Hodnota zadaných zakázek na pozemní stavby, tedy hlavně stavby bytů, kanceláří nebo průmyslových hal, meziročně klesla o 47,6 procenta na 2,8 miliardy korun. U inženýrských staveb, tvořených hlavně dopravní infrastrukturou, se hodnota zakázek snížila o 51,3 procenta na 7,9 miliardy korun.
"I přes relativně vysokou srovnávací základnu z ledna 2020 jde o výrazné zpomalení v zadávacích řízeních, které se negativně promítne do vývoje stavební produkce v dalším období. Limitujícím faktorem pro růst stavební produkce pro veřejný sektor se může stát s ohledem na vývoj pandemické situace zajištění potřebných pracovních kapacit pro realizaci zakázek ve smluvních termínech," uvedl analytik stavebního trhu IS Ivan Vrhel. Problémem podle něj může být také omezení výdajů na financování veřejných zakázek kvůli výpadkům rozpočtových příjmů samosprávných celků.
Podíl zakázek spolufinancovaných z evropských dotací meziročně klesl o 29,1 procentního bodu na 24,9 procenta.
Hodnota jedné zadané zakázky překročila miliardu korun. Šlo o elektrizaci a zvýšení kapacity železniční tratě Libina - Uničov za dvě miliardy korun. Správa železnic ji zadala sdružení Eurovia, OHL ŽS a Elektrizace železnic Praha. Za celý loňský rok veřejná správa zadala 22 miliardových zakázek.
Z firem získala nejvíce zakázek OHL ŽS, která samostatně vyhrála tendry za 613 milionů korun. Z dalších 2,58 miliardy korun bude mít podíl díky sdružení s jinými firmami.
Hodnota nově vypsaných zakázek v lednu meziročně klesla o 51,8 procenta na 11,6 miliardy korun. Objem zakázek v pozemním stavitelství meziročně stoupl o 36,8 procenta na tři miliardy korun, v inženýrském stavitelství klesl zhruba o tři pětiny na 8,6 miliardy korun.
Veřejné zakázky měly předloni na celkových tržbách stavebních firem podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) podíl 45,9 procenta. Loni stavebnictví meziročně kleslo o 7,7 procenta. Podobně se snížilo naposledy v roce 2012.
Sdílet / hodnotit tento článek