Kamenné krby a kuchyně
Venkovní kuchyně velmi dobře slouží i při nepřízni počasí, je dobrým společníkem zvláště na podzim. Krby s udírnou jsou zpravidla umístěné v rohu kuchyně, samozřejmostí jsou odkládací police a prostory pro dřevo. Kamenný krb musí respektovat dané místo a učinit je zajímavým. Jako příklad uvádí Karel Hrdina, který se prací s kamenem zabývá, listnatý les s intimní zádumčivou atmosférou: „Kámen a les, to jde dohromady. Ten, kdo má na zahradě kousek lesa, může být šťastný,“ podotýká. „Kámen umí stárnout, časem dostane od přírody darem patinu, která se stále mění. Kámen žije, obrůstá mechem, srůstá s okolím. Je velice tvrdý, nevhodný na opracování, ale jeho barva vytváří dojem opravdové skály,“ dodává a ukazuje, jak pokládat kameny, aby výsledek nepůsobil roztříštěným dojmem a vznikla opravdová iluze skalní stěny. „Když se ve větru klátí vzrostlé duby, pod nimi je solitérní kámen, v blízkosti voda a několik miniaturních borovic, je radost sem domalovat kamenný krb s otevřeným ohněm. Podtrhuje atmosféru tohoto prostředí, zvýrazňuje strohost kamene i zelenou barvu okolní přírody. Potom je vše, jak má být…,“ pokyvuje zasněně hlavou Karel Hrdina.
Přenosný oheň světových designérů
Na působivost ohně vsadili i proslulí světoví designéři. Můžeme zvolit přenosná ohniště, louče, pochodně nejrůznějších tvarů a barev. Fascinace ohněm inspirovala například holandského designéra Rodericka Vose, aby se zamyslel nad lidskými rituály: „Nesmíme dopustit, aby se krásné rituály změnily v obyčejnou banální činnost,“ konstatuje v zahraničním tisku. O svém díle říká, že vychází ze standardních tvarů nádob a snaží se co nejvíce vytěžit z bohaté tradice ohně.
Nejznámějšími modely v jeho portfoliu jsou Lotus Tulp s průměrem jeden metr ve dvojím provedení: Low a High. Přirozenou eleganci nepostrádá ani Tupl Barrel, což je vlastně přenosný gril na dřevěné uhlí, který zároveň slouží i jako přenosné ohniště. „Fascinace ohněm přetrvala nejenom u domorodých kmenů, ale objevuje se čím dál častěji i v moderní společnosti. Zabývám se praktickým využitím ohně i jeho uměleckou formou. To může být stejně zajímavé pro architekturu i pro divoká ohnivá představení (fireshow),“ vysvětlil v holandské mutaci vlivného módního časopisu Vogue Netherlands.
Časopis si dále všímá nejrůznějších krbů a pecí, jež mají historický ráz, designéři zde pracují mistrně s kovem, kamenem i populárním mastkem. Mastek označují jako akumulátor tepla prvotřídní kvality, velmi dobrý zvukový tlumič s enormní specifickou hustotou, který dokáže akumulovat podstatně více tepla než keramika kachlových kamen. Kamene si cenní kromě jiného i pro jeho patinu, která vytváří dojem opravdové skály, jeskyně, kde vládne oheň mnoha loučí a rodí se rituální přenosná ohniště. Ohnivá představení jako zajímavé zpestření podzimních večerů doporučují i do privátních prostorů. „Otevřený oheň je sám o sobě design. Nepotřebuje spoutávat do žádných nádob…,“ konstatují závěrem.
Karel Hrdina
Věnuje se návrhům a realizacím zahradních kuchyní a pecí. Pracuje převážně s kamenem, nejčastěji s Labským pískovcem. Jeho firma Hrdina & České Pískovce je vlastníkem patentu na technologii stavby univerzální pece na pizzu a chleba.
Více informací: www.hrdina-piskovce.cz
Roderick Vos
Vystudoval na akademii designu v Eindhovenu (Akademie für Industriedesign Eindhoven), praxi získával u těch nejlepších: (např. Ingo Maurer či Kenji Ekuans). Pracuje po celém světě, je majitelem studia v Holandsku ve městě Den Bosch. Věnuje se nejenom ohni, ale prakticky všem oblastem interiérového designu.
Více informací: www.roderickvos.nl
Sdílet / hodnotit tento článek