfort. Toho bylo docíleno instalací akustických panelů na strop a stěny. Panely pohlcují hluk a zmírňují dosah slyšitelnosti soukromých rozhovorů. Každá zóna byla osazena jiným typem osvětlení, což prostor opticky dělí podle funkcí. Interiérem prostupují zaoblené tvary, které působí harmonicky a klidně. Zaoblená linka, jež rozděluje dvě podlahové textury, pak působí jako podprahový navigační systém. Pro jednání zaměstnanců s klienty byly navrženy tři zcela oddělené diskrétní místnosti.
Vstupnímu prostoru vévodí dřevěná skulptura stromu a dřevěné jsou i další prvky interiéru. Přírodní motivy tak podporují příjemnou neformální atmosféru. Barevnost určují světlé odstíny doplněné o korporátní barvy, přičemž na barevné grafice se podílel i marketingový tým Hello bank!. Hesla na stěnách sdělují filozofii banky.
ESTAV.cz si povídal s architektkou Erikou Bohatou ze společnosti CAPEXUS
ESTAV.cz se ptá...
Jak velký je prostor, který jste zpracovávala v rámci zakázky? Co pro vás bylo největší výzvou.
Erika Bohatá, CAPEXUS, odpovídá ...
Výzvou bylo náročné zadání, ve kterém jsme museli skloubit funkce otevřeného prostoru plného života, kde banka plánuje pořádat různé akce, s místem pro soukromá jednání. Celkem jsme zpracovávali 400 metrů čtverečních.
ESTAV.cz se ptá...
Jak znělo zadání od investora? Dával vám spíše volnou ruku, nebo bylo vše jasně dané? (např. firemními barvami apod.)
Erika Bohatá, CAPEXUS, odpovídá ...
Architekt vždy ocení, když má volnou ruku a může popustit uzdu fantazii. Měli jsme relativně volné pole působnosti, závazný byl jen logomanuál a korporátní barvy, které ale Hello bank nepožadovala využít v tak velké míře. Důležité je samozřejmě procesní omezení – aby interiér fungoval pro zaměstnance i klienty banky směrem k jejich potřebám. Právě rozsah potřeb byl u Hello bank dosti široký, přivítáním klientů, neformálními schůzkami počínaje a občerstvením nebo kulturními akcemi konče.
ESTAV.cz se ptá...
Jak se vám pracovalo s tímto zadáním? Přeci jen je to značně netypická pobočka banky. Čerpala jste někde inspiraci? Setkala jste se s takovým přístupem například v zahraničí?
Erika Bohatá, CAPEXUS, odpovídá ...
Inspirace se netýkala ani tak designu, jako spíše cílové skupiny zákazníků. S Hello bank jsme procházeli inspirační brožuru, která v jednoduchých obrázcích shrnuje trendy, které přinášejí mileniálové jako je například blogování nebo DIY kultura. Inspirovali jsme se také existující belgickou pobočkou banky, ale spíše ve směru navození atmosféry – v Belgii mají třeba navíc virtuální realitu.
ESTAV.cz se ptá...
Stěna s uloženými taburety a návodem k seskládání je zajímavý nápad. Vypadá skoro jako tetris nebo velká dětská stavebnice. Je to tak zamýšleno? Vejdou se tam skutečně všechny?
Erika Bohatá, CAPEXUS, odpovídá ...
Taburety se vejdou do niky na stěně opravdu všechny. Není to jen designový prvek, ale především funkční element, který byl třeba zakomponovat proto, aby se v interiéru mohly pořádat různorodé eventy – nábytek muselo být pro případ běžného provozního dne kam uskladnit. Zajímavostí je, že stěna je magnetická a pufy se tak ke stěně přilepují.
ESTAV.cz se ptá...
Tento způsob ztvárnění banky umožnil jistě internet a převedení služeb do on-line režimu. Myslíte si, že to je směr, kterým se budou banky a úřady ubírat? Snaží se tím zřejmě více přiblížit svým zákazníkům, nebojí se ale ubírání důstojnosti. Porovnávám to např. s dřívějším přístupem „banka jako solidní pevná budova“ skoro jako hrad či chrám vyjadřující stabilitu? Vidíte ještě nějaké další podobně revoluční přístupy v tradičních interiérech veřejných budov, které nově umožňují/podněcují moderní technologie?
Erika Bohatá, CAPEXUS, odpovídá ...
Myslím, že tato doba, kdy banky chtěly evokovat svou sílu a stabilitu hmotnými majetky, je už pryč, a banky to již dnes klientům dokazovat nemusí. Naopak je pro ně výzvou přilákat i mladší klientelu, protože mileniálové v takové míře bankovní produkty nepoužívají a ještě méně navštěvují pobočky. Banky tedy vymýšlejí, jak je do prostoru i ke svým službám přitáhnout – proto workshopy, kulturní akce, virtuální realita. Čím dál více uvidíme odlehčený svěží design podobající se více kavárně než bankovní pobočce. Banky už naplno řeší, co se svými prostory dělat, jak je využít i jinak než čistě jako centra bankovních služeb.
Sdílet / hodnotit tento článek