Začátek je jasný: v háji rozrostlých stromů, těsně za hrází rybníka, stála pětice hospodářských objektů. Starých stodol, obestupujících téměř v půlkruhu ještě starší, šestý, dům. Očekávající demolici. Stavení hospodáře za sebou mělo dlouhou minulost, ale žádnou budoucnost před sebou. A bez starého domu neměly další využití ani stodoly. Mohl to být dost jiný příběh, kdyby tu demolice skutečně proběhla v plné míře.
Jenže práce na netradiční zakázce se zhostili profesionálové z polského studia BXB. Kteří do záměru na celkové zhodnocení venkovské parcely zástavbou vnesli vlastní invenci. Bourat se dá vždycky, ale je to až to poslední řešení. A tak místo novostaveb vznikajících na uvolněné ploše, bez vztahu k lokalitě, se jim podařilo proměnit, ošetřit a konzervovat to, co tu bylo autentické.
Foto: Piotr Krajewski, Rafał Barnaś
Bydlení ve stodolách
Architekti místo demolice navrhli opravu a úpravu, funkční propojení pěti staveb, a vytvořili tím navýsost dynamický prostor. Který – ačkoliv je k roku 2021 realizace stavebně ukončeným dílem – má potenciál k dalšímu růstu. Anebo k demolici, protože ta možnost je na stole vždy. Dá se ale odtušit, že to případ celého „komplexu dřevostaveb“, jež nyní spolu se starým novým domem pokrývá plochu 507 metrů čtverečních, nehrozí. Majitel, a bez nadsázky vlastně i celý okolní region, tu totiž získali mnohé.
Tým šéfarchitekta Bogusława Barnaśe začal zakázku rekonstrukce projektově řešit v roce 2017. A téměř okamžitě se dostal do určitého konfliktu s plány a zájmy klienta. Což obvykle navazující spolupráci spolehlivě pohřbí. Rozpor vycházel především z toho, že klient si sice byl vědom kvalit místa a stávajícího rozmístění objektů, ale měl víc než značné pochyby o jejich strukturální kvalitě. Odstranit je a stavět nanovo mu přišlo realističtější, byť asi nákladnější, než se je pokoušet nějak zachraňovat.
Foto: Piotr Krajewski, Rafał Barnaś
Architekti z BXB proti tomu postavili řešení, které bylo ne o moc lacinější a o dost pomalejší. Řešení, které plně rozvíjelo potenciál místa. Chvilku trvalo, než se vytvořila názorová shoda, a potřebná důvěra. Přeci jen, přístup ražený projektem architektů byl skutečně odvážný. Počítal s kompromisem – demolicí starého domu hospodáře – ale s kompletní renovací a totální rekonstrukcí starých stodol. Tedy, do jisté míry. Bral v potaz také jejich opravu, případně přestavbu tak, aby už neplnily roli hospodářských objektů, ale objektů rezidenčních nebo podpůrných.
Pět dřevostaveb, každá originál
V krátkosti: první a největší stodola dnes funguje jako vizuální bariéra, chránící přístup ke dvoru odstiňující dvůr od silnice. Je také zajímavě řešenou prodyšnou garáží. V páté a poslední stodole je umístěna obytná část, a také ložnice s dřevěnou palubou vedoucí, z postele až kamsi do neznáma okolní divočiny. Z dalšího zastřešeného seníku se rozsáhlými úpravami (jež se přidržely jen půdorysu a objemu někdejší stavby) vznikla kuchyně, částečně venkovní. Její rohové okno může sloužit jako vyhlídka do vstupního prostoru, který se nachází (jak jinak než) v centrální stodole.
Foto: Piotr Krajewski, Rafał Barnaś
Ta se vyznačuje dekorativně působivou a průhlednou stěnou, vytvářející pozoruhodný portál. Není bránou do jiné dimenze, ale místem komunikačního napojení obyvatel. A pak jsou tu ještě menší stodoly, v nichž jsou umístěny dětské pokoje a ateliéry. Ty mají otevřený výhled na druhou stranu, mimo dvůr, a stojí ve stínu rozložitých stromů. Současné dispozice těchto stodol vychází svou vnější podobou, sklonem a orientací střech z předlohy, jinak se ale výrazně liší. I od sebe navzájem.
Fasáda každé jedné z pětice stodol byla dokončena trochu odlišným stylem, s jinou texturou nebo odlišně upraveným dřevem (fošny skládané vertikálně i vodorovně, mřížovaným překladem). A přitom tak, aby odrážela individuální charakter historických budov.
Foto: Piotr Krajewski, Rafał Barnaś
Architekty přitom od počátku fascinovalo to, jak na první pohled zdánlivě náhodné rozmístění objektů pečlivě ladilo s krajinou, rozhledy, funkcemi, osvětlením a prosluněním. A právě tohle se rozhodli zachovat. Zajímavé je i řešení napojení tohoto souboru na okolí: o tom, že od silnice se sem dostanete jednou ze stodol, už víte. Tušíte i o terasách, směřujících ven do lesíka. Úplně nový rozměr ale celému shluku budov dává dlouhá pochozí lávka, vyvýšený chodník, který napojuje obytné stavby s horizontem hráze.
Za tou se totiž celá farma skrývala, a teď díky ní k ní získává přístup. Z topografického rysu, který byl překážkou, se stává výhoda. Stavení má tedy k dispozici nejen les, ale i vodní hladinu. Dům zužitkoval i malý mokřad, snad bývalý přepustek rybníku, který teď stojí nedaleko zápraží.
Foto: Piotr Krajewski, Rafał Barnaś
Dojde i na poslední velký návrat?
Něco tu pochopitelně chybí: i zběžným pohledem pozorovateli přijde, že jednostranné otevření vějíře opravených stodol nemá svůj ohniskový bod. Onen starý dům. Do další etapy vývoje s ním architekti počítají. „Navrhli jsme obnovit jeho původní krásné proporce, narušené přístavbami z pozdějších let. Vchod bychom vylepšili novou střechou. Uvnitř domu bychom odhalili původní stavební materiál - červenou cihlu- abychom zvýraznili její přirozenou krásu. A k vytápění ponechali kachlová kamna,“ popisují architekti. Jestli se to splní, ukáže teprve budoucnost.
Architekti se rozhovořili i o dalších podrobnostech projektu a jeho realizace. O tom, jak celou tuto usedlost a její proměnu chápou v kontextu udržitelného rozvoje, historie a tradice. „V tomto návrhu nejde jen o moderní stavbu nebo přeměnu historické usedlosti na moderní domov, ale také o jedinečný prostor zasazený do území, který by byl syntézou místní tradice, krásné krajiny a dobré funkce,“ zmiňuje Barnaś.
Foto: Piotr Krajewski, Rafał Barnaś
Při znovu-tvorbě jednotlivých stodol se architekti nechali vést harmonickým přístupem k přírodě, ke hře světla a stínu, terénu, stávající vegetaci a infrastruktuře. Velká, sluncem osvícená prosklení byla zastíněna ažurovou fasádou, terasovými střechami nebo hustou zelení.
„Díky tomu nebude dům v létě vystaven nadměrnému slunečnímu záření,“ dodává Bartosz Styrna, člen projektového týmu studia BXB. „Ve studiu BXB se domníváme, že tento druh otevřenosti s ohledem na dědictví a tradici nám umožňuje objevit tvůrčí bohatství plné velké kreativity, a že tento druh tvorby prostoru dává našim stavbám trvanlivost a nadčasovost.“
Foto: Piotr Krajewski, Rafał Barnaś
Údaje o projektu
Název projektu: | The Farmhouse |
Typ projektu: | rekonstrukce, renovace, dřevostavba |
Architektonické studio: | BXB studio Bogusław Barnaś |
Lokalizace: | Polsko |
Vedoucí projektu: | Bogusław Barnaś |
Projekční tým: | Bartosz Styrna, Anna Mędrala, Kamil Makowiec, Mateusz Zima, Magdalena Moska, Valentin Lepley, Aleksander DeMott, Maroš Mitro, Paula Wróblewska, Marzia Tocca, Magdalena Fuchs |
Dodavatel stavby: | Ostafin Budownictwo |
Klient: | soukromá osoba |
Užitná plocha: | 507 m2 |
Projektová fáze: | 2017 – 2018 |
Realizace, finalizace: | 2018 - 2021 |
Sdílet / hodnotit tento článek