Kontrola pohyblivosti tvoří základ přípravy
Při přípravě garáže je klíčové zajistit dostatečnou a bezproblémovou pohyblivost mechanických částí garážových vrat. Nejdříve je nutné prohlédnout všechny pohyblivé části, na kterých by neměly být patrné známky nerovnoměrného opotřebení. Ačkoliv jsou garážová vrata a pohybové mechanismy navrženy tak, aby vše fungovalo bez přílišného zatížení jedné části konstrukce, kontrolu pohyblivosti bychom neměli podcenit.
Jednu z nejčastějších závad u garážových vrat představuje zadrhávání. To se většinou vyřeší důkladným pročištěním horizontálních a vertikálních kolejnic. Dále se osvědčí promazání pantů vazelínou a torzních pružin pomocí silikonového oleje nejlépe ve spreji. Seriózní výrobci navíc přikládají ke svému výrobku takzvaný mazací plán, ve kterém lze zjistit, jaké části je třeba ošetřit, jak často a jakým prostředkem. Kromě toho některé firmy přidávají i samotné mazadlo - vazelínu. K promazání však většinou postačuje univerzální vazelína, která by se měla aplikovat právě na podzim, protože přes zimu vrata nejvíce trpí. Pokud máte u vrat dálkové ovládání, vyměňte baterie v ovladači a ověřte si, že má patřičný dosah.
Pozor na vlhkost, vede ke korozi auta i vybavení garáže
Během zimního období se velkou potíží stává voda, břečka, sníh nebo námraza, které zůstávají na voze. Pokud s takto znečištěným autem zajedeme do temperované garáže, za chvíli vše končí na zemi. V tomto případě je nejlepší vůz před vjezdem alespoň trochu očistit. Pokud to lze, je třeba zajistit, aby přebytečná voda mohla z garáže odtékat do odtokového žlabu a neodtékala přes spodní těsnící gumu garážových vrat. Hrozí totiž přimrzání spodní sekce.
Nadměrná vlhkost v garáži může vést i ke korozi kovových součástí vozidla a dalšího vybavení, jako například policových regálů. O samotná vrata není třeba mít obavy. Kvalitní garážová vrata se totiž sestávají z pozinkovaných dílců a jsou vyrobena za pomoci spojovací technologie TOX. Tu tvoří bezsvárové nešroubované spoje, díky kterým se nenaruší pozink a zůstává zachována odolnost vůči korozi.
Další riziko v nadcházejícím zimním období může představovat zamrzání. Vždy je lepší odstranit rozmrzlou vodu, než následný led na zamrzlých vratech. Při jejich zamrznutí bychom měli dát pozor, aby nedošlo ke spálení elektrického motoru. Systém je sice obvykle zabezpečen vypínací automatikou, přesto je vhodné předejít vzniku nepříjemností nebo poškození elektrického systému vrat. Naprosto nevhodná je při odstraňování námrazy v garáži nebo pod vraty posypová sůl. Její agresivní charakter sice přispěje k rozmrznutí, ale zároveň ničí povrchy a způsobuje degradaci spodních částí vrat.
Vzhledem k tomu, že garážová vrata představují poměrně složitý mechanismus, ideální je zavolat si na prevenci odborníky, kteří za minimální cenu vrata prohlédnou a připraví na celou nacházející zimní sezonu.
Sdílet / hodnotit tento článek