„Na samém počátku projektu jsme velmi pečlivě vybírali vhodnou lokaci k umístění celého muzeálního komplexu," říkají OLI Architecture. „Místo, respektive město - Wuzhen - bylo od samého počátku dané, protože se jedná o Mistrovo rodiště. Kam ale optimálně objekt zasadit?" Centrální oblast Wuzhenu je totiž památkovou rezervací. Volba konkrétní lokality proto padla na průplavnou zónu Velkého kanálu (spojujícího už od časů dávných císařů Peking s Huangzhou). Toto historické vodní dílo stálo za zrodem bohatství celého města, a v určité nadnesené podobě odráží aspekt "bohatství" které Mu Xin pomohl rozšířit.
Spojení významu říční dopravní tepny a růstu města zůstalo příměrem, kterého se architekti dále drželi. V určitém přenosu se pak rozhodli mozaiku uliček, ostrůvků čtvrtí a náměstí, parcelujících zemědělci obhospodařovanou krajinu vtěsnat do "mozaiky" komplexu muzea. Tehdy se už jasně začala rodit myšlenka spojující výstavbu nad vody Velkého kanálu, rozdělenou do několika ostrůvků. Stejně jako Wuzhen i muzeum mělo být seskládáno z různých dílků a sekcí v několika propojených úrovních, a vytvořit svébytný průchozí komplex. Místo k hledání i nacházení, ideální výstavní prostor odpovídající duchu hluboké vnitřní filozofie Mu Xin.
Betonové oddíly, posazené na hladině a obtékané vodou, mosty a terasy visutých zahrad vážící "plovoucí" objekt k břehům, ke krajině. To vše vytváří jemné hranice a fyzický rozměr stavby galerie, která svým významem přesahuje horizont území. Naznačené limity betonových hran, které jakoby smýval nekonečný vodní proud, pak mají slovy architektů upozorňovat i na osobní prožitek Mu Xina. Ten v sedmdesátých letech skončil během kulturní revoluce za mřížemi, jako režimu nebezpečný intelektuál.
Foto: OLI Architecture
„Zůstal sám ve vězení, v prostoru vymezeném mřížemi a zdmi, ale uvnitř byl nekonečně svobodný," říkají OLI Architecture . „Proto i objem Muzea je limitován, a přesto nekonečně volný." Dnes je tento disident považován za předního čínského umělce.
Projekt, který připravovali OLI Architecture je bezpochyby komplikovaný. Neodráží totiž jen výraz tvůrčího hnutí moderní architektury, ale především odkaz Mu Xina. Porozumět jeho básním, knihám a obrazům je prvním krokem, a teprve pak je možné prý porozumět architektuře stavby. Není to jen tak. Na realizaci (a celou projektovou fázi) dohlížel například Chen Danqing (nynější ředitel muzea), který jednotlivé práce Mu Xina dlouhá léta podrobně studoval. A stavbu ve velké míře spolufinancoval Chen Xianghong, který je rovněž velkým příznivcem děl zmiňovaného mistra.
Na vlastním návrhu 6700 metrů čtverečních velkého komplexu se osobně podíleli zakladatelé OLI Architecture, Bing Lin a Hiroshi Okamoto. Mimochodem, druhý jmenovaný už dříve pracoval na projektech s neméně slavným I. M. Peiem. A na zpracování interiérů byl pro změnu přizván neméně proslavený designér Fabian Servagnat. Předmětem podrobného rozboru se stalo především osm galerií, situovaných do "plovoucích" místností.
„Myslím, že nás velmi ovlivnila estetika jeho krajinářských děl," říká Okamoto. „Snad proto jsme se pokusili pojmout jednotlivé ostrovy muzea jako epizody jeho života. Nemá to být pouhá návštěvnická atrakce, jde o to - ne nutně didaktickou formou - zprostředkovat lidem osobní zkušenost s Mistrovým dílem."
Foto: OLI Architecture
Zajímavostí, která se ovšem přímo netýká architektury, je osobní setkání Okamota s Mu Xinem. Došlo k němu krátce před Mistrovou smrtí v roce 2011. „Navštívil jsem s doprovodem Mu Xina doma, ale v té době jsem uměl jen velmi špatně čínsky. Mu Xin to záhy poznal, a uklidňujícím hlasem mi říká: Nebojte se dělat chyby."
Muzeum ve Wuzhenu je kombinací trvalých a dočasných expozic, zaměřených výhradně na dílo Mu Xina. Mapuje jeho tvorbu, stejně jako jeho život. Představeno zde bude okolo jednoho sta maleb, padesátky rukopisů (vybraných z více než 600 jím vytvořených obrazů a tisícovky rukopisů). Jako doprovodné/dočasné expozice byly vybrány "Spisky Lina Fengmiana" a "Dopad myšlenek Friedricha Nietzseho na čínské umění". Bude to mimochodem poprvé, co se Nietzseho rukopisy podívají do Říše Středu.
Muzea, kam jen oko dohlédne
Ze současného dění v Číně (na poli architektury) by člověk mohl snadno nabýt dojmu, že rok 2015 byl rokem muzeí. Projekty expozičních prostor a muzeí od architektů známých jmen se totiž loni napříč Čínou množily jako houby po dešti. Realizace se přitom neodehrávaly jen ve významných metropolích (Peking, Šanghaj) ale také v řadě menších měst, byť často hovoříme o metropolích počtem obyvatel překonávající Prahu desetkrát. V loňském roce tak byly realizovány projekty muzejních a expozičních prostor pod taktovkou architektů ze Steven Holl, MAD Architects, a Kengo Kuma ve městech Ningbo, Xinjin, Harbin, Hangzhou a Nankingu. Trendu nezůstali dlužni ani OLI Architecture, kteří v současnosti dokončují zakázku na projektech v Suzhou a Chengdu.
Pokud bychom si chtěli dopřát ještě trochu kulturního bulváru z Číny, navzdory stávajícímu vřelému vůči Mu Xinovi zůstává jedna výstavní místnost stále prázdná. Právě zde by se měly Mistrovi poznámky týkající se komentářů k Bibli. Cenzoři ale tomuto dílčímu prvku výstavy oficiální schválení zatím nevydali.
Podle neautorizované informace měl Mu Xin, po svém návratu z exilu v roce 2006, poté co se dozvěděl o přípravách výstavby muzea prohlásit, že chce: „Jen vodu, mosty a vítr." Zesnul v roce 2011, a nikdy nespatřil, nakolik jeho odkaz a přání došlo k naplnění.
Foto: OLI Architecture
INFORMACE O PROJEKTU
Název projektu: | Mu Xin Art Muzeum |
Lokace: | Wuzhen, provincie Zhejiang, Čína |
Architektonické studio: | OLI Architecture |
Typ projektu: | výstavba muzea/vzpomínkového monumentu |
Vedoucí architekt: | Hiroshi Okamoto (AIA ), Bing Lin |
Projektový tým: | Steve Hopkins, Po Chen, Dongshin Lee, Muzhi Chen, Michael Zhao,Grace Kim,Michael Pryor, S. J. Kwon, Remi Bun, Jerry Lu |
Design interiérů: | Fabian Servagnat, Architecte DPLG |
Stavební dozor: | Chen Danqing |
Dodavatel stavby: | Zhejiang Jujiang Group Co., Ltd. |
Strukturální inženýring: | Suzhou Huazao Architectural Design Co., Ltd. |
Beton: | Reginald Hough Associates |
Osvětlení: | Zack Zanolli |
Fasáda: | KT Façade Consultants, RaymeKuniyuki |
Akustika: | Xu-Acoustique |
Fontány a vodotrysky: | Fountain People |
Krajina: | Liu Dan |
Klíčové materiály: | Mongolský černý kámen, beton, ořechové dřevo |
Členění prostoru: | Pět trvalých galerií zasvěcených dílu Mu Xin, dvě dočasné expozice, multifunkční galerie, knihovna, auditorium, archiv sbírek, administrativní zázemí, kavárna, prodejna suvenýrů |
Zahájení projektové fáze: | jaro 2006 |
Datum slavnostního otevření: | 15. 11 2015 |
Zastavěná plocha komplet: | 6700 m2 |
Plocha výstavních prostor: | 877 m2 |
Plocha určená pro dočasné expozice: | 439 m2 |
Auditorium : | 97 m2 |
Sdílet / hodnotit tento článek