Citlivé lokální radary vytváří senzorickou síť v těsném i širším okolí konstrukčního vozidla, a mohou tak zabránit nepříjemným kolizím, ať už mezi vozem a jeho okolím, tak i lidmi pohybujícími se po staveništi. Tyto nehody mají často fatální důsledky (velkokapacitní nakladače na skládkách nebo v povrchových dolech váží desítky tun), ale jsou ve své podstatě nevyhnutelné právě kvůli množství slepých bodů.
Dosud se tento problém řešil buď poněkud neefektivně, zapojením kaskády zpětných a bočních zrcátek, nebo jednoduchým kamerovým systémem, který snímal a přenášel obraz ze zadní části vozu na monitor v kabině. Tyto prvky se ale u velkých konstrukčních vozidel příliš neosvědčily. V prvním případě jsou málo účinné, a v druhém poněkud drahé. Problém působily i blikače a sirény, které měly upozorňovat okolí o pohybu velkotonážního vozu. Průzkum totiž ukázal, že sice působí rušivě, ale nehodám nezabraňují. Radary by mohly vyřešit problém „bez zbytečného rámusu“.
Tuto nízkonákladovou metodu vyvinuli odborníci ze skupiny Výzkumu radarového a mikrovlnného záření (GMR) spolu s kolegy z UPM. Za zásadní výhodu aplikovaného systému považují, že jeho spolehlivost není ovlivněna podmínkami životního prostředí na daném pracovišti. Ať je den či noc, mlha nebo déšť, radarový systém je schopen monitorovat překážky v okolí s neztenčenou efektivitou.
Sdílet / hodnotit tento článek