REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Loni v interiéru, letos na síti. Konference o interiérech měla úspěch

Pravidelně již devátým rokem se začátkem listopadu koná odborná konference s názvem INTERIÉRY, která je určena převážně designérům, architektům, výrobcům nábytku a studentům z oboru. Letos se tato akce poprvé konala online a byla dostupná široké veřejnosti.

V minulém roce bylo na konferenci vyhlášeno téma Doba vizuální, doba virtuální… Naplnilo toto téma očekávání, nebo se transformovalo do něčeho zcela jiného? Iva Bastlová, designérka a hlavní organizátorka akce říká, že do jisté míry ano, nikoli však v původně zamýšleném aranžmá. Věří, že další ročník bude pokračovat zcela normálně, tváří v tvář a bez roušky. A to i přestože ohlasy na první online konferenci byly pozitivní. „Jsem ráda, že jsme to nevzdali a uskutečnili akci alespoň online. Výsledkem je ještě větší účast než při klasické formě. Počet zapnutých přístrojů osciloval mezi 750 až 800. Předpokládáme, že se dívalo asi 900 a více osob. Máme signály, že u jednoho monitoru sledovalo konferenci vždy více lidí,“ uvedla na úvod našeho rozhovoru.  

O čem se aktuálně hovoří

„Akce se konala již po deváté a letos zcela výjimečně online. Příští roku budeme mít desáté výročí a věřím, že se všichni sejdeme ve zdraví a budeme dále pokračovat v běžném rytmu,“ dodává Iva Bastlová a připomíná průběh a zajímavé momenty letošního ročníku. Hlavní téma Doba vizuální, doba virtuální & business zůstává i nadále otevřené navíc obohacené o první dojmy z nelehké doby plné hygienických opatření.

Dětský nábytek 172-1973 Foto: design František Vrána

Praktické ukázky z tvorby předvedla například designérka a zakladatelka organizace Czechdesign Veronika Loušová. Hovořila o úskalí při navrhování interiérů z virtuálních podkladů a nabídla možná řešení. Vhodně pak navázali další přednášející, kteří zmínili možnosti projektování pomocí nových technologií a ukázali zajímavé realizace (například Spižírna architekta Kamila Štajgla). Hovořilo se také o barvách, vizuální komunikaci, o vztahu bydlení a interiérové tvorby, o komplexním přístupu k interiérovému designu (např. Martin Čermák). Nechyběla ani historička umění Dagmar Koudelková se svým exkurzem do designu let šedesátých v díle Františka Vrány, který dlouhodobě působil ve Vývoji nábytkářského průmyslu a významně se zapsal do vzhledu většiny československých interiérů. Speciálním hostem byl Marek Hrkal, autor knihy Odprezentuj, který ukázal designérům a architektům, jak mají nejlépe představit svá díla.

Kdo se nejvíce líbil

Pomineme-li motivační řečníky, kteří získávají velké sympatie v celé řadě oborů, interiérový design nevyjímaje, ocenili účastníci online konference hlavně příklady z praxe. Největší sledovanost měl podle slov organizátorky Martin Čermák ze školy Creatio s přednáškou o barvách. Velmi inspirativní byl též Kamil Štajgl, který hovořil o tvorbě bistra Spižírna. Projekt je sice obecně znám (Spižírna 1902), získal cenu Interiér roku v roce 2017, ale je stálou inspirací pro celou řadu mladých designérů a architektů. „Při navrhování interiéru bistra jsme se inspirovali secesí, art decem, Mexikem, industriálem i punkem,“ říkají jeho autoři a vystihují tím přetrvávající trend, který nikdy neomrzí.

projekt Spižírna Foto: Dobrovodsky

„Nejdůležitější je pro mě celkový pocit. Co jde vyrobit, to se vyrobí. A když se dá vyrábět z věcí, které nám někde ladem leží, tak jedině dobře. Ne všechno muselo být recyklované nebo ve stylu udělej si sám, ale stůl ze dřeva, které bylo původně určené na stavbu patrové postele, světla ze skleněných tyčí vytažených z koutu zahrady, vlastní design tapet přecházející ze stěn na strop, mračna malovaná koštětem nebo polovina věcí, jež jsou v tomto interiéru vyrobené našima rukama, to byla ta pravá podstata…,“ popsal s nadšením svůj projekt Kamil Štajgl a tuto energii přenesl i na ostatní tvůrce.

Zajímavé byly samozřejmě i další přednášky. Publikum je totiž různorodé, s různým očekáváním, nicméně každý si tady svoji parketu jistě našel. Ten, kdo hledal inspiraci spíše v minulosti, v tvorbě let šedesátých, jistě netrpělivě čekal na fundovaný popis prací legendárního Františka Vrány, který byl též ovlivněný „nestárnoucí klasikou“ – a sice skandinávskou poezií interiérového designu a jmény jako jsou Arne Jacobsen, Kaare Klint, Hans Wegner či Borge Mogensen. Mnohé z jeho návrhů lze zcela jistě označit za nadčasové. Dagmar Koudelková sestavila skvělý chronologický průřez jeho tvorbou zahrnující design nábytku, návrhy řešení výstavních instalací i pedagogickou činnost.  

Legendární křesla palác kultury Foto: design František Vrána

Jubilejní desátý ročník v roce 2021

Jak již bylo výše řečeno, jubilejní desátý ročník konference INTERIÉRY by měl zcela výjimečný, dramaturgicky postavený na přátelských setkávání a výměně zkušeností z celé řady oborů, informační technologie nevyjímaje. Iva Bastlová věří, že osobní kontakt nic nenahradí a potřeba setkávání bude po skončení hygienických opatření možná ještě silnější… Ale ani v tomto „bezčasí“ nezahálí. Otevírá témata, o kterých se příliš nehovoří, ale tíží každého z nás, připravuje odborné přednášky (mimo jiné i na téma home-office) i tištený magazín Interiéry, kde najdou čtenáři také soubor přednášek z letošní online konference. Magazín chystá i na další rok, stejně jako výroční konferenci Interiéry 2021.

Bonus: Iva Bastlová v záznamu živého vysílání pro ESTAV.cz

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Interiér

Foto: Marek Jehlička, Martin Čeněk

Složitý pozemek se skálou dal vzniknout souboru staveb pro bydlení

Obytný soubor v pražské Liboci tvoří tři objekty: rodinná vila investora, bytový dům o čtyřech jednotkách a menší rodinný dům. Cílem bylo minimalistickou formou doplnit vesnickou strukturu a reagovat na specifický pozemek se skálou. Výsledek rozhodně není nezajímavý.

Krásná vila na vulkanickém ostrově v Atlantském oceánu

Krásná vila na vulkanickém ostrově v Atlantském oceánu

Díky přísnému dodržování regulativů působí celý ostrov velmi harmonicky, pouze bílá architektura v lávově černé krajině a zeleni v podobě palem. Barevnost se stala ústředním motivem celého interiéru vily. Rekonstrukci vily z roku 2000 majitelé pojali i jako částečnou úpravu dispozice.

REKLAMA