Bombay Sapphire Distillery, Laverstoke Mill
Lokace:Laverstoke, Hampshire - Velká Británie
Projektový tým: T.Heatherwick, Eliot Postma, Katerina Dionysopoulou, Alma Wang, Ville Saarikoski
Kategorie: Průmyslové objekty
Rozloha celého areálu: 20 235 m2
Výměra užitné plochy budov: 4500 m2
Rozloha míst uvnitř budov, upravených k pohybu návštěvníků: 2500 m2
Výměra vlastních procesních zařízení: 2000 m2
Společnost Bombay Spirits Company Ltd. schválila na začátku roku 2010 rozsáhlou rekonstrukci výrobního zařízení v Laverstoke Mill, která se podepsala na vzhledu celé tradiční palírny. Jedním z prvních požadavků bylo zvýšení celkové estetiky prostoru, tak aby mohl být využíván i k propagačním účelům, například k dosud omezeným prohlídkám zvědavých návštěvníků.
Architekty z Heatherwick Studio tu ale rozhodně nečekala snadná práce. Celý výrobní závod se totiž nacházel v budovách bývalé papírny, usazené na břehu řeky Test, a uvnitř areálu se nacházelo více než čtyřicet starých, zchátralých a provozně nevyužívaných objektů. Začínat se tu tedy muselo skutečně od základů.
Hned druhým komplikujícím požadavkem zadavatele bylo „oživení“ řeky, která dříve zajišťovala provoz bývalé papírny. Řeku Test sice nebylo obtížné najít na mapách, ale v terénu už to bylo složitější. Bezpočet stavebních úprav totiž změnilo vodoteč místy do podoby zatrubněného vodovodu, jinde kanalizace zakryté betonovými panely a v některých úsecích, které si už vzala za své divoká ruderální vegetace, pak stěnami přesně vymezený rovný kanál. V zásadě tedy nic, k čemu by mohl provozovatel vztahovat čistoskvoucí modř trpkého nápoje. Řeka byla prostě neviditelná, což se ale architektům do plánu nehodilo.
Author: Iwan Baan
Právě podél řeky se totiž vinula nejfrekventovanější osa výrobního procesu, který hodlali zpřístupnit veřejnosti. Nezbytné tedy bylo řeku Test otevřít, rozšířit a transformovat její břehy do podoby místa, které budete znaveni procházkou po palírně vyhledávat, a nikoliv se jich stranit.
Následovalo dvounásobné rozšíření původní šířky toku v délce 250 metrů, zapevnění pozvolných teras (které nahradily příkré zarovnané břehy) a osazení kultivovanou příbřežní vegetací. Teprve nyní se řeka mohla konečně stát kulisou, která obkružuje centrální nádvoří závodu, a odkud do světa proudí kouzelní džinové v láhvi.
Návštěvníci nestojí stranou
Původní představa zadavatele projektu spočívala ve vytvoření návštěvnického centra, které by bylo stavebně odděleno od procesních prostor, ale po konzultaci s Heatherwick studio byla tato vize silně poupravena. Návštěvnické centrum se tak stalo neodděleným, spojitým prostorem, který provádí zvědavce napříč celým závodem, takže nejsou ani na moment odtrženi od samotné výroby. Mohou krok za krokem pozorovat, co se kde právě děje, aniž by byli odkázání jen na demonstrativní videa, a jejich zážitek je tak skutečně bezprostřední. Autentičnost se stala ústředním bodem této nové koncepce prohlídky, která je dosud u výrobních podniků nezvyklá.
Jak si tento krok architekti obhájili? Mezi silné argumenty patřilo například tvrzení, že bytelné dřevěné trámoví starých hal je dnes už ve své podstatě živoucí skulpturou, které dokládá věkovitost celého zařízení, že masivní křivky měděných kotlů s nezaměnitelným závanem lihu dokresluje celou atmosféru mnohem působivěji, než by dokázal popsat ten nejlepší průvodce. Pokud dnes můžeme zpětně hodnotit, zadavatel rozhodně nemusel začlenění „průchozí návštěvnické trasy“ litovat, a výlet do Bombay Sapphire se díky tomu stal skutečně nevšedním zážitkem.
Fluidní geometrie otevírá nový pohled na skleníky
Ještě jsme se ale nedostali k tomu, co staví realizovaný master-planning palírny z pera architektů Heatherwick Studio silně nad laťku dosud ve světě běžnou. Tím je vytvoření dvou vyhřívaných skleníků u centrálního objektu. Sice by se mohlo zdát jako nadbytečný luxus, ale právě tyto dva prosklené dómy udělaly onu pomyslnou tečku za podpisem vynikajících architektů.
Author: Iwan Baan
Jinak skleníky, o jejichž hřejivé klima se stará parovodní potrubí z palírny (které je rozvedeno do většiny objektů), nejsou osazeny jen tak nějakou samoúčelnou zelení. Uvnitř jejich kopulí roste deset druhů rostlin, které jsou pro výrobu ginu jmenované značky naprosto esenciální. Na výsadbě a výběru rostlin navíc spolupracovala i Britská královská botanická zahrada v Kew.
První skleník, jedenáct metrů vysoký a devět široký, je typický svým horkým a humidním klimatem, které simuluje exotické tropy v Indii, zatímco druhý (15 metrů výšky a 12 šířky) je charakteristický osádkou rostlin středomořského typu. Oba botanické skleníky pak odráží svými tvary nové poznatky o fluidní geometrii, a lahodí oku svou svou elegancí zakřivených tvarů.
Na celou tuto botanickou palírnu však můžeme pohlížet také z praktického hlediska. Jedná se totiž o jediné zařízení svého typu na světě (tj. výrobnu konzumního alkoholu), které díky zapracování udržitelných prvků dosáhlo hodnocení „outstanding“ (nad očekávání vynikající) v rámci systému BREEAM, včetně ocenění za působivé zpracování industriálního designu.
Author: Iwan Baan
Sdílet / hodnotit tento článek