Spotřeba energií není v domácnostech po celý rok stejná. Nejvyšší je vždy v zimních měsících, kdy nejvíce topíme a dlouho svítíme. „Většina zákazníků má se svým dodavatelem uzavřenu smlouvu na dobu neurčitou, zpravidla s tříměsíční výpovědní lhůtou,“ uvádí Libor Holub, obchodní ředitel Bohemia Energy a dodává: „Přechod od jednoho dodavatele k druhému trvá v průměru tři až čtyři měsíce. S ohledem na to, že je léto, je tedy dobré udělat změnu co nejdříve. Dosáhnete tak na úspory již v zimním období, které spolyká nejvíce peněz.“
Na to bohužel stále mnoho lidí zapomíná a levnějšího dodavatele hledá až na přelomu roku, kdy obvykle dochází ke zdražování. To už ale bývá zimní sezóna v plném proudu a vzhledem k obvyklé výpovědní lhůtě tak musí odběratelé za toto období platit ještě původní, vysoké ceny. Podle dosavadních zkušeností lze přitom zejména včasnou změnou dodavatele ušetřit i tisíce korun ročně.
Kolik ušetříte
Jakou úsporu konkrétně změnou získáte, si můžete jednoduše a zdarma spočítat prostřednictvím kalkulaček dostupných na internetu. „Doporučuji využít srovnávače na internetových stránkách Energetického regulačního úřadu či na webovém portálu TZB-info.cz. Ty poskytují objektivní srovnání podle předem daných kritérií,“ radí Libor Holub. K posouzení finanční výhodnosti vždy budete potřebovat fakturu posledního vyúčtování, ze které zjistíte vaši spotřebu a tarif.
Jen na cenu se ale nedívejte
Finanční úspora, kterou lze s novým dodavatelem získat, je důležitá, ale rozhodně by to nemělo být jediné kritérium. „Doporučuji rovněž si zjistit, zda vámi vybraná společnost je spolehlivá a stabilní, má dobrý a dostupný zákaznický servis s bezplatnou zákaznickou linkou a nabízí i další služby, které vám mohou pomoci s dalšími úsporami,“ říká Libor Holub.
Neméně důležitým hlediskem je i důvěra a férové jednání. O tom, nakolik lze té které společnosti věřit, se můžete přesvědčit i podle toho, jestli daná firma přijala etický kodex podle doporučení Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Nebo zda se přihlásila k Deklaraci účastníků trhu s elektřinou a plynem na ochranu spotřebitelů, která přispívá ke kultivaci prodeje energií v Česku.
Změny se bát nemusíte
To, že jste si vybrali seriózního dodavatele, poznáte již v průběhu jeho změny. Bude vás totiž průběžně informovat, jak změna probíhá, kdy začne s dodávkou nebo kdy je vhodné nahlásit stávajícímu obchodníkovi stav měřidla pro poslední vyúčtování. „Pokud na samoodečet zapomenete, nic se se neděje. Konečné vyúčtování vám bude vystaveno odhadem podle vaší spotřeby a obdržíte jej nejpozději do jednoho měsíce od ukončení původní smlouvy,“ dodává Libor Holub. Podle zvolené formy platby za energie si pak jen nezapomeňte změnit trvalý příkaz, nastavit SIPO či inkaso.
Tip navíc: případný přeplatek si uschovejte
Je dobré si uvědomit, že ačkoli spotřeba energií se v průběhu roku mění, zálohy platíte ve stejné výši po celý rok. Případný přeplatek od původního dodavatele je tedy dobré si schovat. To platí zejména, když elektřinou nebo plynem topíte. Proč tomu tak je? „Jestliže změna dodavatele proběhne v okamžiku, kdy jste na zálohách od posledního vyúčtování zaplatili více, než byla skutečná spotřeba, musíte počítat s tím, že zálohy od nového dodavatele nepokryjí zvýšenou zimní spotřebu do dalšího pravidelného vyúčtování“, vysvětluje Libor Holub. Nižší cena za celkovou roční spotřebu vám ale při dobré volbě nového dodavatele samozřejmě zůstane.
Sdílet / hodnotit tento článek