Není ale pravdou, že by všechna ta mola, sklady, přístav a loděnice byly jen jakýmsi zakonzervovaným památkově chráněným skanzenem. I dnes se zde rodí mimořádné stavby. Například plovoucí Kruhový most – Cirkelbroen, z dílny architekta Olafura Eliassona.
Koncept mostu odráží historii celého Christianshavnu, i s jeho námořní kulturou. Cirkelbroen má totiž podobu pěti kruhových platforem o různém průměru, z jejichž středů se k nebi tyčí lodní stožáry. Jedno z kruhových těles mostu je pohyblivé, zvolna se otáčí, tak aby umožnilo velkým lodím vyplout z průlivu ven.
Celá stavba je v noci vkusně osvětlena, a pokud si můžeme dovolit další příměr z námořnického světa, slouží jako nový výrazný „maják“. Na projektu se podílela v rámci architektonického Studia Olafur Eliasson řada profesionálů, například Sebastian Behmann, který je odpovědný za návrh designu, nebo Robert Banović (šéfprojektant) či Jan Bünning, který vytvořil první prototyp „díla“. Cílem nebylo vytvořit „nejkratší a nejrychlejší spojnici mezi břehy“, ale spíše místo k procházce a zastavení.
Čtyřicet metrů dlouhý Most Cirkelbroen spojuje pěší cestou přes christianshavenské kanály čtvrtě Christiansbro a Applebys Plads. „Město Kodaň po léta vytvoření vhodné pěší stezky přes kanál plánovalo, ale pořád chyběla vůle a finance,“ podotýká Banović. To se ale změnilo po zasedání městské rady dne 22. 1. 2015, na které byl návrh na vytvoření mostního tělesa přednesen.
Projekt už existoval, a tak od vydání stavebního povolení (2. 2. 2015) uplynulo jen půl roku, než na nynějším místě most vyrostl. V průběhu jednoho dne ho využije na 5000 pěších a okolo 2500 cyklistů. Stavba navíc otevřela nové výhledy na řeku a propojením protilehlých, kanálem dosud oddělených čtvrtí, zvýšila návštěvnickou atraktivitu celé lokace. Kruhový profil jednotlivých částí mostu cíleně zpomaluje rychlost cyklistů. Chodí a jezdí se tu pomaleji, zato bezpečněji.
Podjezdnost mostu je limitována výškou 2,25 metrů, ale pokud se chcete dostat průplavem ven s větší lodí, skoro nic Vám v tom nebrání. Jen potřebuje místní lodní „zelenou kartu“, kterou pípnete u otočné části mostu. Na obou stranách mostu se uzavřou bezpečnostní brány, a rotující část mostu se během dvaceti vteřin odklopí. Průplavnost kanálu se tak zvýší na šířku devíti metrů.
A co o projektu soudí sám tvůrce, islandsko-dánský architekt, návrhář a umělec Olafur Eliasson? „Cirkelbroen je oslavou pěších, chodců. Odráží každodenní život, intimitu zákoutí v okolí kanálů a vůbec tradice Christianshavnu. To všechno, velké lodě, hausbóty, lodičky, to vše vytváří neopakovatelnou atmosféru této čtvrtě. A stejně tak unikátní je i tento most, který těží z velké historie námořní čtvrti.“
A co ho nakonec k návrhu plovoucího kruhového mostu vedlo? „Vybavuji si, že jsem jako dítě viděl zakotvené rybářské lodice v islandském přístavu. Bylo jich tolik natěsnaných na sobě, že jsem měl pocit, že by se po nich dalo přejít na druhý břeh suchou nohou.“
Technické parametry budovy
Název projektu: | Cirklebroen |
Lokalizace: | Christianshavn, Kodaň, Dánsko |
Architektonické studio: | Studio Olafur Eliasson |
Inženýrská studie: | Rambøll A/S |
Projektový management: | KMA Advisory A/S |
Dodavatel stavby: | Arpe & Kjeldsholm |
Vedoucí architekt: | Olafur Eliasson |
Projektový tým: | J.Bünning, R. Banović, S. Behmann |
Dřevo na zábradlí: | Guariuba z Brazílie |
Palubní desky mostu: | Matacryl (vodě-odolný) |
Ochranný nátěr: | RAL 3016, gloss 60 |
Osvětlení: | Simes, LED žárovky (18W) 4000 K ve stožárech |
Kompletní váha mostu: | 210 tun |
Váha největší „kolo“ Cirkelbroen: | 132 tun |
Sdílet / hodnotit tento článek