K větrání v Blance slouží podle Bělohlava obrovská podzemní kaverna, do níž by se prý vešel několikrát Chrám svatého Víta. "A v tunelu je vozovka vlastně mostem, pod nímž je velký prostor pro kabely a větrání," řekl Bělohlav. Tubus tunelu prý mohl být menší, kdyby se někdo rozhodl, že vzduch nepůjde pod mostem. "A to je jen jedna věc. Další je rozhodnutí o tom, jak budou vypadat vjezdy a kolik jich bude," podotkl.
Tunel měl podle původního záměru stát 17 miliard korun. Bělohlav ale míní, že je nemožné porovnávat toto číslo s konečnou cenou. "Když k tomu připočítáme DPH, které za dobu stavby dvakrát vyskočilo, tak ze sedmnácti miliard máte jedenadvacet. Když se k tomu přičte technologie, výkupy pozemků a inženýrská činnost, valorizace a podobné položky, je to 29 miliard, což už není od těch 37 zase až tak daleko," uvedl. Odmítá formulaci, že se stavební část prodražila. "To si někdo objednal a zaplatil to. My jsme neudělali méně ani více, než jsme měli zadáno," řekl.
Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. Podle Bělohlava žádný tunel není suchý, mimo jiné je v něm kondenzovaná voda. "Prostory, v nichž jsou vedeny kabely jsou nevětratelné. A tak se podivuji, že takové skvělé firmy, jako jsou ČKD DIZ, AŽD a Eltodo, které i s námi dělaly desítky tunelů, tam natáhnou kabel, který nevyhovuje. Nevím, proč se tak stalo, ale nikde jinde jsme se s ničím podobným nesetkali," dodal Bělohlav.
Řidičům se tunel otevře v sobotu 19. září po 15:00, slavnostní zahájení provozu bude o hodinu dříve.
Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu od začátku provází řada problémů - od soudních pří, přes prodražování, až po propady půdy.
Sdílet / hodnotit tento článek