Ministerstvo dopravy zavedlo závazné používání kontrolních nástrojů až v únoru 2015
U kontrolovaných projektů se stavební náklady na jeden kilometr pohybovaly od 117 do 352 milionů korun. "Od cenového normativu, který by měl sloužit k ocenění nákladů při přípravě stavby, se tak liší až o 156 procent, SŽDC ale tento normativ, stejně jako další nástroje pro kontrolu, zda je předpokládaná cena oprávněná, nepoužívala," uvedli kontroloři. Náklady na jeden kilometr modernizace byly u III. koridoru 176 milionů korun, u IV. koridoru 203 milionů korun.
Modernizace potrvá přes 18 let
Modernizaci koridorů, která má zkrátit jízdní doby a zvýšit rychlosti vlaků, schválila vláda v letech 2001 a 2002 s tím, že budou dokončeny do roku 2010.
Největší průtahy provázejí přípravu projektů, svou roli sehrálo také zastavení přípravy některých staveb v období úřadování ministra Víta Bárty. Od zpracování první projektové dokumentace do získání stavebního povolení uplynulo průměrně šest let, u 12 z 37 staveb ještě více. Přípravu staveb prodlužovaly především nevyřešené výkupy pozemků a problémy při získání územních rozhodnutí nebo stavebních povolení.
Největší část nákladů z EU
Příprava a stavba už stály 23,1 miliardy korun. Největší část nákladů na modernizaci financuje EU z operačního programu Doprava, celkem chce ministerstvo z evropských fondů zaplatit téměř 55,5 miliardy korun.
Sdílet / hodnotit tento článek