Profesionálové ze studia LocalArchitecture byli přizváni k projektu na okraji švýcarského Lausanne. V místě s historickou stopou – hlavní město kantonu Vaud pamatuje Kelty, Římany i středověk - a současností v podobě rozvolněné vilové rezidenční zástavby v místech, kde kdysi vedlo opevnění a hradební příkop. Dávná minulost se do podoby pozemku tak silně zase nepropsala, lokalita je spíš typickým předměstím se spoustou parkové zeleně. Nedávná léta hrála větší roli: na parcele se ještě před nedávnem nacházela měšťanská duplexová/dvou-apartmánová vila. Která, byť byla demolována, částečně udávala nově vznikajícímu objektu profil.
Překvapivá řešení a atypické stavební pojetí
Tedy, velmi volně. Protože architekti se ve shodě s klientem rozhodli vytěžit z možností místa novým projektem skutečně maximum. Kvalitami lokality bylo přitom klidné a tiché okolí, bohaté na parkovou zeleň. A potenciál výhledu na Ženevské jezero, k němuž se však bylo třeba dobrat v plochém terénu výškou stavby. Základním požadavkem pak byla rezidenční stavba, do které by se vměstnaly tři spojité moderní apartmány. Jako víceméně rodinný triplex, se sdílenou střešní terasou a společenským prostorem. Tím nenarůstala jen patra objektu, ale i další zpřesňující přání.
Dostupnost parkovacího stání pro auta nezabírající místo před domem. Což vyřešila prostorná garáž v suterénu, s vjezdem ze „zadní“ strany. Se sníženým nájezdem, který se postupně zahlubuje a zvyšuje domu vizuálně horizont. Nová vila se tak stává věží obstoupenou ze tří stran příkopem. Nicméně kromě výhledů žádoucích – na jezero, do zahrad a zeleně – tu byly i sekce nežádoucí. Třeba výhledy na zástavbu sousedů, po stranách a v týlu stavby. Proto se v dosud amorfním tvaru vznikajícího řešení začaly objevovat místa hodná zaslepení. A otevření, protože z jižní strany přicházelo světlo a teplo.
Místo klasické stavby s pravými úhly tak začala stavba nabývat půdorys vejčitého oválu. S oblou základnou a zaslepenými zády, směrem k otevřené užší špici. Optimalizace výšky a tvaru stavby, optimalizace výhledových pozic a rozmístění oken… a optimalizace materiálu. Protože při 3 podlažích (respektive se čtvrtým půl-podlažím) a kruhově-eliptickém provedení obvodových zdí se nenabízel jiný stejně dobře nosný a tvarovatelný materiál, než konstrukční beton.
Dům jako vejce s překvapením uvnitř
Protože by však stavba z betonu o dané výšce v klidné zástavbě působila v okolí až příliš monstrózně, byla její surovost zjemněna stylovou fazetovou fasádou ze čtvercových dřevěných obkladů, z nichž volně vystupují profily oken. Betonový skelet je pod obklady čitelný, a dotváří iluzi obvodové křivky. Volba surových, exponovaných materiálů navenek je pak protipólem propracovanosti tvaru interiéru a jednotlivých pokojů uvnitř. Což už nás dostává k finální podobě objektu, který je svou identitou naprosto nezaměnitelný.
Svébytný, autonomní, originální. Přitom dokonale nastavený, optimalizovaný místu i přáním klienta, a neopakovatelný v jakékoliv jiné konfiguraci. Architektům ze studia LocalArchitecture se musí nechat, že dokázali prokličkovat bludištěm stavebních regulací a vyhlášek, které v Lausanne patří ke skutečně tuhým. Předpisy tu stanovují výšku stropů i výšku podkroví, počet pater novostaveb podle městských zón a povolené materiály/fasády. Všechno.
Vejčitý ovál prošel řízením, protože stojí na obdélníkovité parcele a zachovává si na řezu patřičný pravoúhlý tvar. Nejsvrchnější etáž, ona korunka terasy s galerií pro majitele a spoluobyvatele domu, je technicky necelým obytným patrem, a proto se na ni výškové omezení nevztahovalo. A tak by se dalo pokračovat dlouho, protože dílčích zádrhelů a odpovědí na ně přináší realizace spoustu.
Každé patro je originál v rámci celku
Objekt byl plánován po jednotlivých patrech, sekcích. S tím, že jednotlivá kritéria se měnila v rámci celku. V praxi to znamenalo třeba hrátky s výškou stropů v ložnicích, které jsou situovány v zadní, o ulice odvrácené straně. Výška je minimální povolená, což znamenalo na profilu celé stavby určité snížení (čímž se otevřelo místo pro svrchní půl-patro). V kontrastu s nižšími ložnicemi jsou pak denní místnosti, obývací pokoje a jídelny situované do čelní prosluněné části pater, velkoryse dimenzovány na otevřenost a vzdušnost, podtrženou výhledy na Ženevské jezero.
Předělem výškově rozrůzněných místností na každém patře je pak schodiště, které člení i pokoje společenské od těch soukromých. Vizuální členění doplňují užité materiály v interiéru. Setkáme se tu s diskrétně vystupujícím betonovým panelem, který se ale většinou kryje za dřevěnými (lakovaným bedněním) a obklady, vidíme tu pískové omítky, žulové podlahy. V obloucích a křivkách tu ale obyvatelé netonou: pravé úhly vévodí vnitřním vsazeným boxů, které do sebe pojímají úložné prostory (šatníky, policové systémy, vestavěné skříně dělící pokoje) i celé místnosti (hygienické zázemí, koupelny).
Pochopitelně, že největší výzvou tu byla řešení pro zakřivené stěny, vycházející ze „strukturní matice“ celého objektu. Po praktické stránce to levné nebylo, protože každý prvek byl vytvářen na zakázku, na míru projektu. Každý ze tří bytů uvnitř je přitom originálem, každá místnost si zachovává svou specifičnost. Optimalizovaný požadavkům svých obyvatel, z nichž někteří preferují kreativní pojetí kuchyně, a další třeba zázemí pro relaxaci. A tedy – po všech stránkách nabízející unikátní bydlení v unikátním domě.
Údaje o projektu
Název projektu: | Pully House |
Typ projektu: | atypická triplexová vila |
Architektonické studio: | LOCALARCHITECTURE |
Lokalizace: | Pully, Lausanne, Švýcarsko |
Vedoucí projektu: | Manuel Bieler |
Projektový tým: | Antoine Robert-Grandpierre, Laurent Saurer, Iñigo Oregui Biain |
Management stavby: | Thinka Architecture Studio, |
Dodavatel stavby: | Gex et Dorthe Ingénieurs |
Tesařské práce: | Wood Concept |
Zahájení projektové činnosti: | 2017-2018 |
Rok dokončení (finalizace): | 2019-2020 |
Celková plocha: | 834 m2 |
Objem stavby: | 2666 m3 |
Klient: | soukromá osoba |
Sdílet / hodnotit tento článek