Den Haag Centraal je největší železniční stanicí v celém Holandsku, byť ne počtem přepravených pasažérů (v tom mu zdatně konkuruje Amsterdam), jako rozsahem kolejiště. Sbíhá a rozchází se tu dvacet kolejí, které dokreslují páteřní linky nizozemské železniční sítě z Rotterdamu, Goudy, Utrechtu a Amsterodamu. Každý den se tu „otočí“ na 190 000 lidí. Den Haag Centraal není jen zásadním národním železničním uzlem, ale díky komplexní dopravní obslužnosti je i cílovou/průjezdní stanicí městské hromadné dopravy, od autobusů přes tramvaje po metro.
Zastavěné území vyhrazené železniční přepravě osob zde stojí od roku 1843, a původní terminál podstoupil rozsáhlou rekonstrukci spojenou s technickou modernizací provozu v roce 1973. Ta svým pojetím nemohla vyhovět současným požadavkům na kvalitu integrovaného systému dopravy, a proto přistoupilo vedení provozovatelských společností ProRail, Gemeente Den Haag, VROM a Nederlandse Spoorwegen k další modernizaci. Projektu se v roce 2003 ujalo architektonické studio Benthem Crouwel Architects, přičemž dvoufázová zakázka byla realizována v plném rozsahu 1. 2. 2016.
Návrh projektu byl dodán ve dvou samostatných fázích. Studio nejprve dodalo pro haagskou stanici projekt tramvajového uzlu, nad vlastním železničním provozem (v roce 2003) a po jeho dokončení v roce 2006 rozpracovali projekt vlastního nádraží. Jeho výstavba byla zahájena v roce 2011.
Foto: ©Jannes Linders
Stavební práce na kombinovaném nádraží si vyžádaly celé čtyři roky, a z hlediska plynulosti dopravy během rekonstrukce by mohli holandští přepravci sloužit za příklad hladké a nenarušené kvality cestování. Vyskytla se sice jistá omezení vyplývající z probíhající stavební činnosti, ale systém náhradních spojů a přesunutých stanovišť bezchybně plnil svou funkci po celou dobu. Výsledek sám navíc vytvořil vizuálně přitažlivou a neméně osobitou vstupní bránu do „hlavního města nizozemské ekonomiky“. Architekti ze studia Benthem Crouwel Architects dokázali, že si umí poradit i s projektem velmi rozsáhlých prostorových dispozic a komplikovaným provozem.
Vzhledem k rozsahu provedených úprav a celkově novému pojetí provedení fasády se sami architekti v případě popisu Den Haag Centraal brání užití slovu „rekonstrukce“ a dávají raději přednost slovu „transformace“. A každý pohled na dnes již historické snímky monstra s betonovou krustou na povrchu, které zde stálo v sedmdesátých letech, jim dává za pravdu. Mohutné nosné pilíře musely ustoupit, aby se prostor otevřel a stal se „komplexním a beze zbytku transparentním“. Došlo k napojení spojky tramvajové dopravy (která se situována nad vlastní železniční koleje, do zvýšeného patra), a to vše se zahalilo do pláště skleněné fasády.
Není proto divu, že v den slavnostního zahájení provozu nešetřil státní tajemník pro infrastrukturu a životní prostředí, Sharon Dijksma, pochvalnými slovy, a nazval dopravní uzel kombinované stanice Den Haag Centraal „nádražím skla a katedrálou světla“. Návrh stanice Den Haag Centraal nebyl v národních soutěžích jediným želízkem v ohni, které Benthem Crouwel Architects ukuli. Z jejich tvůrčí dílny pochází také návrhy hlavní železniční stanice v Rotterdamu, Utrechtu, Amsterdamu a celé železniční zóny v Delftu.
Foto: ©Jannes Linders
Náhodný pozorovatel se přesto nemůže ubránit dojmu, že i přes všechnu otevřenost, volnost a určitou nádheru je tu volného a nevyužitého místa přeci jen zbytečně moc. Toto zdánlivé kapacitní nadhodnocení nádražního uzlu má ale své opodstatnění. Benthem Crouwel Architects totiž nenavrhovali pro současnost, ale doslova pro budoucnost.
Vláda Nizozemí, a jmenovitě pak v roli pověřeného realizátora společnost Randstadrail, už dlouho připravuje vizi mezinárodní rychlo-dopravy, která by Haag (stejně jako Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Amsterdam Zuid a Bredu) spojila jedinou linkou s Paříží. V případě, že by se podařilo tento ambiciózní a hranice evropských států překonávající projekt podařilo realizovat, očekává se v Den Haag Centraal zvýšení počtu pasažérů o 50 %. A pak se bude ono „volné“ místo dozajista hodit.
Samotný návrh provedení železniční stanice v podání Benthem Crouwel Architects je pak jakýmsi popřením původního provedení. Namísto semknutého a stísněného prostoru vymezeného betonovými prvky přišli s projektem „zastřešeného nádražního náměstí“. Prosklený strop i fasáda poskytuje úkryt před nepřízní počasí, a přitom nechává pasažéry obklopit přirozeným světlem, které s postupem dne doplňuje záře města. Architekti se nesnažili ostře oddělit celý areál od běžného života Haagu, naopak se snažili fyzické vazby mezi lidmi ve městě a cestujícími upevnit.
Foto: ©Jannes Linders
Stanice bezprostředně navazuje na blok komerční čtvrti Beatrixkwartier, s řadou významných finančních domů. Lidé volně plynou ulicemi a prochází nádražím, aby se mohli přesouvat do destinací po celém Holandsku, nebo jen popojeli o pár zastávek dál tramvají. Návaznost na okolní prostředí posilují čtyři vchody, situované do všech světových stran. Tato čtyřstrannost se pak odráží i na střeše, která je navržena jako pravidelná síť diagonálně posunutých čtverců. Jednotlivé prosklené panely střechy pak vytváří zajímavou a nápaditou hru světel a stínů, když na ně zasvítí slunce.
Skleněné panely zároveň zajišťují přirozenou ventilaci celého objektu: pokud to umožňuje počasí, automaticky se ve svrchní části otevírají. Během slunečních dní zase fungují jako zastiňující prvek. Celý prostor nádražního náměstí, které zabírá svou rozlohou plochu dvou fotbalových hřišť, má velmi zajímavou akustiku, a i když se zde střídá jeden železniční spoj za druhým, nemáte pocit nepříjemného hluku. Centrální stavba stanice měří na délku 120 metrů a na šířku 96, výškou se přibližuje 22 metrům. Prakticky celá (když pomineme osm elegantních nosných pilířů) je ze skla.
„Jakmile se ocitnete uvnitř, přijde vám všechno přirozené, pochopitelné a na svém místě,“ říkají architekti z Benthem Crouwel. „Konstrukce totiž poskytuje přirozenou a pružnou organizaci dopravních toků.“ Pohyb pasažérů a průchozích lidí není „zkanalizován“ a vymezen jednotlivými trasami, každý si ke svému cíli může najít svou vlastní cestu. „Už tím, jak celá stanice navazuje na pěší bulvár HaagseLoper, se stává smysluplným prvkem veřejného prostoru.“
Foto: ©Jannes Linders
INFORMACE O PROJEKTU
Název projektu: | The Hague Central Station/Den Haag Centraal |
Lokace: | Koningin Julianaplein 10, Haag, Holandsko |
Architektonické studio: | Benthem Crouwel Architects |
Typ projektu: | transformace dopravního uzlu |
Vedoucí architekt: | Jan Benthem, Mels Crouwel, Pieter van Rooij |
Projektový tým: | Anja Blechen, Jurriaan de Bruijn, Frank Deltrap, Aafke van Dijk, AmirFarokhian,Pia Hanhijärvi, Jeroen Jonk, VolkerKrenz, Ronno Stegeman,Daniel van der Voort, Guido Wassenaar, Marcel Wassenaar, Jos Wesselman |
Zahájení projektové činnosti: | 2003 (první fáze – tramvajový dopravní uzel) |
Zahájení stavebních prací: | 2003/2006 |
Zahájení druhé fáze: | 2006 (projekt železničního uzlu) |
Zahájení „transformačních“ prací: | 2011 |
Rok dokončení: | 2015 |
Datum slavnostního otevření: | 1. 2. 2016 |
Zastavěná plocha komplet: | 20 000 m2 |
Rozloha kombinovaného dopravního uzlu: | 15 840 m2 |
Rozloha komerčních prostor: | 3816 m2 |
Klient/Zadavatel projektu: | ProRail, Gemeente Haag, VROM, Nederlandse Spoorwegen |
Dodavatel stavby: | Strukton Bouw |
Strukturální inženýring: | Grontmij, Houten |
Co o sobě BCA prozradí?
Studio Benthem Crouwel Architects bylo založeno roku 1979 Janem Benthemem a Melsem Crouwelem. Dnes tato společnost zaměstnává přes šedesát zaměstnanců na výkonných pozicích, a sídlí v kancelářích v Aachenu a Amsterodamu. Za léta své existence si tato firma vybudovala nebývalou reputaci, díky širokému záběru a kvalitě zpracování projektů nejrůznějšího rozsahu. Seznam realizovaných zakázek zahrnuje muzea, mosty, železniční stanice, nákupní centra, univerzity, komplexy asistovaného bydlení i celé master planingy měst. Své dobré jméno vsází na inovativní přístup k řešení projektů, efektivní užití materiálů, integrované ekosystémy, kompaktnost a jednoduchost.
Projekty na které jsou Bethem Crouwel hrdí
Pokud by se daly všechny významné úspěchy vměstnat na vizitku, v případě holandských architektů by se bezpochyby jednalo o rozsáhlou rekonstrukci terminálů mezinárodního letiště Schiphol, prostorové rozšíření Stedelijk Museum, práce na muzejním domu Anny Frankové, Ziggo Dome, RAI Amsterdam, Kulturní a nákupní středisko v Koblenzi a budovy fakult v Nijmegenu a Osnabrücku
Na čem se zrovna pracuje?
Aktuálně dochází k realizaci projektů Bethem Crouwel v Utrechtu a Amsterodamu, které se rovněž týkají hlavních nádraží. Neméně významná je i probíhající práce na realizaci nové severo-jižní trasy metra v Amsterodamu. Úplnou novinkou je pak projekt tří nových stanic metra v Paříži, jejichž zpracování se rodí pod taktovkou holandských architektů. Tyto tři nadzemní stanice mají vzniknout jako součást dlouho plánované Ligne 18, přičemž výstavba má zahrnovat i viadukt. Expresní metro-linka má propojit letiště Orly, Paříž a v druhé fázi má vést až do Versailles. Z délky 35 kilometrů má metro vést 22 pod zemí, a celkem má na jeho trase vzniknout deset zastávek. Náklady na celý projekt se přibližují částce 2,7 miliard eur.
Sdílet / hodnotit tento článek